Hej all ni som byggt Älvsbyhus, speciellt ni som kört allt själva.

Vem är det som ringer och ser till att det kommer en kille och kopplar in elen på först dagen?
Vem är det som ser till att vattnet sätt på första dagen?
 
Tjenare
När vi byggde var det elektrikern ifrån Ä-hus som skötte det han var behörig inom bägge områdena, men ring till din kontaktman så att dom säkert underrättar nätbolaget
e väl herr Östlund antar jag :)

 
Fick tag på den ansvariga uppe i Älvsbyn idag, efter flera dagars ringande. Det var han som fixade med att det blev rätt dag och så. Inget jag behövde tänka på. Skönt.

Nu återtår bara vattnet. Jag har även försökt nå min byggledare, utan framgång. Försöker imorgon igen, så får vi se. Det jag vill vara säker på är att jag inte ska ringa någon på kommunen.
 
Nä det där med vattnet e ju lite skumt, tydligen får typ vilken vvs kille som helst stänga av vattnet till ett hus men för att sätta på det igen ska man ringa kommunen så dom får skicka ut en kille, helt idiotiskt det e ju bara ett vridande åt andra hållet.....men nå`t ska dom väl tjäna pengar på. MEN tror inte det e många som håller på det jag har iaf. inte haft nån ifrån kommunen här, sen kan det ju säkert skilja på reglerna i eran kommun. :)
 
Det var verkligen skumt. :surprised: Kanske bäst att ringa till kommunen.
 
Våra montörer fixade vattenbiten har jag för mig! Annars hade ÄH ordnat med kommunen. Vi behövde inte tänka på det, i alla fall.

/Ulle-Bella :D
 
Ockej,

Fick tag på ansvarig på kommunen nu i eftermiddags och han sa att det var kommunen som gjorde det. Man ringde dagen innan så kom dom ut.

Då kunde dom sätta in vattenmätaren samtidigt sa han. Eller det kanske redan sitter en i huset?
 
Nix det sitter ingen vattenmätare i. Man har under byggtiden (här iaf.) nå`t som heter byggvatten om det inte va gratis så kostade det inte mycket, men det upphör när man sätter in vattenmätaren (här iaf.). Så tills huset var klart lät vi röret som sitter på mätarens plats sitta kvar, när vi va klara ringde vi kommunen så kom dom med en mätare.
 
Ockej, då förstår jag vad han menade med byggvatten.... Tusen tack för hjälpen.. :D
 
Hej!
Naiv fråga fr nyinflyttad i Tyr hus... var sitter elmätaren????
Är jag knäpp eller.... hittar den inte!
//SUS
 
Elmätaren har du i fasadskåpet (elskåpet). Ett grått plåtskåp som sitter på vänstra el högra sidan av kortsidan.

/Gammelmormor
 
Nu dök det upp en ny fråga i soim haldar om VA.

Jag sitter nämligen och bläddrar igenom hela Älvsbyhuspärmen nu för att försäkra mig om att jag inte missat något tills levaransen nu på måndag. (Gud vad pirrigt det börjar bli).

I pärmen står det att man ska isolera inkommande VA ledningar från frostfritt djup.Vad menar dom?? Eller jag fattar vad dom menar, men varför menar dom det?

Enligt min marksnubbe behövs det inte isoleras, absolut inte avloppet i alla fall, för det är ju varmt när det kommer från huset. Och han hade inte varit med om att man isolerade vattnet heller. Kanske är det för att jag bor i Skåne? Eller är det speciellt bara för det är krypgrund.

När jag varit inne på en massa hemsidor nu med bilder på olika Älvsbyhusbyggen så ser jag att det ser ut som om ingen annan heller har gjort detta.

Finns det någon som har isolerat, och vet varför, och kan berätta hur dom gjort i så fall?
 
Jag isolerade min vattenledning, jag antar att vattenledningen ligger där den ska inför monteringen, isolera den delen som sticker upp ur makadammen + en bit ner i makadammen till frostfritt djup, kommer inte ihåg hur mycket det är men 0,5m - 1m?
men det vet nog din grävgubbe, tror dock inte heller att det behövs, särskilt inte här nere i södra Sverige, vi har haft en minimi temp i grunden på +6 grader i vinter, gjorde det när jag ändå höll på. Använde färdig "skumisolering" som man bara trär på om jag inte minns fel ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.