Hej,

Var uppe på vinden igår och hittade en ansamling av vitmögel (tror jag) och efter lite närmare studering så är jag lite förvirrad.

Bakgrundsfakta:
  • Huset är från 1945, ingen ventilering av vinden mer än ev. dragigt litet vindsfönster och möten som inte är helt täta mellan vägg/tak vid takfot etc. Det är råspont, med mataki Haloten steel papp och lertegel. Takfotens konstruktion kan man se längre ner.
  • Isolering är kutterspån
  • Innerdelen renoverades 2020 där ytterväggarna tillägsisolerades med 45mm Hunton träfiberisolering och ångbroms sattes i väggar och tak. Sedan OSB och gips.
  • Jag har dragit el i taket men genomföringarna omsluts av ångbroms och sedan gips runt och 20cm spån som buffert.
  • Ny vindslucka som är tät och isolerad.
  • Taket är bytt av mig 2020 enligt konstens alla regler och jag ser ingen indikation på läckage.
  • Jag har installerat mekanisk frånluft med frånluftsdon i badrum och kök och tilluft i vardagsrum och sovrum. På det så eldar vi i kaminen väldigt ofta samt att vi har en rejäl köksfläkt från fjärråskupan med extern motor.

Vad jag hittat:
  • Ett par brädor upp från takfoten, ungefär där avståndet mellan isolering och råspont blir 1-5 cm så finns det ett vitt skägg. baserat på bilder på nätet så antar jag det är vitmögel.Speciellt på ett område som är 3-4 takstolar brett. Detta är precis ovanför vårt sovrum, mekanisk frånluft är i toan intill så det borde vara lugnt. Men det är också direkt under detta rum i källaren som jag bygger ny tvättstuga. I källaren så har vi hittat mycket vatten som läcker in via berget. (Se bild)
  • Diagram visar takstruktur med mögelindikationer, kondens och fukt i virke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träväggar och golv med spik, sågspån och snö synliga. Rustik, robust konstruktion. Naturlig textur. Inomhus eller uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
    Vind med träbjälkar, kondens, isbildning, spån på golvet, mörkt, öppning i isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av hus med markerade problemområden för mögel på vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Under konstruktion: Tak med träplankor, stegar, verktyg, säkerhetsställningar, halvfärdiga delar, röd markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på tak under reparation, träbjälkar synliga, molnig himmel, träd i bakgrunden, byggställning till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

  • På kortsidan av denna del av vinden är det ingen mögel.
  • Lite ovanför detta så är det kondensdroppar på spikarna
  • Fukten i råsponten är ca 20%
  • En bit ovanför detta så är fukthalten i virket ca 14-15% och det är ingen kondens på spikarna
  • Vinden är nog "OK" överlag. Den är ju ändå snart 80 år och det är först nu som vettig ventilation finns. det finns indikationer på att det funnits lite svartmögelfläckar men inget som jag upplever förvärras.
  • I några fack saknas isolering och där ser det bra ut. (se bild)
  • Trång vind med träbjälkar, isoleringsspån, kablar och plastfolie. Oavslutade konstruktionselement synliga. Regelbundet mönster och råa material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Just idag är det ca 72-75% luftfuktighet på vinden. Den är ca 6 grader (3 vid takfoten) och ute är det -5 ungefär.

Tankar & frågor:
  • Den stora frågan är ju helt enkelt - Vad fan gör jag ? hur angriper jag detta problemet ? Jag har renoverat i 2 år och åkte i vintras på en jävla pissrenovering i källaren så är riktigt trött på oplanerade problem.
  • Jag vet inte hur länge möglet suttit där så det kanske är dumt att bilda sig en uppfattning bara baserat på idag. Men det kändes ganska "färskt" och såg inte så gammalt ut. Dessutom så är jag på vinden titt som tätt så mer än några månader borde det inte vara. Kanske sedan i höstas. Jag började jobba med nya tvättstugan i oktober.
  • Kondensen på spikarna och fukten i virket högre upp i på taket indikerar ju att vinden är "för fuktig" men hur fan kan den vara det när jag har mekanisk frånluft, varm murstock och ångbroms i vägg och tak ?
  • Ska isoleringen (kutterspån) ligga mot råsponten eller ska jag köra fram den så råsponten är "fri"?
  • Spontant så känns det ju som att möglet uppstår i gränslanden mellan kallt/varmt. Högre upp i taket är det kallare - ej kondens på råspont och längre ner mot isoleringen är det varmare - ej kondens. Korrekt?



Än så länge så har jag "bara" sprutat med Japes mögel fri och tänkte kolla vad som händer.

Tar tacksamt emot hjälp från er! Tips på vem man kan kontakta i sthlm tas också emot tacksamt.
 
Redigerat:
Kom igen :)

En tanke, en länk till något matnyttigt, rekommendation på firma, etc. tas tacksamt emot.
 
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kom igen :)

En tanke, en länk till något matnyttigt, rekommendation på firma, etc. tas tacksamt emot.
Jag är alls ingen expert men har ett hus som påminner om ditt.

Vårt hus byggt 1947. Sågspån + tilläggsisolerat på kallvind. På varje sida endast ventilation på en punkt (mellan de mittersta takstolarna). Ingen fuktspärr.

När vi köpte 2011 var en del svartmögel däruppe. Vår besiktningsman föreslog att spika upp en skvallerbräda, men vi gjorde lite mer:

2012-13 byggde vi ut hela huset åt norr. Den delen modern med fuktspärr + lösull samt helt öppen takfot. Samtidigt höjde vi taket på det gamla med 50 cm för att det skulle bli snyggt. Men ingen åtgärd i övrigt i gamla delen. Så nu är den nya tredjedelen helt ventilerad. Detta har medfört att luften har blivit bättre i hela vinden. Inte en enda svart prick på någon ny bräda sedan dess, inte ens på de delar som är över gamla huset.

Så för oss var lösningen ökad ventilation. Vet att åsikterna går i sär.
 
D datja skrev:
Jag är alls ingen expert men har ett hus som påminner om ditt.

Vårt hus byggt 1947. Sågspån + tilläggsisolerat på kallvind. På varje sida endast ventilation på en punkt (mellan de mittersta takstolarna). Ingen fuktspärr.

När vi köpte 2011 var en del svartmögel däruppe. Vår besiktningsman föreslog att spika upp en skvallerbräda, men vi gjorde lite mer:

2012-13 byggde vi ut hela huset åt norr. Den delen modern med fuktspärr + lösull samt helt öppen takfot. Samtidigt höjde vi taket på det gamla med 50 cm för att det skulle bli snyggt. Men ingen åtgärd i övrigt i gamla delen. Så nu är den nya tredjedelen helt ventilerad. Detta har medfört att luften har blivit bättre i hela vinden. Inte en enda svart prick på någon ny bräda sedan dess, inte ens på de delar som är över gamla huset.

Så för oss var lösningen ökad ventilation. Vet att åsikterna går i sär.
Tack för input. Ja det är ju det som är det svåra, åsikterna går isär och oftast beror det nog på att man inte har hela bilden. Därför vill jag försöka hitta någon expert som har den kompetensen.

vad har ni för relativ luftfuktighet på vinden nu ?
 
Jag gissar också på dålig ventilation på vinden det blir varmt mot kallt kodens och fukt.
 
T TheGame skrev:
Jag gissar också på dålig ventilation på vinden det blir varmt mot kallt kodens och fukt.
Vinden är ju oventilerad från början och det finns många förespråkare för att inte ventilera. Jag har i perioder funderat på att sätta en ventil i varje Nock, men avstått tills jag får svar på mina frågor. Just nu är det ju fuktigare ute än vad det är på vinden, hur blir det bättre ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vinden är ju oventilerad från början och det finns många förespråkare för att inte ventilera. Jag har i perioder funderat på att sätta en ventil i varje Nock, men avstått tills jag får svar på mina frågor. Just nu är det ju fuktigare ute än vad det är på vinden, hur blir det bättre ?
Jag tänkte om du har värme på vinden och det blir kondens på kalla ytor.
Möglar det ute överallt också? Nejbdet gör det väl inte? :crysmile:

Jag tänker att fungerar inte ett sätt så måste man prova ett annat.
 
Kom på att när vi kör köksfläkten så luktar det "vind".

Undrar om det kan vara så att när den går så blir det så kraftigt undertryck i bodelen att den suger ner luft från vinden. Sak köpa rökpatron och dra på fläkten och se om man ser något. Kom på att elektriken "förberedda" kabel för elbil. Kanske har han dragit 22mm eller större flex slang från elskåpet (i bodelen) och upp löst på vinden. Issåfall är det ju ett ställa där luft obehindrat kan vandra men också att köksfläkten drar in luft från vinden och därmed "ny uteluft" till vinden som då blir fuktig.
 
Kan för lite om sånt här för att kunna råda dig, men gillar din logiska och strategiska respons på problemet. Du kommer säkert att klura ut varför det blir såhär..

Men om det fungerade innan dina åtgärder och ombyggnation, så kanske börja där..? Vad har egentligen ändrat som kan ha lett till det här?

Är mötet mellan vägg och tak/lister/vad du nu har i sovrummet fogade och täta?

Gällande ångbroms/spärr, så minns jag att det finns teorier kring att om utförandet inte blir helt korrekt eller tejpas för dåligt i skarvar, så kan det leda till ett ökat flöde/fuktvandring lokalt, just vid bristen.
 
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack för input. Ja det är ju det som är det svåra, åsikterna går isär och oftast beror det nog på att man inte har hela bilden. Därför vill jag försöka hitta någon expert som har den kompetensen.

vad har ni för relativ luftfuktighet på vinden nu ?
Jag kollade noggrant i flera år till dess att batteriet tog slut i sändaren. Som jag inte kunde hitta igen när jag skulle byta batteri. Så jag gick över till att inspektera virket som är lika vitt som 2013. Jag minns inte riktigt längre vad värdena var. Sorry.
 
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vinden är ju oventilerad från början och det finns många förespråkare för att inte ventilera. Jag har i perioder funderat på att sätta en ventil i varje Nock, men avstått tills jag får svar på mina frågor. Just nu är det ju fuktigare ute än vad det är på vinden, hur blir det bättre ?
Men sätt in ventiler. Om det fungerar dåligt kan du ju bara stänga dem.

Jag ser vinden som utomhus. Det ligger isolering ner mot insidan. Eg räcker det, men för att det inte ska regna på och blåsa i isoleringen har man tak ovanför. Om luften hela tiden byts ut mellan tak och isolering blir det inga problem. För mig i varje fall.
 
Redigerat:
Tror det största problemet är det du själv har nämnt.

När du kör köksfläkten, så kommer du skapa ett stort undertryck (om du inte har tillräckligt med friskluftventiler på samma plan)

Och luften läcker väl in på "lättaste" stället d.v.s vid takfoten, denna kalla luft som sugs in träffar varmare ytor och fäller ut sin fukt ( daggpunkt)
Och det som sedan förvärrar problemet är att luften "allmänt" cirkulerar mycket dåligt vid mötespunkter/hörn, så det torkar inte upp tillräckligt snabbt "nere vid vinkeln".

Har du tillräckligt med friskluftsventiler på våningsplanet med köksfläkten?
Jag skulle nog försöka förhindra så det inte skapas ett undertryck över huvud taget i huset, då det inte bara kommer ge mer vitmögel på första raderna råspont, utan också dras in i konstruktionen iom luftens rörelse.
 
Lite återkoppling.

Jag har hittat lite grejer :)

Genomföringen för el var inte tätt. Svårt att uppskatta hur mycket det bidrar men det var ca 10cm lång och 1 bred öppning + 16mm rör + 25mm rör som låt öppna. Så de är nu tätade.

vidare har jag arbetat mig igenom delar av vinden och tätar systematiskt alla genomföringar som jag ser. De flesta är för elens flexslang och där har det känts tätt men jag tejpar det ändå.

En grej som jag märkte är att vindsluckan är nog inte helt tät. Det är ändå en helt ny Dolle som är extra isolerad, så ingen billig skit. När jag har lampan tänd på vinden kan jag se lyset vi en glipa. Trycker jag till luckan så kan jag få upp den någon millimeter till och då försvinner ljuset. Så den ska jag försöka få ihop mera.

Sedan har jag börjat fundera över "vad är en ventilerad vind". Läser man t.ex. LTH rapporten så säger de att ventilation är dåligt (typ). Men sedan står det
Svensk text om ventilation i vind och träkonstruktion, med en bild av vindbjälklag och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Måttlig ventilation eftersträvas, en eller några gavelventiler räcker oftast".... Om det är "icke ventilerad" vad är då ventilerad ? :)
På min vind så är det ca 5-20mm spalt mellan vägg och takfot. Det skulle kunna liknas vid en takfotsventilation men inte så stor då. Tidigare har det varit kutterspån upptryckt mot råsponten vid takfoten så luften har fått lite motstånd. Så frågan nu är väl om vinden är ventilerad eller ej. Eller kanske "måttligt" ? :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Lite återkoppling.

Jag har hittat lite grejer :)

Genomföringen för el var inte tätt. Svårt att uppskatta hur mycket det bidrar men det var ca 10cm lång och 1 bred öppning + 16mm rör + 25mm rör som låt öppna. Så de är nu tätade.

vidare har jag arbetat mig igenom delar av vinden och tätar systematiskt alla genomföringar som jag ser. De flesta är för elens flexslang och där har det känts tätt men jag tejpar det ändå.

En grej som jag märkte är att vindsluckan är nog inte helt tät. Det är ändå en helt ny Dolle som är extra isolerad, så ingen billig skit. När jag har lampan tänd på vinden kan jag se lyset vi en glipa. Trycker jag till luckan så kan jag få upp den någon millimeter till och då försvinner ljuset. Så den ska jag försöka få ihop mera.

Sedan har jag börjat fundera över "vad är en ventilerad vind". Läser man t.ex. LTH rapporten så säger de att ventilation är dåligt (typ). Men sedan står det
[bild]

"Måttlig ventilation eftersträvas, en eller några gavelventiler räcker oftast".... Om det är "icke ventilerad" vad är då ventilerad ? :)
På min vind så är det ca 5-20mm spalt mellan vägg och takfot. Det skulle kunna liknas vid en takfotsventilation men inte så stor då. Tidigare har det varit kutterspån upptryckt mot råsponten vid takfoten så luften har fått lite motstånd. Så frågan nu är väl om vinden är ventilerad eller ej. Eller kanske "måttligt" ? :)
Har du varit uppe och kollat statusen på möglet nyligen eller tidigare i våras? Har du funderat på ventilation?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.