Hej,

Vi är inte superhändiga och tog in målare när vi flytta in i vårt 6 år gamla hus. Ett trähus så att det rör sig givetvis. Nu under vintrarna så har de spruckit väldigt mycket i hörn och takkanter. Lite olika mycket, sprickorna varierar mellan 1-5 mm.

Vi tog in målare som som sagt vilket kostade en slant så vi är inte sugna på att måla/göra om allt själva. Av flera andra orsaker var vi absolut inte nöjda med målarna och i helhet gjorde de inte ett bra jobb, det är inte ett alternativ att ta kontakt med dom och kräva något från dom

Finns det något knep för att täcka igen sprickorna i alla hörn utan att behöva spackla och måla om alla väggar och tak?

Någon fog som kan hjälpa lite?
Kan inget om "remsor" och "microlit" man läser lite om, men det känns som att det då blir ett jobb att göra om väggarna helt och hållet?
 
  • En hörna av ett tomt rum med vit vägg och en synlig spricka längs hörnskarven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grunden på mitt hus sen 82 är riktigt stadig. Samma problem är återkommande varje vinter.
Tror att det härrör från själva trävirket i kåken, stolpningen mm.
Som ändrar sig lite med luftens fuktighet utomhus.

Har tapetserat om 1 gång för typ 15 år sedan.
Samma resultat, år efter år.
Bäst på sommaren.

Hade jag haft målade väggar, så hade jag monterat en tunn kvarts stav, målad innan montering och fäst bara i enda väggen. Typ den som rör sig mest.

Hur man gör när det är tapetserad vet jag inte.
 
Rör det sig så där mycket och huset bara är 6 år gammalt så skulle jag nog börja fundera på vad det beror på......Jag ser det inte som direkt normalt.
 
S Stefan1972 skrev:
Rör det sig så där mycket och huset bara är 6 år gammalt så skulle jag nog börja fundera på vad det beror på......Jag ser det inte som direkt normalt.
okej, har tummen mitt i handen. Men det är ett trähus på betongplatta och sprickorna uppkommer på vintern. Jag trodde och har hört att det är "normalt".

Vad kan de tänkas bero på på? och vart ska man söka information om varför?
 
H
Ser det inte ut som bara de haft mjukfog i hörnet?

sett de som byggt här har använt plåtvinkel bakom skivorna i hörnen och sen spacklat in förstärkning i hörnen.
Det spricker aldrig
 
pernilla.jansson pernilla.jansson skrev:
okej, har tummen mitt i handen. Men det är ett trähus på betongplatta och sprickorna uppkommer på vintern. Jag trodde och har hört att det är "normalt".

Vad kan de tänkas bero på på? och vart ska man söka information om varför?
Normala sprickor handlar ju mer om att tapeter och målade ytor spricker i fogar som rör sig men det rör sig sällan mer om nån millimeter. Att man bara kan se att det spruckit så att säga. På dina bilder ser det ju ut som man nästan kan stoppa in ett finger......
 
Precis samma upplever vi. Hus från 1998/99, har funnits en hel del sprickor, både i tak och väggar. Men då i hörn, mellan taklist och tak/vägg, samt där det är logiskt att spånskivor (eller vad det nu är), möts.

Fick målat om 1 våning senhösten 2021, målarna skulle fixa sprickorna på lämpligt sätt. Efter några veckor/1 månad var det massor med sprickor. Målarna kom tillbaks och fixade sprickorna igen, lite olika tekniker på de olika sprickorna.

Det höll lite bättre, men sprack ändå upp litegrann den vintern. Var lugnt under sommarhalvåret, men nu senaste par (kalla) månaderna, har det spruckit upp mer. Vi slipade också om parketten tidigt på hösten 2021, och ser att på vintern drar parketten ihop sig - vilket gör att några mm med oslipad parkett kryper fram längs listerna. För sen att krypa tillbaks under listerna på sommarn.

Vi har förstått det som att det inte beror på sättningar, utan att material i huset drar ihop sig under vinterhalvåret pga torr inneluft. Och expanderar under sommarmånaderna, när luften är fuktigare. Antar att hus rör sig olika mycket, betoende på hur de är byggda, och hur torr inneluft man har vårt verkar röra sig mycket, tycker vi…

Just nu har vi en annan firma inne för att renovera (inkl måla) nedervåningen. De har tittat på nya sprickorna uppe, och hävdar att de har bättre tekniker för att hantera sprickor/rörelser av denna typ. Blir spännande att se om de lyckas bättre!
 
Redigerat:
Man brukar sätta plåtvinkel i och pappremsa i hörnen för att detta inte ska ske. Finns det ?
 
Ja rör sig ett hus mycket så hjälper det ju inte att enbart se till det kosmetiska. Spackel, fog och remsor gör ju inte att hus slutar att röra på sig.
Min poäng med det jag skrev tidigare är ju mest den att rör det sig mycket i ett nyare hus så är ju byggmetoden tveksam......Snabbygge typ. Ingen har brytt sig om hur väggelement möts eller hur allt fogas ihop. Snabbt ska det gå bara........Och då hinner ingen gipsa snyggt heller utan man spacklar enorma gap. Med resultat därefter......
 
S Stefan1972 skrev:
Ja rör sig ett hus mycket så hjälper det ju inte att enbart se till det kosmetiska. Spackel, fog och remsor gör ju inte att hus slutar att röra på sig.
Min poäng med det jag skrev tidigare är ju mest den att rör det sig mycket i ett nyare hus så är ju byggmetoden tveksam......Snabbygge typ. Ingen har brytt sig om hur väggelement möts eller hur allt fogas ihop. Snabbt ska det gå bara........Och då hinner ingen gipsa snyggt heller utan man spacklar enorma gap. Med resultat därefter......
Kan nog vara en korrekt analys för vårt hus…
 
H Hallerudsbo skrev:
Ser det inte ut som bara de haft mjukfog i hörnet?

sett de som byggt här har använt plåtvinkel bakom skivorna i hörnen och sen spacklat in förstärkning i hörnen.
Det spricker aldrig
Mycket möjligt att de bara använt mjukfog, som tidigare nämnt var vi inte nöjda med jobbet och tyckte att de borde informerat oss mer om möjligheter och åtgärder. Men de tog betalt och gjorde minsta möjliga effort så att säga.

plåtvinkel, du menar att man sätter metall i hörnen och sen spacklar över det liksom?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Man brukar sätta plåtvinkel i och pappremsa i hörnen för att detta inte ska ske. Finns det ?
Är ganska säker på att det tyvärr inte finns. Önskar att målerifirman hade kommit med lösningsförslag mer än att bara "måla". De fuskade även med att spackla hål och spikar som det var avtalat att de skulle göra, så tror knappast att de satt varken pappremsa eller förstärkt med plåtvinkel :(
 
S Stefan1972 skrev:
Ja rör sig ett hus mycket så hjälper det ju inte att enbart se till det kosmetiska. Spackel, fog och remsor gör ju inte att hus slutar att röra på sig.
Min poäng med det jag skrev tidigare är ju mest den att rör det sig mycket i ett nyare hus så är ju byggmetoden tveksam......Snabbygge typ. Ingen har brytt sig om hur väggelement möts eller hur allt fogas ihop. Snabbt ska det gå bara........Och då hinner ingen gipsa snyggt heller utan man spacklar enorma gap. Med resultat därefter......
Ja, jag tycker också att sprickorna har känts lite ovanligt stora från vad jag sett hos andra. Det är vårt första hus och vi har förstått att väldigt mycket material är av billigare varianter och inte har så hög kvalite. Det är genomgående för allt från vitvaror till hur vi upplever väggar och isolering.

Huset är byggt av en byggherre som byggde upp hela området med flera par/radhus och fristående hus.

Köper vi nytt hus i framtiden så har man iaf lärt sig lite vad man ska kika efter. Även om huset är fint och vi trivs så finns mycket "dolda skavanker" :(
 
L Lillekitte skrev:
Precis samma upplever vi. Hus från 1998/99, har funnits en hel del sprickor, både i tak och väggar. Men då i hörn, mellan taklist och tak/vägg, samt där det är logiskt att spånskivor (eller vad det nu är), möts.

Fick målat om 1 våning senhösten 2021, målarna skulle fixa sprickorna på lämpligt sätt. Efter några veckor/1 månad var det massor med sprickor. Målarna kom tillbaks och fixade sprickorna igen, lite olika tekniker på de olika sprickorna.

Det höll lite bättre, men sprack ändå upp litegrann den vintern. Var lugnt under sommarhalvåret, men nu senaste par (kalla) månaderna, har det spruckit upp mer. Vi slipade också om parketten tidigt på hösten 2021, och ser att på vintern drar parketten ihop sig - vilket gör att några mm med oslipad parkett kryper fram längs listerna. För sen att krypa tillbaks under listerna på sommarn.

Vi har förstått det som att det inte beror på sättningar, utan att material i huset drar ihop sig under vinterhalvåret pga torr inneluft. Och expanderar under sommarmånaderna, när luften är fuktigare. Antar att hus rör sig olika mycket, betoende på hur de är byggda, och hur torr inneluft man har vårt verkar röra sig mycket, tycker vi…

Just nu har vi en annan firma inne för att renovera (inkl måla) nedervåningen. De har tittat på nya sprickorna uppe, och hävdar att de har bättre tekniker för att hantera sprickor/rörelser av denna typ. Blir spännande att se om de lyckas bättre!
Spännande! vet du vad de tänkt använda sig av för tekniker?

Min budgetidé är att försöka skaffa någon mjukfog och peta in i hålen nu när de är svinkallt och se om de hjälper att hålla bort sprickorna ett tag.
Om någon har erfarenhet av det så får man gärna dela både hur det gick och vilka fog och annat material man använde.
 
H Hybro skrev:
Grunden på mitt hus sen 82 är riktigt stadig. Samma problem är återkommande varje vinter.
Tror att det härrör från själva trävirket i kåken, stolpningen mm.
Som ändrar sig lite med luftens fuktighet utomhus.

Har tapetserat om 1 gång för typ 15 år sedan.
Samma resultat, år efter år.
Bäst på sommaren.

Hade jag haft målade väggar, så hade jag monterat en tunn kvarts stav, målad innan montering och fäst bara i enda väggen. Typ den som rör sig mest.

Hur man gör när det är tapetserad vet jag inte.

Vad menar du med runt kvarts stav? Alltså att man sätter träpinne i alla kanter och får en liten "inbukning" i hörnen? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.