Kan man ha köpa el för månadsmedelpris och samtidigt sälja el för timpris?
Säljer man kanske rentav alltid till timpris?
Eller kan man även sälja till månadsmedelpris?
 
H
M mortimer skrev:
Hur lång tid innebär det att det tog ned IM ?

Min föranmälan skickades in igår kring 15.00, idag strax före 07.00 var IM klart. Rekord tro ?
Hamnade i fel tråd, forumet har en heltokig uppställning i mobilen. Ja ja, så kan det gå
 
Falkenberg Energi, de erbjuder att man kan köpa ström till månadsmedelspotpris och sälja sin solström till timspotpris. Ganska bra kombination, då man behöver inte vara stressad när de hotar om högt elpris på radio och nyheter, utan man betalas samma pris för varje kWh oberoende av när man förbrukar den, under månaden. Det kan nog finnas andra elhandelsbolag som har samma erbjudande.
 
A Arnodt skrev:
Falkenberg Energi, de erbjuder att man kan köpa ström till månadsmedelspotpris och sälja sin solström till timspotpris. Ganska bra kombination, då man behöver inte vara stressad när de hotar om högt elpris på radio och nyheter, utan man betalas samma pris för varje kWh oberoende av när man förbrukar den, under månaden. Det kan nog finnas andra elhandelsbolag som har samma erbjudande.
Det kan säkert vara motiverat 4mån mellan 1/11-28/2
 
S StevieGee skrev:
Kan man ha köpa el för månadsmedelpris och samtidigt sälja el för timpris?
Säljer man kanske rentav alltid till timpris?
Eller kan man även sälja till månadsmedelpris?
Varför skulle man inte kunna ha månadsmedelpris på konsumtionsavtalet? Det är ju två olka avtal man tecknar och det finns, såvitt jag vet, inget som säger att man måste ha timpris på båda. Däremot så är det väl mest logiskt att man säljer till timpris, det är ju så själva prismodellen ser ut för produktion.
 
Jag har ingen aning. Därav frågan.
Men det är alltså så att det går?
 
Vi hade tidig vår 2022 som elhandelsbolag Oskarshamns Energi, och hade för köpt ström månadsmedelspotpris och för ström vi sålde till dem ett fast pris på 0,60 kr/kWh.

Men det vart för uselt betalt för såld ström när man på månadsmedelspot eller timspotpris kunde få uppåt 2,5 kr/kWh, och vi bytte maj 2022 till annat elhandelsbolag till:
för köpt ström: timspotpris.
för såld ström. timspotpris.

Oskarshamns Energi kan knappast ha några kunder kvar som säljer till dem för usla 0,60 kr/kWh, gissar jag.
Men de har kanske ändrat sig och erbjuder månadsmedelspottpris eller timspotpris för ström de köper?

Säljer man ca 12000 kWh/år har det betydelse om man får blott 7200 kr/år för den eller 30000 kr/år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.