S Stuff skrev:
Skulle inte alls bli förvånad om det var sant och fungerade rent tekniskt.
Att tillverkarna skulle bjuda på denna funktion utan kostnad är däremot det största aprilskämtet.
Man kan säkert få till decimeter precision men mer än det behövs säkert rejälare hårdvara för. För min del hade jag klarat mej fint med decimeter precision. Tråkigt bara om det skulle bugga lite och den kör ut på E6an :)
 
I
Millimeterprecision, kostnadsfritt, 1:a april? Fan tro't.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Med tanke på att det redan finns teknik för att styra som redan visats. Och med tanke på att de uppenbarligen inte är kompatibelt med de modeller som listas via mjukvaruuppdatering till mm precision så borde det väl komma en uppdatering i om vad aprilskämtet syftade på... eller var det ett felaktigt inlägg som råkade hamna på 1 april... eller var det kanske skribenten som gick på aprilskämtet;)
 
Såg denna artikel först idag och tänkte redan när jag såg rubriken att det måste vara ett aprilskämt...
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Fast nu är det ju sant på riktigt. Tillverkaren Mammoth har med sin klippare "LUBA" lyckats få fram en GPS-kontrollerad klippare helt utan begränsningskabelbehov...

 
rampante rampante skrev:
Fast nu är det ju sant på riktigt. Tillverkaren Mammoth har med sin klippare "LUBA" lyckats få fram en GPS-kontrollerad klippare helt utan begränsningskabelbehov...
Trådlösa telefoner var nog också ett aprilskämt om man backar tiden ett sekel :)
Vore spännande och se hur robotgräsklippare kommer att se ut om 100 år
 
S Stuff skrev:
Vore spännande och se hur robotgräsklippare kommer att se ut om 100 år
Behövs nog inte då. Finns nog genmodifierat gräs med rätt längd då.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Behövs nog inte då. Finns nog genmodifierat gräs med rätt längd då.
Det vore ju faktiskt ännu bättre...
 
L lbgu skrev:
Behövs nog inte då. Finns nog genmodifierat gräs med rätt längd då.
Jag vill ha app-styrda mini-getter
 
  • Gilla
  • Haha
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Fast nu är det ju sant på riktigt. Tillverkaren Mammoth har med sin klippare "LUBA" lyckats få fram en GPS-kontrollerad klippare helt utan begränsningskabelbehov...

[media]
Tydligen en RTK lösning med basstation. Så inte helt gratis men behöver inte vara jättedyrt. Undrar hur det fungerar intill husväggar (speciellt med glasytor) och om man har tex en del träd på tomten. Håller mig inte ajour inom området längre så vet ej hur stora fel man kan få och hur man kan mitigera.

Vild gissning är att man får sämre marginaler än med slinga så kan bli mer som måste klippas för hand. Dock som sagt vild gissning.
 
N Nizztos skrev:
Tydligen en RTK lösning med basstation. Så inte helt gratis men behöver inte vara jättedyrt. Undrar hur det fungerar intill husväggar (speciellt med glasytor) och om man har tex en del träd på tomten. Håller mig inte ajour inom området längre så vet ej hur stora fel man kan få och hur man kan mitigera.

Vild gissning är att man får sämre marginaler än med slinga så kan bli mer som måste klippas för hand. Dock som sagt vild gissning.
Självklart är det så. Du måste ju dessutom kartera tomten väldigt noggrant, vilket leder till stora problem för de med ojämna och rundade kanter mm. Jag har tittat på olika lösningar för detta redan tidigare (jag funderade på att bygga en egen robotklippare av en HQ när moderkortet dog) och man får mycket bättre noggrannhet om man använder lidar och sätter upp några reflexpinnar. Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför ingen gått den vägen ännu. En fd professor på Universitetet i Luleå har iofs patent på den typen av positionsbestämning, han kanske inte vill dela med sig utan skälig ersättning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Självklart är det så. Du måste ju dessutom kartera tomten väldigt noggrant, vilket leder till stora problem för de med ojämna och rundade kanter mm. Jag har tittat på olika lösningar för detta redan tidigare (jag funderade på att bygga en egen robotklippare av en HQ när moderkortet dog) och man får mycket bättre noggrannhet om man använder lidar och sätter upp några reflexpinnar. Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför ingen gått den vägen ännu. En fd professor på Universitetet i Luleå har iofs patent på den typen av positionsbestämning, han kanske inte vill dela med sig utan skälig ersättning.
LIDAR är väl dyrt? Har iofs bara erfarenhet från fordonsindustrin så kanske finns billigare med annat fokus.
 
N Nizztos skrev:
LIDAR är väl dyrt? Har iofs bara erfarenhet från fordonsindustrin så kanske finns billigare med annat fokus.
Roborock S7 robotdammsugare har lidar, så det måste inte vara dyrt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Roborock S7 robotdammsugare har lidar, så det måste inte vara dyrt
Min S5 har också LIDAR när jag tänker efter. Jag tror dock, kan ha helt fel, att dessa kan få problem med solljus utomhus. Som sagt lite skadad av fordonsindustrin där de inte är helt billiga. De första mina kollegor "lekte" med kostade som en bil (ingen billig bil heller).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.