Hej,

Kommer att installera solceller snart och ska ha växelriktaren ute i garaget. Har därför grävt ner skyddsrör mellan garaget och mätarskåp som sitter på husfasaden. Jag passade även på att gräva ner ett skyddsrör på samma sträcka för att förbereda för elbilsladdare i garaget.

Mina frågor är
1. Det hade ju varit smidigt att dra kabel för elbilsladdaren samtidigt som solcellerna installeras, då kablarna ska gå bakom panelen på huset etc. Vilken typ av kabel ska jag förlägga då och är det OK att ha en oterminerad kabel i mätarskåpet (och i garaget)?

2. När väl elbilsladdaren ska installeras, måste man göra något i proppskåpet i huset, eller går det att koppla den direkt från mätarskåpet på fasaden?

Tack för hjälp!
 
Det är frågor som egentligen inte går att svara på utan fler uppgifter om effekter (produktion vs förbrukning), kabellängder, plats i mätarskåpet.

Vad gäller kabeln till elbilen så beror det på önskad "tankningshastighet", antal bilar och kabellängd, allt från 2.5 mm² till 10 mm². N1XV är en populär markkabel.

Kabeln får ligga löst i bägge ändar till dess den kommer till användning.

Du ska inte behöva göra något i huset elcentral så som du beskriver det. Om allting går att koppla från mätarskåpet beror på om det finns plats där, och om du t.ex vill separera produktion och förbrukning.

Det finns ingen möjlighet att placera växelriktaren närmare både solceller och mätartskåp?
 
Varför inte använda en och samma kabel för både växelriktare och laddbox? Sätt en undercentral i garaget.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är frågor som egentligen inte går att svara på utan fler uppgifter om effekter (produktion vs förbrukning), kabellängder, plats i mätarskåpet.

Vad gäller kabeln till elbilen så beror det på önskad "tankningshastighet", antal bilar och kabellängd, allt från 2.5 mm² till 10 mm². N1XV är en populär markkabel.

Kabeln får ligga löst i bägge ändar till dess den kommer till användning.

Du ska inte behöva göra något i huset elcentral så som du beskriver det. Om allting går att koppla från mätarskåpet beror på om det finns plats där, och om du t.ex vill separera produktion och förbrukning.

Det finns ingen möjlighet att placera växelriktaren närmare både solceller och mätartskåp?

Ang kablar för solceller så sköter solcellsföretaget det. Mina frågor gäller endast kabel för elbilsladdare.

Det finns möjlighet att placera dem närmare, men av estetiska skäl ska riktaren placeras i garage. Endast 10 kabel där emellan ändå
 
Logad Logad skrev:
Varför inte använda en och samma kabel för både växelriktare och laddbox? Sätt en undercentral i garaget.
Jag är inte så insatt i detta, men blir inte det tokigt om man producerar el samtidigt som man vill ladda sin bil? (Om man nu mot förmodan vill göra det med köp el)
 
  • Gilla
GUMA46
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Jag är inte så insatt i detta, men blir inte det tokigt om man producerar el samtidigt som man vill ladda sin bil? (Om man nu mot förmodan vill göra det med köp el)
Hur du än gör så är det bara överskottet som skickas ut på nätet.
Det är nog bara om du ska ha batterier och växelriktare för ödrift som du behöver dubbla kablar till garaget.
N1XV 5G6 eller 5G10 är nog en lämplig kabel.

Men det ska inte vara en undercentral i garaget, utan en central som sitter direkt på huvudsäkringarna.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Jag är inte så insatt i detta, men blir inte det tokigt om man producerar el samtidigt som man vill ladda sin bil? (Om man nu mot förmodan vill göra det med köp el)
Nejdå, det blir inte tokigt. Växelriktare och laddbox blir ihopkopplade någonstans i elsystemet så det kan ju lika gärna göras direkt i garaget. Det är bara om du vill ha separata produktionssäkringar som en extra kabel behövs men hopkopplingen finns ändå där.

Vill du ladda med köpeel så får du göra det på natten.
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Hur du än gör så är det bara överskottet som skickas ut på nätet.
Det är nog bara om du ska ha batterier och växelriktare för ödrift som du behöver dubbla kablar till garaget.
N1XV 5G6 eller 5G10 är nog en lämplig kabel.

Men det ska inte vara en undercentral i garaget, utan en central som sitter direkt på huvudsäkringarna.
Ok, då förstår jag. Ska höra med solcellsinstallatören om en kan hjälpa till här.
 
Ganska enkelt kan man säga att
Hastigheten du vill ladda med är
1fas 16a 2,5kvm = 1mil per timme
3fas 16a 2,5kvm = 3mil per timme
Men det är som sagt en fingervisning.
Bilen bör laddas under natten och står den från 22-07 så får du i
9mil respektive 27mil.

Dra även in en dragkabel för eventuell lastbalansering. Eller dra en nätverkskabel
 
A Alexn72 skrev:
Ganska enkelt kan man säga att
Hastigheten du vill ladda med är
1fas 16a 2,5kvm = 1mil per timme
3fas 16a 2,5kvm = 3mil per timme
Men det är som sagt en fingervisning.
Bilen bör laddas under natten och står den från 22-07 så får du i
9mil respektive 27mil.

Dra även in en dragkabel för eventuell lastbalansering. Eller dra en nätverkskabel
Just nu har jag två rör nedgrävda och vill helst inte gräva igen då det är över stenlagd uppfart. Men det bör väl gå bra med bara två kabelrör?
 
P polarsson skrev:
Men det bör väl gå bra med bara två kabelrör?
Jag hade alla gånger satt en central i garaget, och då räcker det med ett rör. Det rör du får över kommer antagligen till pass för signalkablar av olika slag i framtiden.
 
  • Gilla
Nybyggren
  • Laddar…
A alfista skrev:
Jag hade alla gånger satt en central i garaget, och då räcker det med ett rör. Det rör du får över kommer antagligen till pass för signalkablar av olika slag i framtiden.
Ok tack för input. Ja, nätverk ska ju ut där med på något sätt, just nu är det wifi.
 
Logad Logad skrev:
Varför inte använda en och samma kabel för både växelriktare och laddbox? Sätt en undercentral i garaget.
Det ska finnas en låsbar arbetsbrytare med anpassad säkringsgrupp mellan växelriktare och inkommande matning.
 
L LJN1954 skrev:
Det ska finnas en låsbar arbetsbrytare med anpassad säkringsgrupp mellan växelriktare och inkommande matning.
Kan du förklara detta i lekmannatermer samt om det är ok att ha en egen central här och inte en undercentral?
 
L LJN1954 skrev:
Det ska finnas en låsbar arbetsbrytare med anpassad säkringsgrupp mellan växelriktare och inkommande matning.
Ja givetvis, den sätter man vid växelriktaren och i undercentralen en säkring för denna. En säkring till för laddbox och en jordfelsbrytare för allt.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.