Resumé:
Nyinredd gammal vind (i skånskt putshus från 1920-talet). Golv som vi lagt för ett par år sedan, enkelt furugolv. Hittills obehandlat (eftersom byggandet liksom pågått tills nu :))
Väggar och tak av träpanel, målade med linoljefärg. En vägg (puts) målad med linusfärg.
*************************

Vi vill olja golvet. Vad ska vi använda för golvolja? Efter vad jag förstår, finns det många typer av golvolja, och de har väl säkert sina för- och nackdelar :) Så berätta - vad ska jag välja/inte välja, och varför?
 
Fler som har erfarenhet?
 
Kolla även upp Hårdvaxbehandling om du tänkt dig olja. Mindre underhåll bla.
 
Jag hårdvaxade en trappa för ca tre år sedan och den är fortfarande i toppskick så jag tycker som Fabian-Bom att hårdvax är ett alternativ som kan vara värt att fundera på. Minns jag inte fel var hårdvaxet av märket Osmo.
 
Vi använder en olja som heter Timberex. Finns i massor av olika nyanser, våran heter Walnut medium

Ganska nygjort så jag vet inte mycket om hållbarheten men snyggt som attans rackarns är det och jätteskönt att gå på.

Underhåll görs en gång om året med en speciell mouse som man lägger ut där man kommer åt på golvet och torkar upp efter ett tag. Golvkillen sa att man inte behöver flytta runt möblerna utan det räcker att "moussa" de ytor som man går på. När/om man möblerar om ska man ju passa på att underhålla även de ytorna.

Edit: golvet är ett gammalt "undergolv" av furu.
 
  • oljatGolv2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • oljatGolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom att tänka på en sak.........................
När man håller på med olja så tänk på brandfaran :eek:
När min kompis "golvsliparen JG" oljar golv i offentliga byggnader sitter vaktbolag brandvakt under natten. När han oljar åt privatpersoner så ligger ansvaret på denna att ha efterkollen.
Så här kan det gå om man inte har passning och inte känner till faran.................
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=500167
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=500487
 
kamy skrev:
Vi använder en olja som heter Timberex. Finns i massor av olika nyanser, våran heter Walnut medium

Ganska nygjort så jag vet inte mycket om hållbarheten men snyggt som attans rackarns är det och jätteskönt att gå på.

Underhåll görs en gång om året med en speciell mouse som man lägger ut där man kommer åt på golvet och torkar upp efter ett tag. Golvkillen sa att man inte behöver flytta runt möblerna utan det räcker att "moussa" de ytor som man går på. När/om man möblerar om ska man ju passa på att underhålla även de ytorna.

Edit: golvet är ett gammalt "undergolv" av furu.
Jag vet inte om vi hittat samma "Golvis" men jag har fått precis samma rek för vårat ekgolv.
 
MathiasS skrev:
Jag vet inte om vi hittat samma "Golvis" men jag har fått precis samma rek för vårat ekgolv.
Kanske det. Min heter Stefan, håller till i södra Stockholm och är väldigt duktig.

Har du oljat dina golv?
Vad tycker du hittills?
 
kamy skrev:
Kanske det. Min heter Stefan, håller till i södra Stockholm och är väldigt duktig.

Har du oljat dina golv?
Vad tycker du hittills?
Inte samma golvis!

Killarna blev klara i fredags 22:30 så vi har knappt hunnit använda golvet och oljan har knappt härdat. Ännu så länge kan jag bara säga att det ser fantastiskt bra ut. Planen är att gå på med underhållsolja, Timberex, om ett halvår ungefär (eller när vi renoverat klart) och då polera golvet igen.

Jag tänker mig nog att jag hyr en polermaskin när det är dags att olja golvet, det är ju bara nån timmes jobb så är det klart.
 
Hej!
Jag har använt ett norskt märke som heter Norsk Trepleie vilket har gett ett fantastiskt resultat och som var lätt att använda. Alla deras oljor är icke självantädliga så man slipper oroa sig för att huset ska brinna ner :eek:

De har tydligen ett koncept för att ta tillbaka gulnad/mörknad virke ifall ditt golv mörknat

www.norsk-trepleie.se

groggen
 
Det har kommit en golvolja i foam, inte vätska altså utan skum.

Har den fördelen att allt inte kommer på samma ställe och därmed mycket enklare att jobba emd sägs det.
 
Kamy - du skrev: "Vi använder en olja som heter Timberex. Finns i massor av olika nyanser, våran heter Walnut medium
Ganska nygjort så jag vet inte mycket om hållbarheten men snyggt som attans rackarns är det och jätteskönt att gå på."

- det är precis den effekten jag är ute efter. Jättevackert! Nu när du har levt med det ett tag, skulle du fortfarande rekommendera det? Hälsn. lisapj
 
vi oljade med en ofärgad Timberex olja. Bra kvalitet och lättarbetad.
 
- på furugolv? Hur blev färgen? Förhindrar det gulning, och hur underhåller du det oljade golvet? Lisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.