Skumpe
E Eloffen skrev:
Om du tror att Amazons och Ahlsells leveranser och reklamationshantering är likvärdiga så tror du. Att tro är att icke veta.
Jag har erfarenhet av båda, hur går det själv grabben? Förstår att du har en häst med i racet. Föreställ er att försvara Ahlsells priser för deras "service". Never go full och så vidare.
 
  • Haha
  • Gilla
sve84 och 1 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Nej det är det inte. Din billiga onlinehandlare har inte förmågan att leverera t.ex. en kabeltrumma på ett par hundra kilo kl 07:00 nästa dag fraktfritt. Vid reklamationer så är bemötandet väsensskilt. Service och kvalitet kostar, så är det.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ser väl inte helt onormalt ut, tyvärr. Påslagen är enorma.
Men fick du då betala 19800 för installation av central + elbilsladdar inklusive allt material till dessa ?
I så fall lät det väl inte alltför blodigt ?
19800 för elcentral
laddaren hade jag innan betalt för material + installation 7000kr (efter grönt teknikavdrag)
Att sätta upp den tog väl knappt en timme för elektrikern....
Att sätta upp centralen (när han väl var på plats) tog väl dryg 3 timmar.
 
E Eloffen skrev:
Det är ju faktiskt så att väldigt många betalar för servicen hos Ahlsell och likvärdiga grossister. Jag skulle vilja se den nätägare som tar risken och använda sig av Amazon för att trolla fram en transformator mitt i natten. Lycka till.
Tyvärr är jag inte nätägare, behöver inte hundratals kilo kabel heller...
 
S sve84 skrev:
19800 för elcentral
laddaren hade jag innan betalt för material + installation 7000kr (efter grönt teknikavdrag)
Att sätta upp den tog väl knappt en timme för elektrikern....
Att sätta upp centralen (när han väl var på plats) tog väl dryg 3 timmar.
Glöm att det tar en timma att byta central.
 
E Eloffen skrev:
Glöm att det tar en timma att byta central.
Att sätta upp laddboxen tog max en timme.
Att sätta upp centralen vet jag inte exakt, men det moment som tog längst tid var nog att få i 6mm^2 kabel från huset ut till förrådet. Totalt drygt 3h för att skruva upp central, sätta i lite grejer i den och ansluta laddboxen och ett uttag precis nedanför central. Väggen är inte täckt med skivor, bara en liten för att fästa centralen, så allt lätt att komma åt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag har erfarenhet av båda, hur går det själv grabben? Förstår att du har en häst med i racet. Föreställ er att försvara Ahlsells priser för deras "service". Never go full och så vidare.
Snålhet är hos många människor en ryggmärgsreflex vilket betyder att reaktionen kommer långt innan hjärnan inkopplas. Att handla från Amazon och liknande skulle naturligtvis fördyra byggprocessen avsevärt. Vid en entreprenad t.ex. så projekteras det oftast i någon form av mjukvara. Projekteringen generera färdiga materiellistor på standardiserat format som ibland kan vara duktigt långa. Dessa listor kan sedan enkelt skickas till ett antal grossister. Grossisten kan på ett enkelt och effektivt sätt hantera materiellistorna, återkomma med ett pris och leveransvillkor. Effektivt och billigt för alla inblandade inklusive byggherren. Slutpriset för entreprenaden skulle naturligtvis bli betydligt dyrare om alternativet med någon lallare som satt och jagade lägsta priset på varje komponent hos Amazon vore det förhärskande..
 
E Eloffen skrev:
Snålhet är hos många människor en ryggmärgsreflex vilket betyder att reaktionen kommer långt innan hjärnan inkopplas. Att handla från Amazon och liknande skulle naturligtvis fördyra byggprocessen avsevärt. Vid en entreprenad t.ex. så projekteras det oftast i någon form av mjukvara. Projekteringen generera färdiga materiellistor på standardiserat format som ibland kan vara duktigt långa. Dessa listor kan sedan enkelt skickas till ett antal grossister. Grossisten kan på ett enkelt och effektivt sätt hantera materiellistorna, återkomma med ett pris och leveransvillkor. Effektivt och billigt för alla inblandade inklusive byggherren. Slutpriset för entreprenaden skulle naturligtvis bli betydligt dyrare om alternativet med någon lallare som satt och jagade lägsta priset på varje komponent hos Amazon vore det förhärskande..
Tror inte någon i tråden skulle föreslå att man ska beställa allt på amazon för en större entreprenad. Tror inte heller att någon i tråden inbillar sig att en elektriker som ska sätta upp en enkel elcentral med några säkringar och jordfelsbrytare behöver en projektör och en inköpare för detta.
 
S sve84 skrev:
Att sätta upp laddboxen tog max en timme.
Att sätta upp centralen vet jag inte exakt, men det moment som tog längst tid var nog att få i 6mm^2 kabel från huset ut till förrådet. Totalt drygt 3h för att skruva upp central, sätta i lite grejer i den och ansluta laddboxen och ett uttag precis nedanför central. Väggen är inte täckt med skivor, bara en liten för att fästa centralen, så allt lätt att komma åt
Det är svårt att uttyda vad du menar. Tog hela jobbet tre timmar?
 
E Eloffen skrev:
Det är svårt att uttyda vad du menar. Tog hela jobbet tre timmar?
Ungefär 4,5h.
Dag 1: 1 timme att skruva upp laddboxen, dra kabel från den till det ställe där elcentralen hamnar (5m på oskivad vägg) och säga till mig hur stora skivorna på väggen vid elcentralen ska vara.
Dag 2: knappt 3,5 timme att dra kabel från huset till förrådet där elcentralen ska vara, skriva upp central, stoppa i säkringar m.m., ansluta laddboxen, sätta upp ett uttag under centralen. Registrera laddboxen hos Easee, men inte lyckas riktigt
 
S sve84 skrev:
Tror inte någon i tråden skulle föreslå att man ska beställa allt på amazon för en större entreprenad. Tror inte heller att någon i tråden inbillar sig att en elektriker som ska sätta upp en enkel elcentral med några säkringar och jordfelsbrytare behöver en projektör och en inköpare för detta.
Det samma gäller nog även för mindre jobb. Om du betänker att elektrikern ska börja varje jobb med att först åka och titta, sedan åka hem för att beställa via Amazon. Mest troligt så måste komponenterna beställas hos ett antal olika amazonhandlare med skiftande leveransdatum. Sedan är det för elektrikern att vänta och hålla reda på leveranser tills dess att alla paket har landat hos paketombudet.
Inte ett särskilt effektivt sätt att bedriva yrkesverksamhet på.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Det samma gäller nog även för mindre jobb. Om du betänker att elektrikern ska börja varje jobb med att först åka och titta, sedan åka hem för att beställa via Amazon. Mest troligt så måste komponenterna beställas hos ett antal olika amazonhandlare med skiftande leveransdatum. Sedan är det för elektrikern att vänta och hålla reda på leveranser tills dess att alla paket har landat hos paketombudet.
Inte ett särskilt effektivt sätt att bedriva yrkesverksamhet på.
Nej, håller med dig där också förstås. Förväntar mig inte att elektriker ska beställa via nån sajt på nätet, vettigt att ha ett eget litet lager av vanligt förekommande saker som inte "åldras" och används frekvent i jobbet, om man har plats. detta kan man ju köpa på nätet om grossist är väldigt dyrt. Annars köpa hos grossist i närområdet.
 
S sve84 skrev:
Ungefär 4,5h.
Dag 1: 1 timme att skruva upp laddboxen, dra kabel från den till det ställe där elcentralen hamnar (5m på oskivad vägg) och säga till mig hur stora skivorna på väggen vid elcentralen ska vara.
Dag 2: knappt 3,5 timme att dra kabel från huset till förrådet där elcentralen ska vara, skriva upp central, stoppa i säkringar m.m., ansluta laddboxen, sätta upp ett uttag under centralen. Registrera laddboxen hos Easee, men inte lyckas riktigt
Jag tycker att låter som att han har jobbat på ganska duktigt.
Tre timmar är ett branschstandard för en Easee-box från befintlig central med max tio meter kabel fram till boxen. Easee kan vara seg om den börjar uppdatera sig efter installation och wifi saknas.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen som föreslagit att beställa från Amazon, just för att prisskillnaden inte är så stor att det går att motivera. Priserna från de så kallade grossisterna är nämligen inte i närheten av vad TS elektriker debiterat.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Jag tycker att låter som att han har jobbat på ganska duktigt.
Tre timmar är ett branschstandard för en Easee-box från befintlig central med max tio meter kabel fram till boxen. Easee kan vara seg om den börjar uppdatera sig efter installation och wifi saknas.
Ja, har inget att klaga på angående hur lång tid han var här och jobbade. Gjorde ett bra jobb (antar jag, det finns ström till vägguttag och laddbox), tror inte han väntade på några uppdateringar, eller så gick de fort regression vi har wifi dit. Inte så komplicerat med kabeldragning eftersom väggarna är öppna. Jag är nöjd med jobbet.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen som föreslagit att beställa från Amazon, just för att prisskillnaden inte är så stor att det går att motivera. Priserna från de så kallade grossisterna är nämligen inte i närheten av vad TS elektriker debiterat.
Hade det varit sån skillnad hade väl ingen handlat hos grossist, utan då hade det ju lönat sig att ha en anställd på halvtid som bara sköter inköp, även för ett enmansföretag
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.