Jag håller på att lägga marksten runt en markränna på uppfarten. Jag har grävt ur, lagt dit bärlager, packat och lagt på sättsand. Allt enligt alla konstens regler.

Hur viktigt är det att lägga 3 mm fog? Det är mycket lättare och blir mycket rakare utan. Det blir liksom ändå en liten glipa mellan varje sten. Räcker det?

Sen om jag provar att stå och gå lite försiktigt på stenarna så rör dem sig och sjunker lite på sina ställen. Är det normalt? Kommer det bli bättre när fogsanden kommer på plats? Är lite orolig hur det kommer bli sen när en stor Volvo kombi ska rulla över :-|
 
Fogarna vid markstensläggning är JÄTTE viktig! Har du inga fogar utan lägger stenen diktan mot varandra så kommer de snart att flisas sönder av påfrestningarna när de gnager mot varandra. Detta sker även på 100mm tjocka granitblock.

Fogsanden är minst lika viktig och fogarna bör alltid vara välfyllda. Belastningen på en enskild platta sprids över en större yta och motverkar brott och sättningar i plattsättningen.

Snodde en bild ur en bok för att illustrera. Se nedan.
 
  • fogar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du övertygade mig direkt. Tack!!!

Det blir till att plocka upp det jag lagt när jag kommer hem. Gör om, gör rätt...
 
Det finns även stenar med klack då får man automatiskt en fog, antar att du kanske lägger trumlad sten (utan klackar).
Fogsanden låser även stenarna så att de inte vrider sig i sidled.
 
Är av en helt annan uppfattning. Man kan lägga stenarna diktan. fogsand bör man sopa runt iallafall för att låsa stenarna, blir alltid lite glipa då det inte är fråga om ngr passbitar.
Däremot tycker nog de flesta att det är snyggare med en markerande fog.
Fördelen med att lägga diktan är att det blir svårt för ogräs att breda ut sig samt att det går åt mindre fogsand.
 
Har precis varit på markstensinventering i Västra hamnen i Malmö och där såg jag 120mm granitblock med flisor stora som gatstenar borta på grund av att de har legat diktan mot varandra och sedan blivit överkörda.

På alla ytor där motorfordon kan komma åt stenen hade jag lagt fog. På en liten trädgårdsgång är det kanske skitsamma, där blir det aldrig de belastningarna.
 
Jag ska lägga sten på alla infarter runt mitt hus. Nu är frågan vilken sorts fogsand jag ska välja. Försäljaren som har sålt stenarna säger att man får räkna med ca 3 kg sand per kvadratmeter. Totalt har jag 138 kvadratmeter, vilket innebär att jag behöver ca 400 kg sand. Nu har jag tre alternativ:

1. Åka till grusgropen och köpa en släpkärra med vanlig mursand. Kostar 100 kr.

2. Köpa 16 säckar fogsand á 25 kg av stenförsäljaren. Han säger att denna sand är speciellt avsedd för fogning av marksten. Kostar 120 kr/säck, totalt 1920 kr.

3. Köpa en speciell sorts fogsand som stenförsäljaren påstår att ogräset inte växer i. Han säger att han "säljer jättemycket" av den, och priset är 180 kr per säck á 25 kg. Totalt 2880 kr.

Alternativen är alltså att betala 100 kr, 1920 kr eller 2880 kr.
Nu har jag lagt ner jätte mycket jobb och pengar på markarbete och sten. Så kostnaden för fogsanden är en småsak i förhållande till den totala kostnaden. Jag betalar gärna 2880 kr om det verkligen är sant att jag slipper rensa ogräs.

Men frågan är om specialsanden är så bra som försäljaren påstår. Kan det vara så att de som köper den bara kastar pengarna i sjön, och att man efter några år i alla fall får rensa lika mycket ogräs som om man skulle ha valt vanlig mursand för 100 kr?

Vad skulle ni välja?
 
Nu har jag ingen erfarenhet av den magiska fogsanden ogräset inte växer i, men funkar den är den värd varenda krona om du frågar mig. :)
Sen går väl det mesta att förhandla om om man köper mycket.
 
Redigerat:
Betala 100 kr, gå inte på hans tjöt. Vi som sysslar med sånt här dagligen hade givetvis vetat om att de fanns fogsand som de inte kan växa ogräs i.
 
Kan en maskros ta sig igenom asfalt, då får det vara bra giftig sand om inget ska växa där.
Jag hade tagit vanlig billig sand, och ogräsbekämpat med salt, citronsyra eller ätticka vid behov.
 
Salt ska man inte använda på marksten eller betongplattor.

Ska man rensa från ogräs är det till att köpa en billig kniv på jula och skrapat bort allt i fogarna. Sedan strö på med ny mjöl och sopat i. Den ruggar även till ytan lite och får den att se som ny ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.