En förståsigpåare säger i kommentarsfältet till en artikel att det är omöjligt att få mer än 150 watt per kvm, och att de som säger något annat i princip ljuger. (Våra paneler är 1004*1690 mm stora, effekten är 360W. Dvs ca 212 W/kvm.)
Skärmdump av Facebook-kommentarer där två personer diskuterar solelpanelers effektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.facebook.com/varmlandsf...JvNCrjc3GSpHatHQrcbWxB2PqaytAsoLsT27R36SnBi8l
 
Ser ut som ni pratar om olika saker. Du om vad som är specat på panelen och Thorbjörn vad du faktiskt får ut i verkligheten.

Men plocka fram siffror på vad dina paneler har gett och räkna om det till kvadratmeter. Är det generellt (alltså inte enskild peak) över 170W får du väl tyst på honom antar jag?
 
40.8 m2 gav 2022, 7346 kWh = 180 Watt per m2, hos mig. Panelerna är 24 x 305 watt, taklutning 22 grader i SSV läge. Detta på Småländska höglandet.
 
D dibb skrev:
40.8 m2 gav 2022, 7346 kWh = 180 Watt per m2, hos mig. Panelerna är 24 x 305 watt, taklutning 22 grader i SSV läge. Detta på Småländska höglandet.
Nej, dina paneler gav 180 kWh per kvadratmeter. Det är något helt annat.
 
  • Gilla
  • Haha
lat och 4 till
  • Laddar…
Solinstrålningen är på ca 1 kW per kvadratmeter. Solceller i dag har en verkningsgrad på ca 15-17%, så om det är klart väder och solen lyser i 90 grader mot panelen så får man ut ca 150-170 Watt per kvadratmeter. Det går inte att få mer utan att höja verkningsgraden eller flytta jorden närmare solen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, dina paneler gav 180 kWh per kvadratmeter. Det är något helt annat.
Japp , helt rätt.
 
useless useless skrev:
Solinstrålningen är på ca 1 kW per kvadratmeter. Solceller i dag har en verkningsgrad på ca 15-17%, så om det är klart väder och solen lyser i 90 grader mot panelen så får man ut ca 150-170 Watt per kvadratmeter. Det går inte att få mer utan att höja verkningsgraden eller flytta jorden närmare solen.
Nja mina solpaneler har 20.5% i verkningsgrad och de är 2 år gamla ... nyare ligger av samma märke ligger på 21.8%
har 29paneler a 1.51m2 cellyta (fysisk yta med ram 1.69)
29*1.51*0.205= 8.977
Så då är frågan vad solinstrålingen kan vara som max med tanke på takvinkel och rikting.
Det jag hittat för mitt hus är att jag skulle ha en max effekt på 8422W (med tanke på riktning och vinkel.)
Men med det sagt så får jag ut i verkligheten fått ut en maxeffekt på 9876W enl inverten ialla fall och flera gånger över 9000W
Så tja .. tror nog att max solinstråling ligger närmare 1200W här i Norrköping än 1000W iaf
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
useless useless skrev:
Solinstrålningen är på ca 1 kW per kvadratmeter. Solceller i dag har en verkningsgrad på ca 15-17%, så om det är klart väder och solen lyser i 90 grader mot panelen så får man ut ca 150-170 Watt per kvadratmeter. Det går inte att få mer utan att höja verkningsgraden eller flytta jorden närmare solen.
Jag har flyttat min jord närmare solen så jag har 20% på mina.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ser ut som ni pratar om olika saker. Du om vad som är specat på panelen och Thorbjörn vad du faktiskt får ut i verkligheten.

Men plocka fram siffror på vad dina paneler har gett och räkna om det till kvadratmeter. Är det generellt (alltså inte enskild peak) över 170W får du väl tyst på honom antar jag?
Det har jag gjort. Han säger att mina siffror är fel. Jag har sagt att han gärna får informera elbolaget om att deras mätare är felaktiga. :p
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det har jag gjort. Han säger att mina siffror är fel. Jag har sagt att han gärna får informera elbolaget om att deras mätare är felaktiga. :p
Den av våra solcellsanläggningar som är placerad rakt i söder gav under 2022 9544kwh, och den är på 47m2.
Det blir alltså 203kwh/m2, så vi måste också ha flyttat jorden närmare solen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Den av våra solcellsanläggningar som är placerad rakt i söder gav under 2022 9544kwh, och den är på 47m2.
Det blir alltså 203kwh/m2, så vi måste också ha flyttat jorden närmare solen?
Nej, du får skilja på effekt (W) och energi (kWh).
 
K Kane skrev:
Nej, du får skilja på effekt (W) och energi (kWh).
Ja visst, jag menar w/m2.
 
LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Ja visst, jag menar w/m2.
Tyvärr kan du inte dividera summan kWh med m2 och få W/m2.
Din anläggning gav 23W/m2 i snitt 2022.
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
K Kane skrev:
Tyvärr kan du inte dividera summan kWh med m2 och få W/m2.
Din anläggning gav 23W/m2 i snitt 2022.
Ok, hur som helst har det producerats 9544kwh på en anläggning som är 47m2. Annars har väl elbolaget fel?
 
LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Ok, hur som helst har det producerats 9544kwh på en anläggning som är 47m2. Annars har väl elbolaget fel?
Varför skulle de ha fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.