Jag har en Bosch GCM gersåg. Nu ska det snart sättas klinker på källargolvet, och då tänker jag mig att en diamantklinga till min Bosch-såg måste ju vara utmärkt bra för att kapa klinker och kakel!
Problemet är att jag hittar inte så mycket info om detta, och jag misstänker att det finns en anledning till det…
Används inte gersågar på detta sätt? Varför?

Hittade denna klinga som är gjord för ändamålet: https://hillceramic.se/shop/verktyg-maskiner/borr/cev-200-pro-continuous-keramiska-kapklinga-diamantklinga/

0113097_bosch-gcm-80-sj-kap-geringssag-compact-216mm_550.jpeg
 
Redigerat:
Hur tänkte du lösa vattenkylningen?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hur tänkte du lösa vattenkylningen?
Det kanske är där skon klämmer? Hur viktig är vattenkylning?
Med ett smart, luftat, blad och en intelligent kapning kanske det inte behövs någon kylning tänker jag?
 
  • Gilla
jan.jobbet outlook.com
  • Laddar…
Jag misstänker att kapsågen troligen är för snabb,och går inte ställa hastighet. Mer än med fingret på avtryckaren
 
För vanliga snitt så kör vanlig kakelskärare, och behöver du mer avancerade kapningar så kör vinkelslip.
Hade aldrig valt att köra gersåg (om det gick) istället för kakelskärare endast pga dammet, även om man kör utomhus så är det inge kul alls.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
K
Jag har kört med Julas stora kakelkap
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...erktyg/elektriska-kakelkapar/kakelkap-243010/

Och kan definitivt rekommendera vattenkylning. De gånger som vattnet tog slut eller pumpen kärvade så var det tydligt att det lätt blev mindre brännmärken, för varm klinga eller andra små defekter. Körde inte särskilt mycket utan vatten men ska man kapa en enstaka platta kanske det går, men har du mycket att kapa så tror jag nog att klingan kommer slitas extra snabbt samt att den blir så varm så att din ställtid mellan kapen blir väldigt lång.

En annan stor fördel med vattenkylningen är att den binder damm, risk att det dammar satan annars.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
K
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag misstänker att kapsågen troligen är för snabb,och går inte ställa hastighet. Mer än med fingret på avtryckaren
Nej det skulle jag absolut inte säga. RPM på en random kap/gersåg är la 3000-5000 medans en vinkelslip (som funkar alldeles utmärkt till svåra/speciella snitt) har 10000+.
 
Jag skulle inte våga mig på att köra torrkapning med diamantklinga i en gersåg. Det kommer att damma som f-n och det keramiska dammet riskerar att förstöra motor, lager och linjärstyrningarna på sågen. Men visst, har man en såg som man kan offra kan det vara värt ett försök, Utomhus helst i så fall, med tanke på dammet.
 
K kniv skrev:
Nej det skulle jag absolut inte säga. RPM på en random kap/gersåg är la 3000-5000 medans en vinkelslip (som funkar alldeles utmärkt till svåra/speciella snitt) har 10000+.
Är det inte även helt olika omkrets på de olika"klingorna" (grovt förenklat)

Oavsett om det skulle gå eller inte skulle jag inte vilja köra en fin kap/ger i det dammet som blir, jag har svårt att se att motorn alls är anpassad för det.

På det sätt stendamm tar död på vinkelslipar, oavsett prisklass, som ändå är designade för en tuffare miljö tror jag inte ventilation och lager på en kap/ger är optimerad för en miljö med stendamm.
 
Tack för input!
Dammfrågan är det jag själv har tänkt på, och det låter fullt rimligt att det är den största anledningen till att inte köra i gersågen utan vatten.
Känns så jäkla meningslöst att köpa ett nytt verktyg enbart för att kapa kakel bara. Men men...
 
K
J JFrisk skrev:
Är det inte även helt olika omkrets på de olika"klingorna" (grovt förenklat)

Oavsett om det skulle gå eller inte skulle jag inte vilja köra en fin kap/ger i det dammet som blir, jag har svårt att se att motorn alls är anpassad för det.

På det sätt stendamm tar död på vinkelslipar, oavsett prisklass, som ändå är designade för en tuffare miljö tror jag inte ventilation och lager på en kap/ger är optimerad för en miljö med stendamm.
Jo det är klart det är olika dimensioner på klingorna, så momentet längst ut på klingan blir annorlunda såklart. Och det är ju momentet som egentligen är det viktiga att hålla koll på, men vi förenklar det hela genom att alltid använda, för verktyget, rätt dimension på klingan och därefter bara tala om rpm. Men går ju att använda en mindre klinga så länge hål diametern är korrekt (även bussningar finns) - om man nu ska hålla på att trixa och ta genvägar vilket ändå verkar vara lite vinkeln på det hela då TS tänkte köra med kap/gersågen.
 
K
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för input!
Dammfrågan är det jag själv har tänkt på, och det låter fullt rimligt att det är den största anledningen till att inte köra i gersågen utan vatten.
Känns så jäkla meningslöst att köpa ett nytt verktyg enbart för att kapa kakel bara. Men men...
Det går att hyra också. Både kapsåg och kakelskärare.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för input!
Dammfrågan är det jag själv har tänkt på, och det låter fullt rimligt att det är den största anledningen till att inte köra i gersågen utan vatten.
Känns så jäkla meningslöst att köpa ett nytt verktyg enbart för att kapa kakel bara. Men men...
Ja det är dammfrågan som är problemet. Även om du står utomhus ställer du till problem, det ryker så inihelvete.

En billig såg från tex bauhaus kostar 600spänn. Jag köpte något sådant för 20 år sedan och den verkar vara helt odödligt. Efter det har jag kompletterat med en kap där klingan och motor hänger ovanför bordet istället för att vara monterad i sågbordet, men har man bara ett jobb att göra funkar det ju utmärkt med det enklaste. Jag använder båda fortfarande.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
K
K kniv skrev:
Jag har kört med Julas stora kakelkap
[länk]

Och kan definitivt rekommendera vattenkylning. De gånger som vattnet tog slut eller pumpen kärvade så var det tydligt att det lätt blev mindre brännmärken, för varm klinga eller andra små defekter. Körde inte särskilt mycket utan vatten men ska man kapa en enstaka platta kanske det går, men har du mycket att kapa så tror jag nog att klingan kommer slitas extra snabbt samt att den blir så varm så att din ställtid mellan kapen blir väldigt lång.

En annan stor fördel med vattenkylningen är att den binder damm, risk att det dammar satan annars.
Kan tillägga att jag sålde kakelkapen efter jag använt den, prisavdraget från inköpspriset motsvarade ungefär några veckors hyra av kakelkap. Med fördelen att när man äger den har man ju ingen stress att lämna tillbaka…
 
Kakel brukar fungera väldigt bra att skära med kakelskärare. Vissa klinker kan vara så hårda att de behöver kakelkap med vatten. Men för kakel ser jag ingen anledning att använda något annat än kakelskärare. Komplettera med hålsåg för kakel/sten. Vinkelslip är också bra komplement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.