Är det en bra ide att kombinera solcell till befintlig bergvärme i prissynpunkt(ej miljö det vet vi)

  • Antal röster
    14
Hej. Nu har jag ett bra elavtal som tecknades vår 2022 på 3år(86öre/kw ink moms, om nån är nyfiken). Men undrar ändå om solceller för att driva bara pumpen/värmen

Huset (1959)ca 100kvm boyta/100kvm biyta(källare).
Ligger i mellensverige/värmland.
Vi är 2 +1 barn

(Betong/puts/isolering/trädfasad.treglasfönster övervåning/gammla tvåglas källare/ny dörr/spån på vind/tegeltak. Om någon är nyfiken)

Vvva FTX ventilation på vind. swegon pm/luft(återcirkulerande)

Bergvärme 200m borrhål
Pump ivt geo512c (allt inst ca 3år sedan)

Elanvändning 2022. månad/kwh
J:1700
F:1550
M:1700
A:1400
M:1100
J:950
J:900
A:1100
S:1100
O:1300
N:1650
D:2000
(OBS! gammal luft/luft. AC hela sommaren)

Frågan jag har. Finns det någon lönsam billig lösning på solceller.
Att montera de på marken med optimal lutning och position.

Är det någon som har erfarenhet av bygga ställning och installera själv.

-Är det lönsamt.
-Var det något som var besvärligt.
-Vart beställde du.import eu eller sverige. fördel eller nackdel isf vid import vs ej import.
-Vad kostade allt tills färdiginstallerat.
-Är det något speciellt man ska tänka på vid köp/installation.

Jag brukar forska seriöst när jag intresserar mig av något. Men det har jag inte börjat med än. Kanske någon redan gjort det eller har andra erfarenheter.

Endel av forskningen är ju just forum. Så det skulle vara kul om någon mer går i tankarna eller vill diskutera lite ang detta.

Mvh
 
Redigerat:
Någon kan vara intresserad var huset står, Norrland eller Skåne.
Någon kan vara intresserad av byggår för huset, för att kunna uppskatta värmeisoleringsstandard.

Är det inte ganska mycket 950 kWh för juni? Något värmebehov finns väl inte då, utan är väl bara bruksvarmvatten och hushållsel. Men ni kanske har elbil?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Någon kan vara intresserad var huset står, Norrland eller Skåne.
Någon kan vara intresserad av byggår för huset, för att kunna uppskatta värmeisoleringsstandard.

Är det inte ganska mycket 950 kWh för juni? Något värmebehov finns väl inte då, utan är väl bara bruksvarmvatten och hushållsel. Men ni kanske har elbil?
Har ändrat i texten, huset ligger i värmland och den höga förbrukningen där är pga en gammal AC(luft/luft) som står på under sommaren. Vi tycker att det är värt det lika mycket som värmen på vintern;-)

(Har ju funderingar på att byta och leta efter den energieffektivaste AC på marknaden idag för denna har gjort sitt)
 
Varför vill ni inte ha solcellspaneler på taket? Det kanske är ett specialtak och blir väldigt dyra takfästen?
Är alla takytor mot norr?

Gör man markställning och har solcellspaneler på den, upptar den tomtmark. Dessutom har man kostnaden och arbetet att bygga en markställningen och göra förankring i marken. Stöldrisken tillkommer, är ju enkelt att skruva ner panelerna.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Varför vill ni inte ha solcellspaneler på taket? Det kanske är ett specialtak och blir väldigt dyra takfästen?
Skriv isf varför inte. Jag skrev för optimar riktning/lutning. Även underhåll borde ju vara en fördel tänker jag. Snö/damm/installation/byte takpannor osv. Vad anser du. Har du någon nyttig info ang detta. Fördel/nackdel.
Nu vill jag ha en seriös tråd med mycket info så skriv gärna varför du frågar detta. Jag söker info. jag har ingen koll. Bolla gärna ideer och erfarenheter. Tack. Mvh.
 
A Arnodt skrev:
Varför vill ni inte ha solcellspaneler på taket? Det kanske är ett specialtak och blir väldigt dyra takfästen?
Är alla takytor mot norr?

Gör man markställning och har solcellspaneler på den, upptar den tomtmark. Dessutom har man kostnaden och arbetet att bygga en markställningen och göra förankring i marken. Stöldrisken tillkommer, är ju enkelt att skruva ner panelerna.
Jag skrev inte INTE vill ha på taket men riktningen är inte optimal och tomtmark är inga problem eftersom jag föreslog det. arbete skrev jag att jag gör själv. Stöldrisk ok. Men nu var det ju inte det jag ville diskutera. Lönsamhet är det jag vill veta. Radera gärna dina inlägg eller kom med info. Vill inte vara otrevlig eller så men det blir så stökigt. Du kommer inte med svar på frågan. Jag skapar en ny tråd om det blir för mkt sånt här
 
För att svara på frågan i rubriken: Vilket uppvärmningsystem etc du har spelar ingen som helst roll för om solceller är lönsamt eller ej.
Vad installationen kostar, hur mycket den producerar, hur mycket du använder själv, hur mycket du säljer, din totala förbrukning per år och sist men inte minst elpriset är det du räknar på. Och vad gäller elpriset så kan du titta i en spåkula eller i telöv. Ingen vet vad som kommer hända där med speciellt stor säkerhet.

Alla dina frågor har diskuterats i hundratals trådar redan. Skulle gissa att iaf 30% av de 1500 trådarna i den här forumdelen handlar om lönsamhet och exempel från olika installationer. Finns massor att läsa.
 
A Anaii skrev:
För att svara på frågan i rubriken: Vilket uppvärmningsystem etc du har spelar ingen som helst roll för om solceller är lönsamt eller ej.
Vad installationen kostar, hur mycket den producerar, hur mycket du använder själv, hur mycket du säljer, din totala förbrukning per år och sist men inte minst elpriset är det du räknar på. Och vad gäller elpriset så kan du titta i en spåkula eller i telöv. Ingen vet vad som kommer hända där med speciellt stor säkerhet.

Alla dina frågor har diskuterats i hundratals trådar redan. Skulle gissa att iaf 30% av de 1500 trådarna i den här forumdelen handlar om lönsamhet och exempel från olika installationer. Finns massor att läsa.
SNÄLLA. Det var ju just det jag ville ha reda på "VAD" en installation "KAN" kosta. Om "DU" har solceller vad kostade det "DIG".
Det är väll klart att det spelar roll vilken uppvärmning jag har om hur lönsamt det blir. Direktverkande el och solceller eller bergvärme med solceller.

hur mkt el jag använder har jag ju skrivit! Elpriserna lär ju inte bli lägre är det var innan inflationen. Jobbet och hur många solceller och hur mycket celler jag behöver var ju frågan.

Finns det 30% med "liknande" trådar har de igentligen kommit rätt. Just nu med de elpriserna som det är så är ju denna fråga högst passande. Det är dagens/årets/årens stora fråga i hushållen idag.
Men med de svaren man får här vet jag inte. Alla trådar är inte formulerade på samma sätt och ger inte lika givande svar.
Kanske min tråd kunde komma till användning för någon annan inte bara mig. Men som det ser ut nu så blir det ju bara skit av allt.

Snälla! vad var igentligen meningen med ditt svar?

Ska man läsa trådskaparens fråga. Ska man försöka hjälpa, om man inte är intresserad ska man svara då med bara skit eller inte svara alls.

Ärligt talat läs mer än bara rubriken.

"Herre gud" vad är det här för forum.

Är du samma person som svarade tidigare men med annat användar konto eller är alla så här.

Yröttsamt forum det värkar vara. Du/ni skrämmer bort potentiella vettigt folk med intressanta svar. Och ni ruinerar min tråd
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
B Brodern skrev:
(Har ju funderingar på att byta och leta efter den energieffektivaste AC på marknaden idag för denna har gjort sitt)
Frikyla från berget (finns flera trådar angående "frikyla" i forumet) är den överlägset mest effektivaste AC-lösningen då du har bergvärme. Jag har det i vardagsrummet, två cirkulationspumpar och en fläkt drar kanske omkring 200W så blir det i mitt fall över 1kW kyleffekt när bergvämen inte går och en bit över 3kW kyla när bergvärmen kör och som bonus blir värmepumpen lite effektivare och drar lite mindre ström då värmen från huset sparas i borrhålet, dock lite dyrare än en vanlig AC men längre livslängd.
 
Jag tror man ska vara litet ödmjuk när man ber om hjälp av forumsmedlemmar på ett forum. Det gäller överhuvudtaget då man ber om hjälp. Man kan inte kräva svar. Då är man nog ganska snett ute. Forumsmedlemmarna hjälper andra medlemmar här i forumet med svar och gör det på sin fritid, helt utan någon ekonomisk ersättning. Den som kräver svar vänder sig nog då bättre till expertfirmor inom området och betalar dem för experttjänsten.
 
  • Gilla
Anaii och 3 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Jag tror man ska vara litet ödmjuk när man ber om hjälp av forumsmedlemmar på ett forum. Det gäller överhuvudtaget då man ber om hjälp. Man kan inte kräva svar. Då är man nog ganska snett ute. Forumsmedlemmarna hjälper andra medlemmar här i forumet med svar och gör det på sin fritid, helt utan någon ekonomisk ersättning. Den som kräver svar vänder sig nog då bättre till expertfirmor inom området och betalar dem för experttjänsten.
Det är lite av ett fritidsintresse för många. Det är kul att svara och hjälpa. och man får frivilligt hjälpa andra eller få utlopp för intresset och kanske tycker om att visa sina resultat. Jag tvingar ingen. Bara sluta nu så starta inget tjafs du tillför inget för någon här i min tråd. Vill inte ha bråk eller så här.
 
rickardg rickardg skrev:
Frikyla från berget (finns flera trådar angående "frikyla" i forumet) är den överlägset mest effektivaste AC-lösningen då du har bergvärme. Jag har det i vardagsrummet, två cirkulationspumpar och en fläkt drar kanske omkring 200W så blir det i mitt fall över 1kW kyleffekt när bergvämen inte går och en bit över 3kW kyla när bergvärmen kör och som bonus blir värmepumpen lite effektivare och drar lite mindre ström då värmen från huset sparas i borrhålet, dock lite dyrare än en vanlig AC men längre livslängd.
Frikyla är absolut intressant. Jag blev meddelad det när jag installerade bergvärmen och jag läste "lite" om det. Jag har för mig jag tyckte att det var för dyrt. men jag ska absolut titta närmare på det och jämföra för och nackdelar. Om det skulle gå att koppla något till ventilation eller så hade ju varit fränt men det är bara en snabb tanke. Ska somsagt se närmare på det eftersom det drar mycket över sommarn
 
A Arnodt skrev:
Jag tror man ska vara litet ödmjuk när man ber om hjälp av forumsmedlemmar på ett forum. Det gäller överhuvudtaget då man ber om hjälp. Man kan inte kräva svar. Då är man nog ganska snett ute. Forumsmedlemmarna hjälper andra medlemmar här i forumet med svar och gör det på sin fritid, helt utan någon ekonomisk ersättning. Den som kräver svar vänder sig nog då bättre till expertfirmor inom området och betalar dem för experttjänsten.
Jag fattar att ingen får ersättning. Den här tråden gick från att kunna bli intressant till att just "DU" börjar tjafsa om orelaterade saker. Kan du inte bara ta bort dina svar så tar jag bort mina. Tråden blir bara ett störningsmoment istället för något kul och intressant. Du kan väll fråga om du får betalt av de som du ger bra svar eller så svarar du inte. Ska jag tacka dig för att du inte ger mig något svar. Du har troligtvis inget att komma med heller. Jag betalar ingen och jag tar inget betalt för att jag startade tråden. Jag kan gå till en firma som vill lura av mig pengar. Men jag väljer häldre att fråga här ev kunniga folk som frivilligt får svara. Är jättetacksam för de som vill hjälpa mig och de andra som kanske har samma förutsättningar. Svaren kan bli relevant 5-10-20 år fram. Ett bra forum om det fungerar som tänkt
 
Tack till alla som väljer att rösta här. Hoppas det finns någon som vill/orkar berätta lite mer om sin installation.
 
Ja det är inte gratis men gör man allt själv blir det inte lika dyrt och om det nu var ACn som var en av dina största elförbrukare så kan frikylan i så fall vara en billigare investering i rena pengar än solcellerna och ge snabb minskning av din förbrukning om det får ner AC-elen till 1/5 eller ännu lägre. (Sen finns en viss begränsning av hur mycket värme man kan stoppa ner i borrhålet) Solcellerna har dock fördelen att de kapar all förbrukning av el oavsett om du kör bergvärme eller AC med elen och även om Solcellerna producerar mest på sommaren ger de även tillskott på vår och höst när du inte kör AC.

Går att koppla lite kyla på tilluften på ventilation för lite grundkyla i hela huset, men kyler man för mycket kan det bli det kondens på rören och när det är så pass lågt flöde blir det inte så mycket kyla i sammanhanget (typ ett standardhus på 200m2 får flöde på ca 70l/s, så om man inte kyler mer än 5 C för att undvika kondens blir det då drygt 300W kyleffekt på tilluften för hela huset om man räknar på1.3 kg/m3 och 700kJ/kg/K), därför använder man ofta en fläktkonvektor som så man kan få ett högre luftflöde och få högre kyleffekt givet samma temperatursänkning. (I mitt fall har jag för att få en tystare lösning ett kylbatteri+fläkt+ljuddmpare på vinden som kyler ner luft från ena änden av vardagsrummet och blåser ut i andra änden av vardagsrummet)
 
  • Gilla
Brodern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.