Hej,
Jag har en gammal fighter 1115 som tappar trycket med höjd ute temperatur. Det funkar perfekt när det är tex -5C utan ngt probelm, men om temperature går upp till +5C samma dag då trycket sjunker från 1 till runt 0,5-0,6 bar. Med tanke på att vattnet inte kan pumpas upp till andra våningen pga tryckfall då systemet fylls med luft. Ibland nästa inget vatten i ngn av elementena på 2:a vån. Jag måste höja trycket manuellt och samtidigt avlufta elementena i 2:e vån för att kunna få upp temp på där. Varför klara inte värmepumpen denna temperatursfall och vad är tips o råd?
 
Tips å råd är att kolla förtrycket i expansionskärl. Det ska vara ca 0,5 bar förtryck i dom. Du kan kolla om du överhuvudtaget har någon luft i den genom att söka upp däckventilen å trycka på nålventilen. Är det ingen luft så är de dax att fylla på
 
V Vector skrev:
Tips å råd är att kolla förtrycket i expansionskärl. Det ska vara ca 0,5 bar förtryck i dom. Du kan kolla om du överhuvudtaget har någon luft i den genom att söka upp däckventilen å trycka på nålventilen. Är det ingen luft så är de dax att fylla på
Hej, Som jag nämnde, jag har ju 1 bar i tryck i det runda/oval formig expansionskärlet om det är det du menar när det är kallt och allt funkar. Jag vet ju inte var sitter däckventilen och inte heller nålventilen. De som jag kan och se är dessa bilder.Trycket låg igen så lågt som 0,5bar vilket jag igen fyllde på manuellt. se bilderna
 
  • Röd expansionskärl för vatten med manometer, kopparledningar, mot en grov vägg, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inställningsplats för VVS, kopparledningar, gult märke med texten "PÅFYLLNING", källare eller liknande utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutning och mätare på röd behållare mot betongvägg. Industrityp, fokus på första plan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men det låter som att du inte har någon elasticitet i systemet. Du börjar på 1bar, tempen ökar och stiger trycket snabbt upp till säkerhetsventilens gräns, den släpper ut lite och då faller trycker ordentligt. Det blir stora svängningar vid väldigt liten volymändring om blåsan i kärlet är trasigt.
 
V Vigvig skrev:
Hej, Som jag nämnde, jag har ju 1 bar i tryck i det runda/oval formig expansionskärlet om det är det du menar när det är kallt och allt funkar. Jag vet ju inte var sitter däckventilen och inte heller nålventilen. De som jag kan och se är dessa bilder.Trycket låg igen så lågt som 0,5bar vilket jag igen fyllde på manuellt. se bilderna
Ventilen sitter i botten på kärlet (bild 1)men du måste ta bort det svarta plastskyddet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja men det låter som att du inte har någon elasticitet i systemet. Du börjar på 1bar, tempen ökar och stiger trycket snabbt upp till säkerhetsventilens gräns, den släpper ut lite och då faller trycker ordentligt. Det blir stora svängningar vid väldigt liten volymändring om blåsan i kärlet är trasigt.
Hej, Tacksam för förklaring, vilket låter logisk. två frågor: 1: är åtgärden omfattande om blåsan i kärlet är trasig?
2:Hur omfattande är åtgärden om det visar sig att att det inte finns luft i kärlet om jag testar det genom att trycka på hjälper det ngt om jag trycker på nålventilen som sitter i botten av kärlet?

tacksam för input
 
G
V Vigvig skrev:
Hej, Tacksam för förklaring, vilket låter logisk. två frågor: 1: är åtgärden omfattande om blåsan i kärlet är trasig?
2:Hur omfattande är åtgärden om det visar sig att att det inte finns luft i kärlet om jag testar det genom att trycka på hjälper det ngt om jag trycker på nålventilen som sitter i botten av kärlet?

tacksam för input
Om det inte pyser ut luft (kvävgas egentligen) det kommer ut vatten i stället så ska du byta expansionskärlet. Det är relativt lätt och kärlen kostar runt 1000kr.
 
V Vigvig skrev:
Hej, Tacksam för förklaring, vilket låter logisk. två frågor: 1: är åtgärden omfattande om blåsan i kärlet är trasig?
2:Hur omfattande är åtgärden om det visar sig att att det inte finns luft i kärlet om jag testar det genom att trycka på hjälper det ngt om jag trycker på nålventilen som sitter i botten av kärlet?

tacksam för input
Har man ingen vvs-vana alls kanske det känns lite besvärligt men arbetet är egentligen väldigt enkelt:

1. Gör systemet trycklöst (kanske redan är så nu då)
2. Skruva loss det gamla expansionskärlet
3. Kontrollera förtryck i nya kärlet (det är en vanlig "bilventil")
4. Skruva fast - det har antagligen samma gänga som det som satt där.

Både Bauhaus och Hornbach har expansionskärl så det borde gå att få tag i rätt enkelt.

Beroende på storlek på kärlet kan det ju vara något väggfäste att mecka med också.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har man ingen vvs-vana alls kanske det känns lite besvärligt men arbetet är egentligen väldigt enkelt:

1. Gör systemet trycklöst (kanske redan är så nu då)
2. Skruva loss det gamla expansionskärlet
3. Kontrollera förtryck i nya kärlet (det är en vanlig "bilventil")
4. Skruva fast - det har antagligen samma gänga som det som satt där.

Både Bauhaus och Hornbach har expansionskärl så det borde gå att få tag i rätt enkelt.

Beroende på storlek på kärlet kan det ju vara något väggfäste att mecka med också.
VVS vana kan jag inte påstå att ha, men efter ngr år bott i villa kanske kan fixa. Viktigaste är att veta orsaken till detta. Menar du hela expansionskärlet (den röda) ska bytas? Hur man "systemet" trycklös? ngn vägfäste har jag inte sett och den är så stor som syns i bilden.
 
V Vigvig skrev:
VVS vana kan jag inte påstå att ha, men efter ngr år bott i villa kanske kan fixa. Viktigaste är att veta orsaken till detta. Menar du hela expansionskärlet (den röda) ska bytas? Hur man "systemet" trycklös? ngn vägfäste har jag inte sett och den är så stor som syns i bilden.
Jag har en 25l/5bar exp. kärl. frågan om jag måste stänga av hela systemet för att kunna byta eller ej? logisk tänkande, säger ja, eller?
 
har det ngn betydelse att plastskyddet som sitter på ventilen i botten av kärlet är borta? vet ej hur länge har den vart borta?
 
V Vigvig skrev:
VVS vana kan jag inte påstå att ha, men efter ngr år bott i villa kanske kan fixa. Viktigaste är att veta orsaken till detta. Menar du hela expansionskärlet (den röda) ska bytas? Hur man "systemet" trycklös? ngn vägfäste har jag inte sett och den är så stor som syns i bilden.
först ska du förstås avgöra om blåsan i tryckkärlet du har faktiskt är trasig. För att göra det behöver du göra systemet trycklöst. Det betyder att du släpper ut så mycket vatten att det slutar rinna ut av sig självt. Du kan tex tömma systemet via säkerhetsventilen på tryckkärlet. Om du kan, via kulventiler, stänga av resten av systemet så att vattnet kan vara kvar i radiatorer etc så gör det förstås arbetet mycket enklare.
 
V Vigvig skrev:
har det ngn betydelse att plastskyddet som sitter på ventilen i botten av kärlet är borta? vet ej hur länge har den vart borta?
nej det spelar ingen roll.
 
V Vigvig skrev:
Jag har en 25l/5bar exp. kärl. frågan om jag måste stänga av hela systemet för att kunna byta eller ej? logisk tänkande, säger ja, eller?
kan du via kulventiler koppla bort delar av systemet så är det bra, då behöver du ju bara tömma en mindre del av systemet runt tryckkärlet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
kan du via kulventiler koppla bort delar av systemet så är det bra, då behöver du ju bara tömma en mindre del av systemet runt tryckkärlet.
Tacksam för svar. Utifrån beskrivningarna är jobbet för avancerad för att jag ska kunna klara av det på egen hand. Jag har väldigt svårt och förstå mig på dess inställningar, ännu värre det gamla displayen på bara 2 rader vilket är inte alls självtalande. Jag får lägga ut jobbet och be en auktoriserad titta på det. Hoppas bara att kalaset inte blir för saftig.

Tack för all tips o råd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.