Hej!

Jag kör på igen med mina frågor:

Vi tittar på ett radhus -59 som vi verkligen gillar både inne/ute.
En anmärkning i besiktningen säger dock:
”Den tekniska livslängden på källarytterväggarnas fuktisolering anses vara passerad”
Vad betyder detta för mig som köpare?
Det är en ”anmärkning” från besiktningsprotokollet.

Jag har läst en del om att 50-talshus inte har någon form av dränering.. kan det vara så? Inget som framgår av protokollet.
Det är ett 1 1/2 planshus med källare, berg i dagen.

tack på förhand!
 
A andnel skrev:
Hej!

Jag kör på igen med mina frågor:

Vi tittar på ett radhus -59 som vi verkligen gillar både inne/ute.
En anmärkning i besiktningen säger dock:
”Den tekniska livslängden på källarytterväggarnas fuktisolering anses vara passerad”
Vad betyder detta för mig som köpare?
Det är en ”anmärkning” från besiktningsprotokollet.

Jag har läst en del om att 50-talshus inte har någon form av dränering.. kan det vara så? Inget som framgår av protokollet.
Det är ett 1 1/2 planshus med källare, berg i dagen.

tack på förhand!
Om det inte är omdränerat så kan det vara något ni behöver göra.
Men anmärkningen i sig säger ju att fuktisoleringen är gammal. Teknisk livslängd, betyder att den kan behöva bytas. Om det är inom ett år eller 10 år är svårt att säga dock.
Och gör man det så passar man troligen på att dränera då man ju må¨ste gräva ur ändå.

MEN är det inga problem med fukt i källaren nu så kan det vara ok i många år, det beror ju mycket på hur utsatt källarväggen är. Ta dock med i beräkningen att ni kan behöva göra en omdränering/isolering och buda utefter det
 
Det är en friskrivning/varning från bes. mannen. Det finns risk för fukt i källren pga. detta. Lösningen (om det behövs) är att göra om dräneringen, numera brukar man då isolera utsidan av källarväggen med Pordrän eller liknande, och platonmatta.

Om asfaltlagret som troligen finns på utsidan är slut, så är troligen även dräneringsrören slut.

Men "bottom line", räkna med en omdränering kostnadsmässigt när ni ger ett bud. Sedan får man väl se om det verkar behövas.

Mycket beror också på vad du har i källaren. Det är troligen inte lämpligt att ha boyta i en källare från 50 talet. Men tvättsuga, lite verksatd/hobbyrum är OK.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A andnel skrev:
Hej!

Jag kör på igen med mina frågor:

Vi tittar på ett radhus -59 som vi verkligen gillar både inne/ute.
En anmärkning i besiktningen säger dock:
”Den tekniska livslängden på källarytterväggarnas fuktisolering anses vara passerad”
Vad betyder detta för mig som köpare?
Det är en ”anmärkning” från besiktningsprotokollet.

Jag har läst en del om att 50-talshus inte har någon form av dränering.. kan det vara så? Inget som framgår av protokollet.
Det är ett 1 1/2 planshus med källare, berg i dagen.

tack på förhand!
Hej, instämmer med övriga svar till dig.
Med egen erfarenhet fån omdränering vill jag bara belysa vad den faktiska kostnaden kan handla om. Ett enkelt projekt (inget berg, plan tomt, lättgrävt osv), säg att omdräneringen kostar 150.000kr. Men det många då inte tänker på är att det kan bli mycket efterarbete som kan kosta lika mycket (eller mer). Stora delar av tomten blir förstörd. Parkeringar, stenläggningar, trappor osv kan behöva göras om. I priset 150.000 brukar "grovplanering" ingå vid återställande. Det är inget man anlägger en gräsmatta på kan jag säga. Utan det ska på x lass jord osv, osv.
Ville bara ge dig lite underlag för hur mycket du ska budgetera för detta. Lycka till!
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Hmm okej. Tack för alla svar!

Väldigt svårt att veta... hur ska jag ens kunna kolla detta på huset?
De har gjort fuktmätningar i krypgrund mot träbjälkar och det är det normal. 11-12% FK.
Men inga mätningar i källaren... så egentligen vet jag inte hur besiktningsmannen kommit fram till slutsatsen.
Oavsett så känns det som ett risktagande.

I kommentar till ovan så står det:
"Äldre källare: En förhöjd fuktighet i betongplatta samt betongväggar är att förvänta i en äldre källare. Trädetaljer, organiska, diffusionstäta material i kontakt med dessa ytor riskerar därför erhålla en förhöjd fuktighet, med mikrobiella skador som följd."

Är det med andra ord själva källaren som är normal men att det anses vara riskfyllt med "levande material" i källaren och direkt mot väggar/betong?
 
A andnel skrev:
Hmm okej. Tack för alla svar!

Väldigt svårt att veta... hur ska jag ens kunna kolla detta på huset?
De har gjort fuktmätningar i krypgrund mot träbjälkar och det är det normal. 11-12% FK.
Men inga mätningar i källaren... så egentligen vet jag inte hur besiktningsmannen kommit fram till slutsatsen.
Oavsett så känns det som ett risktagande.

I kommentar till ovan så står det:
"Äldre källare: En förhöjd fuktighet i betongplatta samt betongväggar är att förvänta i en äldre källare. Trädetaljer, organiska, diffusionstäta material i kontakt med dessa ytor riskerar därför erhålla en förhöjd fuktighet, med mikrobiella skador som följd."

Är det med andra ord själva källaren som är normal men att det anses vara riskfyllt med "levande material" i källaren och direkt mot väggar/betong?
Det är alltid en risk med organiskt material direkt mot en källarvägg. Besiktningsmannen verkar inte ha mätt någonting, men skriver upp alla möjliga risker för att ha ryggen fri. Om källaren är "normal" eller inte vet du inte förrän du varit där. Har du en fuktmätare? Annars kan det ju vara värt att skaffa en sådan och ha med den på visningar rent generellt. Jag avfärdade ett par hus när vi letade för att jag mätte upp vad jag tyckte var hög fukt nedtill i källarväggar. Särskilt i innerväggar var jag skeptisk till höga fuktvärden, eftersom jag tänkte som så att det betyder att fukten kommer underifrån. Fukt i ytterväggar kan man eventuellt åtgärda med dränering och isolering, men hur gör man i innerväggarna om den sugs upp nedifrån?

Long story short: Skaffa en fuktmätare och mät själv. Lita inte på besiktningsmannen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
...men hur gör man i innerväggarna om den sugs upp nedifrån....
Samma sak skulle jag säga: Dränerar. Om vatten rinner undan från grunden så kommer fukttrycket i de allra flesta fall minska öven "på mitten".
Men sen ska ju inte innerväggar heller stå direkt på en oisolerad betongplatta då träet över tid kan suga upp fukt. Man bör ju bygga ngt emellan isf...
 
  • Gilla
Wilhelm14 och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men sen ska ju inte innerväggar heller stå direkt på en oisolerad betongplatta då träet över tid kan suga upp fukt. Man bör ju bygga ngt emellan isf...
Det är klart. Det här handlade om innerväggar i betong. Oavsett: vi köpte ett hus med en torrare källare än de andra vi sett och nu sitter jag här i ett hus med källare med putssläpp bara i ett hörn av förrådsdelen och RF 18% i källarplan och hoppas att det inte ska bli någon drastisk förändring när det blir varmare ute. Känns just nu som det korrekta valet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är klart. Det här handlade om innerväggar i betong. Oavsett: vi köpte ett hus med en torrare källare än de andra vi sett och nu sitter jag här i ett hus med källare med putssläpp bara i ett hörn av förrådsdelen och RF 18% i källarplan och hoppas att det inte ska bli någon drastisk förändring när det blir varmare ute. Känns just nu som det korrekta valet.
Vi har haft ett hus med putssläpp längst ner på innerväggarna (betong). Det var inga problem mer än estetiskt och att det blev skräp på golvet när putsbitar lossnade. Tråkigt blir det när det rinner in vatten genom ytterväggen för att dräneringsrören är från 50-talet och man har misslyckats med att leda bort vattnet från stuprören. Det var då vi bestämde att det är dags att dränera om.

I samma hus hade tidigare ägare för övrigt reglat upp och satt isolering, plast och bastupanel på väggarna i halva källaren. Mirakulöst nog blev det aldrig något mögel eller andra problem. Det var snarare så att det obehandlade träet hjälpte till att jämna ut luftfuktigheten och temperaturen. Vattnet som kom in genom väggen var i andra änden av källaren, annars hade det blivit lite extra jobbigt.

En småfuktig 50-talskällare är inget att vara rädd för, så länge man använder den på rätt sätt.
 
  • Gilla
Twisty_canard och 5 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.