O oddan skrev:
Okunnig fråga fråga från mig, men varför kan de inte bila upp och göra om?
det är ju hela platan till huset då
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det är ju hela platan till huset då
Ja, men det borde väl gå även om huset är på plats, även om det är jobbigt? Kanske får ta ner och göra om lite innerväggar osv.?
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
E
O oddan skrev:
Ja, men det borde väl gå även om huset är på plats, även om det är jobbigt? Kanske får ta ner och göra om lite innerväggar osv.?
Precis. Allt går.
Men där kanske finns enklare lösningar. Samt bättre.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Ja, men det borde väl gå även om huset är på plats, även om det är jobbigt? Kanske får ta ner och göra om lite innerväggar osv.?
vad tror du det skulle kosta
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
E
M maria01 skrev:
vad tror du det skulle kosta
Ingenting, det får betongarna ta.
Gör om, gör rätt.
Från grunden.
Ska de va grått ska de.

Tror du Donald Trump hade godkänt detta??
 
  • Haha
  • Gilla
Rooten48 och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad tror du det skulle kosta
Jag har ingen som helst aning. Men den som byggt har väl någon försäkring som täcker om man gör kostsamma misstag? Köparen av tjänsten ska såklart inte betala något.
 
  • Gilla
-Björn-
  • Laddar…
Trist att det inte blev som ni önskade. Att slipa betongplatta är som någon skrev ovan ett lotteri. Inga entreprenörer jag har stött på ger några garantier öht eftersom det är så mycket som påverkar resultatet - dagens betongsats, väder, temperatur, osv. När vi byggde för ett år sedan sa två aktörer nej och den tredje accepterade under förutsättning att de helt enkelt fick göra sitt bästa. Vi hade tur och det blev mestadels bra, men inte perfekt (se under mina bilder).

Själva slipningen upplevde jag som den mindre viktiga delen av processen, egentligen. De kan inte göra något om ballasten ligger för högt eller plattan är ojämn, vilket kan vara svårt att se. Vi hade en viss ”koppärrighet” som var besvärlig att slipa bort så de behövde gå lite djupare, trots att det inte syntes med blotta ögat innan.

Om du inte vill slipa hela plattan jämn (tror det kan bli snyggt), se till att kolla upp alternativen IRL. Microcement ser i mina ögon inte alls likt ut, det kan upplevas plastigt. Stenläggning kan vara jäkligt snyggt?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
jag håller med dig Microcement upplevas plastigt kladigt med
 
O oddan skrev:
Jag har ingen som helst aning. Men den som byggt har väl någon försäkring som täcker om man gör kostsamma misstag? Köparen av tjänsten ska såklart inte betala något.
Är det för kostsamt så blir det någon ekonomisk ersättning. Att bila upp golvet för att lägga ny betong är garanterat den biten som kostar för mycket ä.
 
E El-Löken66 skrev:
Ingenting, det får betongarna ta.
Gör om, gör rätt.
Från grunden.
Ska de va grått ska de.

Tror du Donald Trump hade godkänt detta??
Riktigt rika människor tenderar att ha alldeles för mycket pengar:p
De skulle nog betala för att göra om... Trump är nog inte värre än andra i den delen av världen. Bara mer känd. Han kanske var populär som president i de kretsarna?
Jag behöver inte fundera så mycket på det. Jag kommer aldrig hamna i det segmentet....
 
Va plattan redan gjuten när ni bestämde er för att slipa golven eller va de klart sedan tidigare?

Ballasten i betongen är för grov, så de är säkert en miss redan där.

De går tyvärr inte att rädda i efterhand.

Men vill ni ha ett slätt enfärgat golv så går de ju att flytapackla hela bottenplattan med t.ex weber 4655 eller 4032. Sen ytbehandla de med t.ex en lack eller 2 komponent behandling för att få en matt eller blank yta.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
L
G gbgustaf skrev:
Förstår inte ens trenden med slipade betonggolv. Varför vill man ha ett vardagsrum som ser ut som ett trapphus från 1962?
Ja det ser verkligen ut som ett terrazzo-golv.

Kanske TS skulle göra ett riktigt terrazzo? https://terrazzo.se/platsgjutet-terrazzogolv/

Vilken del av ett hyreshus brukar vara mest välbyggt med närmast outslitliga material och representativ pampighet? Svar: trapphuset.
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
S sebbe_07 skrev:
Vi har varit och tittat på vårt slipade betonggolv idag och är nu helt bedrövade över resultatet. Vi valde slipningen brons/satin (HTC) efter att ha tittat i flera hus som vår husleverantör har byggt. Vi ville inte ha så mycket synlig ballast och ville ha det ganska blankt och denna slipning är den variant där man slipar minst. I avtalet står det ”slipat betonggolv likt visningshus” och självklart kan det vara nyansskillnader, sprickor och olika hur mycket ballast som syns på grund av betongkvalitet osv. Det är vi helt med på.

Men nu visar det sig att de har gjort en slipning som heter silver istället vilket innebär mycket synlig ballast och en matt yta. Däremot så ser det ut som en bronsslipning längs med alla väggar så resultatet ser för j*****t ut och långt ifrån vad vi beställt.

Någon som har varit med om liknande situation eller som jobbar med detta och kan komma med hjälp hur vi ska göra för att rädda detta på bästa sätt? Kan man inte räkna med bättre resultat än så här?

Första två bilderna är från visningshuset och de sista tre är vårt resultat. Där kan man se hur ojämnt slipat det är. Lägger man ett långt pass på golvet så kan man antingen vicka på det eller sticka under ett mynt på mitten så det är väldigt ojämnt.
[bild]
[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
Vi har en silver-slipning och hade också tänkt oss brons från början, men vädret ställde till det i vårt fall. Det började regna under gjutningen varvid det givetvis blev omöjligt att få utan så perfekt som krävs för en brons (som många redan påtalat). I slutändan är vi jättenöjda med resultatet, golvet är lättskött och döljer de små krympsprickor som obönhörligen uppkommer!

Nu till en väsentlig skillnad mot ditt golv: Byggarna slipade golvet innan ytterväggarna gipsades och innan innerväggarna monterades, sedan täcktes det över under resten av bygget. Därmed har vi samma slipning hela vägen ut mot vägg, det tycker jag verkligen att ni ska få kompensation för att de missat / verkar ha slipat golvet när allt annat var klart?
 
  • Terrazzogolv, korridor, vita väggar, inomhus, skugga, grå nyanser, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
J
Hur använder man sig av ett sådant golv av betong?

Tänker man sig att köra golvvärme året runt eller gå med tofflor inne?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Hur använder man sig av ett sådant golv av betong?

Tänker man sig att köra golvvärme året runt eller gå med tofflor inne?
Inget att oroa sig för, likt ett berg blir betongen otroligt nog uppvärmd även av luften runtomkring och solen som skiner in :cool:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.