A
M MathiasFr skrev:
Om du:

-är ung
-behåller ugnen under några "köksrenoveringar/byte av vitvaror" och sedan skänker ugnen till barnen när du själv inte längre tänker laga mat
-har plats på en bänkyta
-kan ligga ute med en större summa pengar under flera år
-vill lära dig att laga till mat i ugn vid lägre temperaturer (längre tillagningstid) och inte vill/tänker hålla på med sous-vide vattenbad
-uppskattar proffessionel utrustning och det arbetsätt det medger
-värdesätter att den aldrig kommer att behöva bytas eller repareras under din livstid (vid privat användande...)

så titta på en Rational combimaster plus xs ([länk]) .

Vi har under en 10-års period kört med en enklare variant av en sådan ugn och saknar den enormt mycket. Köpt begagnad och numera såld till en liten restaurang i Paris.... Funktionerna har vi i nuvarande ugn (ånga, mycket noggran temperaturreglering osv) men inte robustheten,enkelheten att rengöra och det stora nöjet att bara lassa in saker utan större precision och smacka igen luckan
Rational har jag och den vill jag aldrig vara utan
 
Verkar ju rationellt och bra, förutom priset då... :dizzy:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ja helvete va dyr Men man blev ju lite sugen...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
"Älskling är det ok om vi tältar på tomten i sommar, pappa har en ny plan för semesterkassan...Och köksrenoveringen vi pratade om, den där "lantliga stilen" som du gillade, vad tror du om lite industrialistisk rostfritt stål istället, det var ju super inne för typ 10 år sedan.. tänkte det kunde göra en comeback igen o matcha ugnen vi ska ha.". Ser dock scenariot där jag tältar själv på tomten fram till sommaren om jag ens skulle komma med förslaget på en sådan ugn. :rofl: (tror inte ens hon skulle behöva se priset). Alternative så skulle hon bara säga "kom tillbaka när det är du som bakar och lagar maten".
 
M
Jo "utvecklingen" mot "designer kök" är ju käpprätt åt h-e. Det är en kreativ arbetsplats arbetsytor i rostfritt är sanslôst praktiskt!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M
V Vedhuggarrn skrev:
Ja helvete va dyr Men man blev ju lite sugen...
Mycket pengar, ja men dyrt är det inte med tanke på dess livslängd i hemmiljö (matlagningsintresserade barn kommer att slåss om den!°. Den vi hade innan, en Angelopo köpte jag begagnad. Förutom förbrukning så kostade den oss mindre än 500€ under 10 år dvs 50€/år....

Rational xs är dyrare, men mycket bättre. Kostar i dagsläget 4000€ begagnad här, vilket är över min budget. Dyker det upp en för max 2000€ slår jag till direkt
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
T TypRätt skrev:
"Älskling är det ok om vi tältar på tomten i sommar, pappa har en ny plan för semesterkassan...Och köksrenoveringen vi pratade om, den där "lantliga stilen" som du gillade, vad tror du om lite industrialistisk rostfritt stål istället, det var ju super inne för typ 10 år sedan.. tänkte det kunde göra en comeback igen o matcha ugnen vi ska ha.". Ser dock scenariot där jag tältar själv på tomten fram till sommaren om jag ens skulle komma med förslaget på en sådan ugn. :rofl: (tror inte ens hon skulle behöva se priset). Alternative så skulle hon bara säga "kom tillbaka när det är du som bakar och lagar maten".
Uppenbart är inte köket hennes plats...
 
Jag kastar in en allmän åsikt, gillar verkligen manuella vred så kommer att behålla spis även när köket skall renoveras. När det kokar över eller bränner fast i pannan gillar jag inte att fippla med halvdåliga touchkontroller på hällen.
 
  • Gilla
Davelino och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Uppenbart är inte köket hennes plats...
Nej allltså så här är det nog, Hon lagar mer mat än mig antagligen mest för att hon har ett stort behov av ordning och reda, plan och planering. Jag är den som kommer på att det inte ätits någon lunch när klockan är 14.30 och ungarna kraschar i något bråk. Dock är det värsta jag vet att göra saker med dålig utrustning och har (och tar) väl mig råd att köpa bättre saker än vad jag behöver. När jag väl lagar mat som är lite utöver det som ska lagas i matkassen blir det absolut lätt att det blir långkok med många tillbehör. Och jag överväger starkt att köpa två ugnar för att det ofta blir ont om plats för plåtarna när vi har vänner över. Händer ju faktiskt även att Hello Fresh för 4 personer kräver 3+ plåtar i ugnen samtidigt vilket då tiderna i recepten inte är anpassade för. Men att betala upp mot 80.000kr för en ugn är oavsett inte med på kartan. Hade den nyare versionen från youtube klippet (finns en XS av den med) kostat 30.000 då hade jag nog övervägt det. Nu tror jag att jag drar gränsen vid 10.000 men även det ska då vara jäkligt väl motiverat.
 
Nu kanske det är standard på moderna ugnar men, pyrolys rengöring, alltså självrengöring är värt att se till att den har.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
A
T TypRätt skrev:
Nej allltså så här är det nog, Hon lagar mer mat än mig antagligen mest för att hon har ett stort behov av ordning och reda, plan och planering. Jag är den som kommer på att det inte ätits någon lunch när klockan är 14.30 och ungarna kraschar i något bråk. Dock är det värsta jag vet att göra saker med dålig utrustning och har (och tar) väl mig råd att köpa bättre saker än vad jag behöver. När jag väl lagar mat som är lite utöver det som ska lagas i matkassen blir det absolut lätt att det blir långkok med många tillbehör. Och jag överväger starkt att köpa två ugnar för att det ofta blir ont om plats för plåtarna när vi har vänner över. Händer ju faktiskt även att Hello Fresh för 4 personer kräver 3+ plåtar i ugnen samtidigt vilket då tiderna i recepten inte är anpassade för. Men att betala upp mot 80.000kr för en ugn är oavsett inte med på kartan. Hade den nyare versionen från youtube klippet (finns en XS av den med) kostat 30.000 då hade jag nog övervägt det. Nu tror jag att jag drar gränsen vid 10.000 men även det ska då vara jäkligt väl motiverat.
det blir ju precis som du skriver
men känslan av att ha en ugn som blir varm på 2-3 minuter med absolut jämn värme på 8 bleck är oslagbar.
uppvärmning av mat i 160C med kontrollerad fuktighet och innertemperatur
koka perfekt ris oavsett hur många gäster man har.
och allt annat icke att förglömma
DET är oslagbart.
 
M
electroluxaren skrev:
det blir ju precis som du skriver
men känslan av att ha en ugn som blir varm på 2-3 minuter med absolut jämn värme på 8 bleck är oslagbar.
uppvärmning av mat i 160C med kontrollerad fuktighet och innertemperatur
koka perfekt ris oavsett hur många gäster man har.
och allt annat icke att förglömma
DET är oslagbart.
Precis!

Akta er för att testa en sådan om ni inte är beredda att installera en. Det är helt enkelt öken att gå tillbaka till en vanlig ugn.

Med en sådan behövs ingen pyrolys. Det som är besvärligt att rengöra i en vanlig ugn plocka man bara ur en restaurang ugn och kör i diskmaskinen. De modernare än den vi hade har rengörningsprogram med starka rengöringsmedel...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Köp en tillfällig på blocket om du måste ha en akut nu, är mitt tips. Då har du tid att bevaka kampanjer och reor medan du funderar.

Nästan alla märken har stor bredd både funktions- och stilmässigt. BSH (Siemens/Bosch) är mycket bra grejer för vettigt pris.

Om du siktar på ångugn, kolla noga igenom bruksanvisningen för tänkt modell så du inte får någon överraskning...en del är jättebökiga att tömma och rengöra.

Electrolux har fått mycket skit för stegarna som är näst intill omöjliga att få ur, vilket de måste när pyrolys ska köras. Dock ett av få märken med sidohängd lucka!

Satsa på jäs/upptining, pyrolys, så jämn värme som möjligt (3/4D eller två fläktar), stektermometer, standardfunktioner som grill varmluft etc. Resten är lullull som man aldrig använder...

Slät manöverpanel med touch display är nice och lättstädat, men se till att displayen är upplyst - finns märken som kräver pannlampa, en designmiss som man inte märker förrän ugnen börjar användas.

Läs alla recensioner och kolla alla Youtube filmer när du hittat en du tycker verkar bra. Du kan då hitta saker som kan vara avgörande för att ta ett annat alternativ, ett tips från coachen...

Lycka till!
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Ja det här med ugn känns ju som att det kan springa iväg och bli hur dyrt som man vill även om man inte kollar på modeller för storkökstillagning. Hittade några Italienska och även engelska modeller i klassisk stil med flera ugnar och bredare induktionshäll och då kunde det ju också gå lös på 40.000kr. (Då får man ju dock även induktionshäll). Ja helt klart kommer det krävas lite research då det säkert inte lär bli billigt innan jag är klar med detta. (Brukar ju bli så för mig, ju mer jag kollar på saker ju dyrare grejer blir det).

Men är det någon som har en modell som de varit speciellt nöjd med så lägg gärna in version så jag kan jämföra och kolla mot andra och även om det varit något ni köpt som varit skit, vilken modell va det o va vad det ni inte gillade. Jag är ju personligen inte något fan av touch knappar då jag tycker det ofta är en dålig kombination med matlagning. Som exempel så på den glas häll som vi har idag måste man trycka en gång för att hoppa mellan varje platta, det ska bli ett litet pip och en blink mellan varje så det går inte speciellt fort heller. Låter man sedan displayen vara i mer än 10 sekunder så kommer den inte ihåg vilken platta du jobbar med utan då måste man börja om från första igen och tyvärr är den stora stekplattan som jag använder i 75% av fallen nummer 4 så det blir ett jäkla petande hela tiden. Lägger man en plåt eller något annat på hällen så det kommer över touch panelen så piper o ylar den, Kokar man vatten lite för häftig så det spiller på panelen så stänger den av hela spisen.. inte helt smart någonstans faktiskt så även om den blir varm o funkar så skulle jag aldrig rekommendera den till någon. Alla vitvaror i köket kom med huset så inget jag valt själva men även om jag hade valt själv är ju mycket sånt man stör sig på sånt som man upptäcker först när man använder saker och lite sent då, så tacksam för er input även på användarvänlighet.
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
Vi valde AEG tack vare designen och att vi har en bekant som fixade sjysst pris. Kör en kompaktugn med micro (https://www.aeg.se/kitchen/cooking/compact-built-in-range/built-in-microwaves/kmk968000t/
Och en ångugn
https://www.aeg.se/kitchen/cooking/ovens/oven/bsk999330t/

Riktigt nöjd med båda, de är snabba och tysta och kompletterar varandra väl. Upplever jämn och exakt temperatur. Lättmanövrerad meny, tydligt och enkelt.
Har dock inte testat kamerafunktionen än eftersom vi oftast är nära ugnen när den används…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.