Logad Logad skrev:
Ja givetvis, den sätter man vid växelriktaren och i undercentralen en säkring för denna. En säkring till för laddbox och en jordfelsbrytare för allt.
Varför undercentral? Jag tycker det är bättre med en parallell huvudcentral som matas direkt från huvudsäkringarna med 5G6 eller 5G10.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Finns såklart möjlighet att det blir två laddboxar, så bör man gå på 5G10 va?
 
P polarsson skrev:
Finns såklart möjlighet att det blir två laddboxar, så bör man gå på 5G10 va?
Du har väl inte möjlighet till större huvudsäkringar än 25A skulle jag tro så 10 mm² låter som overkill i det här fallet. Troligtvis har du inte kraftigare kabel än 6 mm² mellan mätarskåp och huvudcentral i huset ändå.
Två laddboxar kommer inte kunna köra på 16A vardera samtidigt så någon typ av last/effektbalansering lär behövas i så fall.

/edit.
Det finns fall där man kan få 1-fas 32 A till laddning och i så fall kan det behövas 10 mm² mellan växlaren och laddboxen. Då krävs en smart växlare typ Energy Hub och den är inte gratis direkt. Mellan fasadskåpet och den ev. nya centralen i garaget lär det vara onödigt att dra grövre kabel än 6 mm².
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ganska enkelt kan man säga att
Hastigheten du vill ladda med är
1fas 16a 2,5kvm = 1mil per timme
3fas 16a 2,5kvm = 3mil per timme
Men det är som sagt en fingervisning.
Bilen bör laddas under natten och står den från 22-07 så får du i
9mil respektive 27mil.

Nja 3 fas laddning ger mycket mer.
du glömde att spänningen vid 3 fas är 400 volt
.
 
Att denna fråga ställs i detta forum betyder att frågeställaren saknar relevant kunskap om elinstallation och därför ska anlita sakkunnig elinstallatör.
 
  • Gilla
T. Johnsson och 1 till
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
Nja 3 fas laddning ger mycket mer.
du glömde att spänningen vid 3 fas är 400 volt
Nejdå, det stämmer bra.
3x230Vx16A=11kW
1,732x400x16=11kW
Lätt glömma fasförskjutningen mellan faserna.
 
  • Gilla
G.L.
  • Laddar…
Lite beroende på vad för växelriktare som ska sättas så är det minsta jag skulle lagt mellan fasadmätarskåp och ny central i garaget en 5G6. Är det en Ferroamp Energyhub som ska sättas upp gäller lite andra regler.

Angående elbilsladdare och solceller på samma matningskabel så är det inget problem i allmänhet.
Laddar du bilen samtidigt som solcellerna producerar kommer den mängd effekt bilen tar i första hand tas direkt från solcellerna. Är effekten från solcellerna inte tillräcklig så tas resten från nätet.
Är det ett överskott på effekt från solcellerna går den över till fasadmätarskåpet och därifrån in i centralen i huset. Är det ett överskott även efter att effekten i huset är tillgodosedd går effekten ut i nätet och du får betalt för överskottet.

Det installatören av solcellsanläggningen måste vara uppmärksam på är att korrekt dimensionera de interna kopplingarna i den central där solcellsanläggningen matas ifrån. Ett snabbt exempel:
I en normal villa kan man som mest plocka ut 25 Ampere från nätet momentant. Alltså måste de interna kopplingarna i en central tåla en ström på 25 Ampere. Kopplar man in en solcellsanläggning som ger runt 17 kW, alltså 25 Ampere, i en central får man en ny matande punkt från ytterliggare ett håll. Således kan man, mest teoretiskt men även praktiskt, plocka ut totalt 50 Ampere under gynsamma förhållanden, från centralen där solcellsanläggningen är inkopplad. Således behöver de interna kopplingarna tåla en total ström på 50 Ampere och drygt 35 kW i detta fallet. Alltså räcker 6 kvadrats kabel internt inte hela vägen. Men det är som sagt installatören som ska se till att det blir rätt.

Utan att veta exakt data på blivande solcellsanläggning, elbilsladdare och befintlig huvudsäkring så skulle jag lagt en 5G6 mellan fasadmätarskåp och garaget. I garaget hade jag satt upp en ny central på minst två rader. Då har du möjlighet att ansluta en solcellsanläggning på upp till 17 kW, 25 ampere, och kan då skicka 17 kW till fasadmätarskåpet utan problem.
Har du ett rör över så är det ypperligt att dra eventuell nätverkskabel samt eventuell kommunikationskabel till elmätare/smartmätare om man behöver det till solcellsanläggning för till exempel dynamisk produktionsstyrning. Beroende på val av elbilsladdare kan man även dra kommunikationskabel för lastbalansering till den i det extra röret.

Angående elbilsladdare så har du möjlighet till att ladda 17 kW som mest med en 5G6 fram till garaget, men dagens rena elbilar klarar sig långt på 11 kW, trefas 16 Ampere, då laddarna i majoriteten av elbilarna klarar max 11 kW vid AC-laddning. Här spelar ju även effektuttaget i övriga huset roll för hur mycket effekt som kan dedikeras till elbilsladdaren.

Summa summarium av denna långa utläggning:
Ligger det två 50mm markrör mellan fasadmätarskåp och garage har man förberett väl inför framtida utbyggnad i garaget i mina ögon.

Undantaget är om du ska ha en egen produktionssäkring för solcellerna, då behöver du en separat matningskabel till solcellsanläggningen och en separat matningskabel till elbilsladdaren.


Lycka till med solcellsanläggningen!
 
  • Gilla
G.L.
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
...
Glömde och glömde.
Ska man vara helt matematiskt korrekt så
Ger 230v 16a 3680w och med en förbrukning per mil på 2kwh så kommer man 1,8mil
På 3fas 230v 16a x3st =11kw =5,5mil
Så det finns inte extra energi för att man laddar med 400v bara 3 gånger mer än 1 fas.
@Logad hade även en fin uträkning (y)

Men ingen elbil laddar med 16a på en 16a lina utan de ligger lite under för att inte bränna säkringar.
Sen har man lite förluster i hela laddkedjan.
Så mer realistiskt är att utgå från 1mil 1fas 16a, 3mil 3fas 16a.
När man sen tittar på vad den laddat under natten så är det ganska lätt att se att "kraftig" laddningen hemma ofta är överskattad kontra vad det skulle kosta.
 
Redigerat:
G G.L. skrev:
Att denna fråga ställs i detta forum betyder att frågeställaren saknar relevant kunskap om elinstallation och därför ska anlita sakkunnig elinstallatör.
Kul att någon alltid ska skriva detta :) Nej, självklart ska jag inte det, men det var ett krav från solcellsinstallatören att jag gräver själv så därför passade jag på att gräva ner ett rör till för laddbox efter diskussion med projektledaren. Frågorna kommer sig för att jag vill ha förståelse och kött på benen när jag diskuterar med elektrikern, annars blir det som vanligt snabbast, enklast, och inte alltid bäst för mig som kund.
Trevlig helg!
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Kul att någon alltid ska skriva detta :) Nej, självklart ska jag inte det, men det var ett krav från solcellsinstallatören att jag gräver själv så därför passade jag på att gräva ner ett rör till för laddbox efter diskussion med projektledaren. Frågorna kommer sig för att jag vill ha förståelse och kött på benen när jag diskuterar med elektrikern, annars blir det som vanligt snabbast, enklast, och inte alltid bäst för mig som kund.
Trevlig helg!
Den stora frågan kvarstår, hur mycket kör du dagligen och hur ser det ut för framtiden?
 
G G.L. skrev:
Att denna fråga ställs i detta forum betyder att frågeställaren saknar relevant kunskap om elinstallation och därför ska anlita sakkunnig elinstallatör.
Var står det att detta forum är för yrkesfolk och endast yrkesfolk? Trådskaparen har kanske ett intresse av att förstå lite djupare hur det fungerar?
Man kan vilja fördjupa sig inom ämnet även om man har sakkunnigt yrkesfolk som utför jobbet.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 7 till
  • Laddar…
5g6 och nätverkskabel, nätverkskabel för utomhusbruk
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Hur du än gör så är det bara överskottet som skickas ut på nätet.
Det är nog bara om du ska ha batterier och växelriktare för ödrift som du behöver dubbla kablar till garaget.
N1XV 5G6 eller 5G10 är nog en lämplig kabel.
Går väl utmärkt att koppla in växelriktaren på en undercentral. Det är ju kabelarean mellan den och huvudcentralen som avgör det.

Men det ska inte vara en undercentral i garaget, utan en central som sitter direkt på huvudsäkringarna.
 
Min solcellsleverantör sa till mig att de inte fick dra flera kablar från solcellerna i samma rör under mark.
Dvs om jag hade två slingor på taket så blir det fyra kablar, och således skulle det vara fyra rör i marken.

Det har pratats om två rör i marken i tråden, är det bara för en slinga?
Tänkte att om kabel i mark är enda alternativet och ovan stämmer så behövs det ju fler rör, och om du ändå gräver lägg ner 4 extra för framtiden :)
 
Det gäller ju likströmskablaget. Det är ju inte aktuellt i TS fall. Jag är inte 100% säker på att den tolkningen är korrekt heller.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.