Fairlane
Det kommer fungera, men lite sämre, bara så du är medveten om det.
Så här ser planlösningen ut lite grovt hos oss. Orange nere till vänster är värmepumpen. Röda områden är märkbart varmare än blå område. Hur mycket som skiljer vet jag inte, men man märker det när man rör sig runt och går från ett område till ett annat. Stänger man dörrar till sovrummen så blir det klart svalare där.

Enkel ritning av lägenhetsplan med sovrum, kök, vardagsrum, möbler representerade i färgglada former.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sommarstugelivet Sommarstugelivet skrev:
I den andra vinkeln så är det ett kök. Fönster ut mot altanen och spis, fläkt, överskåp osv på kortsidan. Finns ingen bra plats där tyvärr :/

Anledningen är att jag helst vill ha gavelväggen i vardagsrummet ”fri” om vi sätter in ett stort fönster.
Jag förstår. Då är det en prioriteringsfråga; är det viktigast att ha en bra värmespridning eller ett stort fönster i vardagsrummet? Det är helt och hållet upp till er.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
Sommarstugelivet Sommarstugelivet skrev:
I den andra vinkeln så är det ett kök. Fönster ut mot altanen och spis, fläkt, överskåp osv på kortsidan. Finns ingen bra plats där tyvärr :/

Anledningen är att jag helst vill ha gavelväggen i vardagsrummet ”fri” om vi sätter in ett stort fönster.
finns det inga dörrar inne?
Är hallen så öppen som det ser ut?
hur mycket plats har du i hallen upp till tak?
hur brett är det innanför hallen mot altandörren?

det finns en uppenbar risk att luftspridningen blir avsevärt sämre, men det vet man ju inte förrän det är gjort.
Jag skulle aldrig flytta pumpen i ditt fall då den sitter på det mest optimala stället redan nu.
Det kommer väl att kosta dig 5-6tusen för att få reda på det?
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
finns det inga dörrar inne?
Är hallen så öppen som det ser ut?
hur mycket plats har du i hallen upp till tak?
hur brett är det innanför hallen mot altandörren?

det finns en uppenbar risk att luftspridningen blir avsevärt sämre, men det vet man ju inte förrän det är gjort.
Jag skulle aldrig flytta pumpen i ditt fall då den sitter på det mest optimala stället redan nu.
Det kommer väl att kosta dig 5-6tusen för att få reda på det?[/QUOTE

i hallen är det endast ytterdörr, toalettdörr. Sen mittemot ytterdörren är en altandörr. I övrigt är passagen mellan vardagsrum och kök öppen. Sovrummen har dörrar också.

Vid hembesök så trodde fläktfirman att det kommer att fungera men något sämre effekt. När vi skulle sätta dit den så avrådde montören att sätta dit den. Så därav velandet.
 
  • Enkel handritad planritning av ett hus med kök, vardagsrum, tre sovrum, WC och altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kan man göra för att hjälpa lufte/cirkulationen på traven?
 
A
Sommarstugelivet Sommarstugelivet skrev:
Vad kan man göra för att hjälpa lufte/cirkulationen på traven?
fläktar! finns inget annat
hänga upp 200mm spirorör åt båda hållen från hallen ett par kanalfläktar och ljuddämpare
 
Jag tycker placeringen i hallen kan fungera bra, även om den inte är helt optimal med tanke på värmespridning så är det skönt att inte ha den precis där man sitter då den ändå avger både drag och ljud.
Vi har en luftvärmepump placerad i köket i fritidshuset och den måste vi stänga av när vi ska sitta där.

Mina svärföräldrar har en pump placerat precis som du ritat och är nöjda med det valet. Även jag har en gammal pump i hallen men den används sällan/aldrig pga installerat fjärrvärme. Min sitter över altandörren och utedelen sitter tyvärr precis bakom dörren och är ju inte ett vackert smycke att ha på altanen direkt.
 
  • Gilla
Sommarstugelivet
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag tycker placeringen i hallen kan fungera bra, även om den inte är helt optimal med tanke på värmespridning så är det skönt att inte ha den precis där man sitter då den ändå avger både drag och ljud.
Vi har en luftvärmepump placerad i köket i fritidshuset och den måste vi stänga av när vi ska sitta där.

Mina svärföräldrar har en pump placerat precis som du ritat och är nöjda med det valet. Även jag har en gammal pump i hallen men den används sällan/aldrig pga installerat fjärrvärme. Min sitter över altandörren och utedelen sitter tyvärr precis bakom dörren och är ju inte ett vackert smycke att ha på altanen direkt.
tack för pepp!
Värmemässigt för vintern kan placeringen i hallen vara bättre för oss då det är badrum och kök som behöver vara varmt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.