I en typiskt driftpunkt med 50 l/s tilluftflöde samt flödesförhållande frånluft/tilluft=1,2 så har vår gamla FTX temperaturverkningsgraden 82%. Hur mycket högre är väldigt mycket högre? Det går att räkna på hur stor skillnad några procent förbättring gör och så kan man ställa det mot vad nya motorer och remmar var 5:e eller 10:e år kostar. Den räcker kanske med att byta lager i motorerna så kan den kostnaden minimeras. Investeringskostnaden lär nog aldrig sparas in. Jag ska räkna någon dag när jag inte har något bättre för mig. Det kan ju vara kul att veta :)
 
A Antemoo skrev:
En fördel är väl verkningsgraden. Tar man med förvärmare eller eftervärmare så blir den egentliga verkningsgraden väldigt mycket högre på ett nytt aggregat.
Sånt, vinsten rent ekonomiskt är ju att man med roterande värmeväxlare slipper ha extravärme igång som drar massa el.
Annars håller jag med ovan.

Lönlöst att byta ut en gammal korsströmsväxlare bara för att motorerna behöver nya lager.
Bytte ut lagren i de två fläktarna där jag bodde förut.
Kostade typ 200kr för fyra lager.
Går än.
Byggt 1982-83.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Sånt, vinsten rent ekonomiskt är ju att man med roterande värmeväxlare slipper ha extravärme igång som drar massa el.
Annars håller jag med ovan.

Lönlöst att byta ut en gammal korsströmsväxlare bara för att motorerna behöver nya lager.
Bytte ut lagren i de två fläktarna där jag bodde förut.
Kostade typ 200kr för fyra lager.
Går än.
Byggt 1982-83.
Ja, det är svårt att räkna hem någon vinst om aggregatet i sig fungerar tillfredsställande.
Fast det beror ju absolut på vad elpriserna hamnar på i slutändan. Får man några månader med för/eftervärmare igång så kan man fort blåsa av ett antal kr på ventilationens värmeelement.
 
T TommyC skrev:
I en typiskt driftpunkt med 50 l/s tilluftflöde samt flödesförhållande frånluft/tilluft=1,2 så har vår gamla FTX temperaturverkningsgraden 82%. Hur mycket högre är väldigt mycket högre? Det går att räkna på hur stor skillnad några procent förbättring gör och så kan man ställa det mot vad nya motorer och remmar var 5:e eller 10:e år kostar. Den räcker kanske med att byta lager i motorerna så kan den kostnaden minimeras. Investeringskostnaden lär nog aldrig sparas in. Jag ska räkna någon dag när jag inte har något bättre för mig. Det kan ju vara kul att veta :)
Räknar man enbart på värmeväxlarens verkningsgrad så finns det inte mycket att spara. Räknar man på totalsystemets verkningsgrad så blir det lite annat.
Energi är energi. Måste man tillföra energi på ett eller annat sätt så bör det tas med i kalkylen. Gör man inte det så skulle man i så fall kunna påstå att ens pendlarbil bara drar 0,2l/mil eftersom det är 4 personer som åker med och alla delar på bränslet.
 
A Antemoo skrev:
Räknar man enbart på värmeväxlarens verkningsgrad så finns det inte mycket att spara. Räknar man på totalsystemets verkningsgrad så blir det lite annat.
Energi är energi. Måste man tillföra energi på ett eller annat sätt så bör det tas med i kalkylen. Gör man inte det så skulle man i så fall kunna påstå att ens pendlarbil bara drar 0,2l/mil eftersom det är 4 personer som åker med och alla delar på bränslet.
Fast nu handlade om att byta ut ett aggregat mot ett nytt med lite bättre verkningsgrad.
Kostar det 50000kr att byta aggregat så är det ju högst tveksamt om man någonsin kan räkna hem vinsten.
De gamla aggregatens elmotorer håller i princip för evigt om man byter lager vart 20-30:e år.
Ett ganska enkelt jobb.

Nyinstallation av FTX är en annan sak, kanske är det lönsamt, vet ej.
 
FTX ger väldigt bra komfort beträffande luftkvalité. Många i äldre hus med dåligt fungerande ventilation skulle må bra av att installera FTX.
 
Z zuco skrev:
Vi har begärt in offerter för byte av vår FTX från mitten 80-talet som sjunger på sista versen.
Priset på själva aggregatet är ju rätt lätt att jämföra pris på, men det är installation jag funderar över.

Den första vi fått vill (exkl själva hårdvaran) ha 45k för
  • demontering och bortforsling av befintligt aggregat
  • installation och driftsättning och injustering av nytt aggregat
Spontant känns det en smula saftigt?
Någon som har referenssiffror att erbjuda?
Försöker skicka ett meddelande till dig. Kolla om du kan skicka ett till mig så får du lite info om vårt byte med priser och lite annat.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast nu handlade om att byta ut ett aggregat mot ett nytt med lite bättre verkningsgrad.
Kostar det 50000kr att byta aggregat så är det ju högst tveksamt om man någonsin kan räkna hem vinsten.
De gamla aggregatens elmotorer håller i princip för evigt om man byter lager vart 20-30:e år.
Ett ganska enkelt jobb.

Nyinstallation av FTX är en annan sak, kanske är det lönsamt, vet ej.
Ja, om folk som utför jobbet fakturerar som att dom är advokater så blir det fort på det viset.
Annars kan man nog få sig ett aggregat strax norr om 20k kr.
Har man en värmare som går dygnet runt så kommer man fort upp i 1kW och vissa modeller ännu mer. Triggar dessa igång ofta och länge så tar det inte allt för lång tid innan man faktiskt tjänar in hela aggregatet. I December månad så hade det kostat 1800kr bara med triggade värmare även om man bor i lågkostnadsstaden Kiruna eller Vuogatjolme om man så vill.

Mycket hänger på elpriset, men ja, rent historiskt har man väl aldrig kunnat räkna hem någon vinst på ett FTX, rent ekonomiskt.

Nu har jag bytt ut min gamla köksfläkts FTX. Det gjordes inte i ekonomiskt syfte, det var mest estetiskt och att aggregatet var undermåligt. En datorföretaget hade gjort ett vettigare jobb.
Kostnad för aggregat 22.000kr och sedan hade jag ventgubbar att dra ventilationen eftersom det är enklare för min del om någon som har spiro, böj, takhuv och dämpare på lager och dessutom kan frakta prylarna.
Så modifikation av hela systemet gick på 8 timmar med takhuv som inte existerade förut och en del omdesign på plats av mig.
Skulle jag byta aggregat idag så skulle totalkostnaden bli aggregatpriset och där lär man nog nå break even inom en livstid, men framför allt så fungerar det tillfredsställandes.

Men som sagt. Mycket beror på elpriset
 
Vi fick liknande offerter men det slutade med att jag rev ut det gamla och installerade det nya på några timmar. Ingen tidigare erfarenhet men det var väldigt enkelt.
Finns fyra rör som skall kopplas och en stickpropp in i väggen.
Injustering är dock inget som jag gjorde själv men 40 000 för installation är i min värld extremt. Jag tror det tog mig 3 timmar att riva ut och koppla på det nya.
 
  • Älska
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
jag tror att rent ekonomiskt så är ftx ingen jättevinst. men å andra sidan så är den luften som kommer in nästan samma temperatur som rummen. Övtiga system drar in kall luft.
Så kanske... Men å andra sidan, luften blir mycket bättre i huset med ftx så det borde vara krav på det i ett nybyggt hus.

Att byta ut sitt aggregat kan det finnas många anledningar till. Har man ett från -80 talet så börjar det komma till åldern. Det börjar bli slitet. saker börjar gå sönder. Ett nytt aggregat är troligtvis även tystare.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
jag tror att rent ekonomiskt så är ftx ingen jättevinst. men å andra sidan så är den luften som kommer in nästan samma temperatur som rummen. Övtiga system drar in kall luft.
Så kanske... Men å andra sidan, luften blir mycket bättre i huset med ftx så det borde vara krav på det i ett nybyggt hus.

Att byta ut sitt aggregat kan det finnas många anledningar till. Har man ett från -80 talet så börjar det komma till åldern. Det börjar bli slitet. saker börjar gå sönder. Ett nytt aggregat är troligtvis även tystare.
Det enda rörliga som slits i de äldre aggregaten är två borstlösa motorer som går i all evighet om man bara byter lager när de börjar vina.
Man kan köra utan värmarna bara man håller frekvent koll på fukt/isbildning.

Nya hus har höga krav på luftomsättning, utan återvinning skickar man ut mycket energi ut till kråkorna.

Men det enda man ska klara av är max antal kWh/m²/år och har man når dit är valfritt.
FTX hjälper till litegrann, även om man givetvis kan klara kraven enbart med frånluft.

I mitt fall hamnade min energiberäkning strax över kravet (bygglov 2017).
Jag kunde ha lagt på isolering runt om, tjockare väggar, men insåg att med FTX hamnade jag precis under gränsen.
Tror det var 90kWh/m²/år så gällde då...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
jag tror att rent ekonomiskt så är ftx ingen jättevinst. men å andra sidan så är den luften som kommer in nästan samma temperatur som rummen. Övtiga system drar in kall luft.
Så kanske... Men å andra sidan, luften blir mycket bättre i huset med ftx så det borde vara krav på det i ett nybyggt hus.

Att byta ut sitt aggregat kan det finnas många anledningar till. Har man ett från -80 talet så börjar det komma till åldern. Det börjar bli slitet. saker börjar gå sönder. Ett nytt aggregat är troligtvis även tystare.
Jag förstår inte vad du menar. Det är aldrig en vinst att värma ett hus. Att ventilera kostar mer än att inte ventilera men det är knappast något alternativ att inte ventilera. Att dra in kall luft är sämre både beträffande komfort och ekonomi jämfört med FTX.

Vår FTX från 1981 är i bra form. Den enda komponenten som slits är motorn och den har vi redan avhandlat i den här tråden.

Det finns en elektrisk förvärmare vid ingången till vår FTX. Den har varit avstängd i många år utan några problem. Det kan fungera eller inte fungera utan förvärmare beroende på olika förutsättningar för olika hus i olika klimat.
 
T TommyC skrev:
Jag förstår inte vad du menar. Det är aldrig en vinst att värma ett hus. Att ventilera kostar mer än att inte ventilera men det är knappast något alternativ att inte ventilera. Att dra in kall luft är sämre både beträffande komfort och ekonomi jämfört med FTX.

Vår FTX från 1981 är i bra form. Den enda komponenten som slits är motorn och den har vi redan avhandlat i den här tråden.

Det finns en elektrisk förvärmare vid ingången till vår FTX. Den har varit avstängd i många år utan några problem. Det kan fungera eller inte fungera utan förvärmare beroende på olika förutsättningar för olika hus i olika klimat.
Ja, fungerar det utan förvärmare så är det ingen vits att köra med förvärmare. Eftervärmare är även det en bortkastad grej i de flesta fall. Någon ekonomi är det aldrig med eftervärmare då det fulla effektivare värmekällor att använda sig av. MEN, det kan vara bekvämt och behagligt och tycker man att det är vårt pengarna så kör man på.

Ett fullt fungerande aggregat är dock onödigt att byta om inte förvärmaren går konstant och behövs för att inte aggregatet ska frysa.
 
Tack för engagemang och svar, det verkar som min magkänsla stämmer att arbetskostnaden inte är relevant.
Vi får ta in fler offerter och funkar inte det får vi överväga att köpa aggregat själv och byta.

Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.