F
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Jaha,

Den var en del av offerten och det nämndes ingenting om någon restnotering :)

Jag kör ju kaminen flitigt på vintern och då jag bara har en utomhusgivare idag blir det antingen dödsvarmt i vardagsrummet och lagom i övriga huset, eller lagom i vardagsrummet och svinkallt i övriga :)

Ja samma här så jag tror det vore bra att ha. Men sen har jag redan andra givare kopplade till HA, så kan eventuellt styra det där?

Sen om man eldar borde ju termostaterna på elementen stänga till men det kan ju ta ett tag.
 
Ja då borde ju termostaten göra sitt. Jag har såna där slottsventiler så det går ej från min sida tyvärr. Det är en ren djungel att "göra rätt"
 
D rob_t_j72 skrev:
Berätta gärna mer om Baxin; min granne funderar eventuellt på att byta ut sin Flvp mot just en Baxi 9 kilowattare. Har du hunnit bekanta dig med den mer? Återkoppla gärna också om ett tag då Baxin inte verkar vara så vanlig än.

Mvh
Den är ansluten till ett riktigt kaosigt radiatorupplägg med hälften tvårör, hälften enrör. De är gamla och egentligen inte till för lågtempssystem. Radiatorerna kommer såklart bytas, men den klarar det helt okej ändå just nu. Vi har även satt enskild termostat och cirkulationspump till vattenburen golvvärme i förrådet som håller en lägre temperatur för att undvika att det fryser.

Det går att det går att ställa in om den ska påverkas av inomhustemp eller om den enbart ska gå på utomhustemp och värmekurva. 250L vattentank är riktigt härligt, även om vi inte har någon tonåring som duschar i 45 minuter. Den har även läge för legionellaskydd och golvhärdning (vet inte om det är standard för andra tillverkare).

De problem vi har haft med Baxi i sig är att utomhusdelen behöver monteras på fötter för att dropptråget med värmeslinga ska kunna ligga under. Dock framgick inte det vid beställning, så rörmokaren håller på och löser det. Kan vara värt att kolla en extra gång så det blir rätt från början. Samt att det är dåligt med info om hur du får appen up and running.

Förbrukningen har minskat med drygt 40% sedan föregående år, de två månaderna jag haft den.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Ja då borde ju termostaten göra sitt. Jag har såna där slottsventiler så det går ej från min sida tyvärr. Det är en ren djungel att "göra rätt"
Insatser går att byta ut. MMA har utbytes insatser. Så det går att montera en radiator termostat. En duktig röris kan sådant. Även om du måste byta hela radiatorventilen kommer du att tjäna in det i längden.
 
S Styrtekniker skrev:
Insatser går att byta ut. MMA har utbytes insatser. Så det går att montera en radiator termostat. En duktig röris kan sådant. Även om du måste byta hela radiatorventilen kommer du att tjäna in det i längden.
Jag tror inte det är värt det då rören går till lite olika rum på samma slinga. Låter röris gå igenom allt när nya pannan kommer tänkte jag. Tror vissa ventiler har fastnat så de ska ändå gås igenom inom kort
 
A Anders765jH skrev:
Står i valet och kvalet, har idag en elpanna (NIBE EVC240) som är 9 år gammal som värmer upp mitt 170m hus i en mindre stad i Mälardalen, huset är byggt 1980. Som alla andra har jag förskräckts av de höga elpriserna och börjat kolla efter alternativ. Fastnat för luft/vatten system och fick snabb återkoppling från IVT som föreslog IVT AirX 409 Luft/vatten värmepump 9kW. Systemet klarar av mitt hus, har bra recentiorer mm

MEN

Offerten ligger på 169 tkr (154 efter ROT) för komplett installation ink demontering och bortforsling av gammalt system.

Det är brist på värmepumpar det vet jag MEN tar de inte i lite mycket här? Det är inte några specialdragningar eller annat som motiverar extra högt pris.

Någon som fått installerat ett liknande system senaste halvåret som kan ge en hint?
 
  • Webbsida om Daikin värmepump, installationsinformation, person vid enheten, grönt gräs, träplankvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ju inte en LVVP, men kan ge en hint om priser iaf. Jag installerade precis en ny BVP och ersatte befintlig. Det var en person som gjorde jobbet och passade på att rätta upp rördragningen på köldbärar-sidan och satte in ett stort nytt magnetfilter på värmebärarsidan. (kan jag verkligen VARMT rekommendera om man har äldre radiatorer som vi, samlade upp väldigt mycket när vi satte igång systemet och det gäller ju även en LVVP)
Jag såg själv till att ta ned den nya pumpen i källaren och forsla bort den gamla. Innebar att kylteknikern kunde göra arbete ensam.

Beställde pumpen i augusti, installerades nu i mars. Sedan beställning har priset ökat med 26% men jag fick till beställt pris.
Men det kostade totalt 28 000kr efter ROT. ca 10000kr i arbetstid (15h) och resterande 18 000kr i diverse material (trots 15% rabatt över brädet). Jag upplevde verkligen att materialpriserna har skjutit i höjden.

Som sagt, inte en LVVP, men ändå en fingervisning. Bor i södra Sverige.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.