Vi har begärt in offerter för byte av vår FTX från mitten 80-talet som sjunger på sista versen.
Priset på själva aggregatet är ju rätt lätt att jämföra pris på, men det är installation jag funderar över.

Den första vi fått vill (exkl själva hårdvaran) ha 45k för
  • demontering och bortforsling av befintligt aggregat
  • installation och driftsättning och injustering av nytt aggregat
Spontant känns det en smula saftigt?
Någon som har referenssiffror att erbjuda?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag jobbar med just ventilation. spontant låter 45 som ett bra pris utan att ha mer info.
vad för aggregat och hur är de placerat? Behövs de kompletteras med Isolering?
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Haara93 Haara93 skrev:
Jag jobbar med just ventilation. spontant låter 45 som ett bra pris utan att ha mer info.
vad för aggregat och hur är de placerat? Behövs de kompletteras med Isolering?
Nja, kanske var otydlig.
Det är 45 PLUS aggregatet - dvs 45 för arbetet.

Offerten inkluderar nya rör och isolering mellan aggregat och ventilerna på yttervägg, övrig kanalisation förväntas vara orörd.
 
Z zuco skrev:
Vi har begärt in offerter för byte av vår FTX från mitten 80-talet som sjunger på sista versen.
Priset på själva aggregatet är ju rätt lätt att jämföra pris på, men det är installation jag funderar över.

Den första vi fått vill (exkl själva hårdvaran) ha 45k för
  • demontering och bortforsling av befintligt aggregat
  • installation och driftsättning och injustering av nytt aggregat
Spontant känns det en smula saftigt?
Någon som har referenssiffror att erbjuda?

Behövs mer info för att veta. Jag har bytt ut FTX aggregat som billigast för 55k och dyrast ca 125k (båda priserna inkl. Aggregat och innan ROT)

Hur mycket nya kanaler blir det?
Hur ser bef. Isolering ut och hur mkt ska isoleras om?
Rengöring bef. Kanalsystem?
Hur stort är systemet?
Vart är aggregatet placerat?
nya don/kontrollventiler i rummen?
Blir det samma placering på nya aggregatet som det gamla?
EL-arbeten?
nya ljuddämpare?

Sen kan det skilja rätt mycket mellan olika bolag beroende på om de gör allt själva eller om de tar in UE för de olika momenten. Tex elektriker, isolering, injustering osv.
De som kan leverera en helhetslösning själva har enklare att prispressa lite.
 
  • Gilla
Renhorn
  • Laddar…
Haara93 Haara93 skrev:
Jag jobbar med just ventilation. spontant låter 45 som ett bra pris utan att ha mer info.
vad för aggregat och hur är de placerat? Behövs de kompletteras med Isolering?
Spontant låter det dyrt om inte all spiro inne i huset ska bytas ut.
Jag antar att man använder sig av befintliga kanaler och anslår material och arbete till Max 10.000kr exkl aggregat.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Hur svårt är det att få ut det gamla och in med det nya?
Själv måste jag såga upp dörröppningen för att få ut aggregatet. Men om man slipper det så låter 45' spontant sim lite dyrt. 1h och byta plats på aggregaten. Om man skulle ta 1000:- i timmen skulle en person kunna hålla på i en vecka. Nu låter 1000:- /h lite dyrt. Även om man vore 2 och jobbar i 20h borde man nästan hinna byta ut befintlig kanalisation....
 
J jani84 skrev:
Behövs mer info för att veta. Jag har bytt ut FTX aggregat som billigast för 55k och dyrast ca 125k (båda priserna inkl. Aggregat och innan ROT)

Hur mycket nya kanaler blir det?
Hur ser bef. Isolering ut och hur mkt ska isoleras om?
Rengöring bef. Kanalsystem?
Hur stort är systemet?
Vart är aggregatet placerat?
nya don/kontrollventiler i rummen?
Blir det samma placering på nya aggregatet som det gamla?
EL-arbeten?
nya ljuddämpare?

Sen kan det skilja rätt mycket mellan olika bolag beroende på om de gör allt själva eller om de tar in UE för de olika momenten. Tex elektriker, isolering, injustering osv.
De som kan leverera en helhetslösning själva har enklare att prispressa lite.
 
J jani84 skrev:
Behövs mer info för att veta. Jag har bytt ut FTX aggregat som billigast för 55k och dyrast ca 125k (båda priserna inkl. Aggregat och innan ROT)

Hur mycket nya kanaler blir det?
Hur ser bef. Isolering ut och hur mkt ska isoleras om?
Rengöring bef. Kanalsystem?
Hur stort är systemet?
Vart är aggregatet placerat?
nya don/kontrollventiler i rummen?
Blir det samma placering på nya aggregatet som det gamla?
EL-arbeten?
nya ljuddämpare?

Sen kan det skilja rätt mycket mellan olika bolag beroende på om de gör allt själva eller om de tar in UE för de olika momenten. Tex elektriker, isolering, injustering osv.
De som kan leverera en helhetslösning själva har enklare att prispressa lite.
Offerten i helhet (endast grovt specad) är på 75k och gäller för ett hus på ca 200kvm.
Aggregatet finns att köpa på diverse ställen för ca 30k +/- några tusen.
Kvar är ca 45k som i princip är arbetskostnad samt lite material - rör och isolering mot yttervägg.

Placering är på vind med ståhöjd med access från gavel på huset, aggregatet är mindre än vindsluckan.
Nuvarande spiro i huset är kvar och omfattas inte.
Enda isolering som påverkas är den mellan aggregat och yttervägg.
Elarbete ingår i den mån det behövs, men det torde vara max en halvtimme att koppla ur befintligt och koppla in det nya (huvudbrytare finns i anslutning till placeringen) samt max någon meter kabel.
Ingen rengöring behövs.
 
Har du ftx med återvinnings aggregat och ett separat för värme eller kombo?
 
Z zuco skrev:
Offerten i helhet (endast grovt specad) är på 75k och gäller för ett hus på ca 200kvm.
Aggregatet finns att köpa på diverse ställen för ca 30k +/- några tusen.
Kvar är ca 45k som i princip är arbetskostnad samt lite material - rör och isolering mot yttervägg.

Placering är på vind med ståhöjd med access från gavel på huset, aggregatet är mindre än vindsluckan.
Nuvarande spiro i huset är kvar och omfattas inte.
Enda isolering som påverkas är den mellan aggregat och yttervägg.
Elarbete ingår i den mån det behövs, men det torde vara max en halvtimme att koppla ur befintligt och koppla in det nya (huvudbrytare finns i anslutning till placeringen) samt max någon meter kabel.
Ingen rengöring behövs.
isf tycker jag att 45.000kr låter rätt mycket för material+arbete
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Låter extremt dyrt...
Kan ju inte ta en vecka att byta ett aggregat.
Ta de på löpande räkning ist och fråga efter timpris.
Ovk och injustering betalade jag 3500kr för i somras av kommunens upphandlade ackrediterade företag.
En kollega bytte ut sitt aggregat från 1981 i våras och det var klart när de kom hem från jobbet. Dvs max en arbetsdag.
 
F
För rent byte låter det dyrt, det är ju snarare pris för nyinstallation?
 
Mie K
Z zuco skrev:
Vi har begärt in offerter för byte av vår FTX från mitten 80-talet som sjunger på sista versen.
Priset på själva aggregatet är ju rätt lätt att jämföra pris på, men det är installation jag funderar över.



Den första vi fått vill (exkl själva hårdvaran) ha 45k för
  • demontering och bortforsling av befintligt aggregat
  • installation och driftsättning och injustering av nytt aggregat
Spontant känns det en smula saftigt?
Någon som har referenssiffror att erbjuda?
Hej bytte en rexovent från -80, 147m2 ,ny fläkt å nytt aggregat i befintliga rör som rengjordes!
50.000kr allt som allt efter rot. Maj 2022
Hemluft.se jättebra firma
 
  • Skärmbild på en webbsida som visar en ventilationsenhet, EvoAir A100S G3, med information och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på webbsida som visar en vit köksfläkt från Franke med teknisk specifikation och produktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är motiven för att byta ut det gamla aggregatet? Vår FTX med korsströmningsvärmeväxlare är från 1981. Jag har bytt motorn en gång och den lär vara bytt en gång av förra ägarna av huset. En ny FTX har kanske något högre verkningsgrad. Tyvärr så verkar de också vara onödigt tillkrånglade konstruktioner som går sönder väldigt ofta jämfört med vår gamla FTX. Läs om t ex Heru här på forumet. De har tre motorer samt rem som driver den roterande värmeväxlaren. De motorerna går i alla fall för somliga sönder alldeles för ofta. Remmen är en slitdel som ibland (efter 5-10år) slirar.

Vår gamla FTX har ingen rem. Den har bara en motor med båda fläkthjulen placerade på samma axel. Visst har de moderna aggregaten bättre styrmöjligheter och övervakning men till vilken nytta när de har en onödigt hög felfrekvens? Jag ser mest nackdelar med att byta ut en gammal robust och enkel konstruktion mot en ny med många försämrade egenskaper.
 
T TommyC skrev:
Vad är motiven för att byta ut det gamla aggregatet? Vår FTX med korsströmningsvärmeväxlare är från 1981. Jag har bytt motorn en gång och den lär vara bytt en gång av förra ägarna av huset. En ny FTX har kanske något högre verkningsgrad. Tyvärr så verkar de också vara onödigt tillkrånglade konstruktioner som går sönder väldigt ofta jämfört med vår gamla FTX. Läs om t ex Heru här på forumet. De har tre motorer samt rem som driver den roterande värmeväxlaren. De motorerna går i alla fall för somliga sönder alldeles för ofta. Remmen är en slitdel som ibland (efter 5-10år) slirar.

Vår gamla FTX har ingen rem. Den har bara en motor med båda fläkthjulen placerade på samma axel. Visst har de moderna aggregaten bättre styrmöjligheter och övervakning men till vilken nytta när de har en onödigt hög felfrekvens? Jag ser mest nackdelar med att byta ut en gammal robust och enkel konstruktion mot en ny med många försämrade egenskaper.
En fördel är väl verkningsgraden. Tar man med förvärmare eller eftervärmare så blir den egentliga verkningsgraden väldigt mycket högre på ett nytt aggregat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.