Hej,

Håller på riva en vägg för att öppna upp mellan hallen och vardagsrummet. Hur vet jag när jag har kommit till den bärande stolpen/väggen? Har jag rivit redan för mycket?
Enligt ritningen så skulle en del av väggen varit 90 cm från början men förra ägaren valde att göra väggen hel och det är det jag håller på riva så att det blir likt ritningen.
 
  • Arkitektonisk ritning; del av en planlösning med möbler, notering "Kamin", och röd markering kring trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med delvis borttagen gipsskiva, exponerade träreglar, renovering eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har således vägg där det står att det är en synlig balk? Då är det sannolikt en bärande vägg.
Ingen ritning över hela huset och sektionsritning?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du har således vägg där det står att det är en synlig balk? Då är det sannolikt en bärande vägg.
Ingen ritning över hela huset och sektionsritning?
vet ej om jag förstod din fråga rätt men där det står synlig balk i ritningen är öppningen idag mellan vardagsrummet och hallen. Där det står ”vägg H=0,9m” var före idag en hel vägg inte 90 cm men jag vill att det ska bli 90 cm såsom det sår i ritningen och därför håller på riva den. Min fråga är hur många stolpar kan jag kapa tills jag träffar den bärande delen enligt ritningen?

tyvärr har jag ingen sektionsritning.
 
Enligt ritningen är det bara där väggen är randig som den är bärande. Jag vill alltså vet hur lång/bred just den delen är så att jag inte kapar den.
 
Arvida Arvida skrev:
Enligt ritningen är det bara där väggen är randig som den är bärande. Jag vill alltså vet hur lång/bred just den delen är så att jag inte kapar den.
Då lär du ha balk över hela spannet och kan ta bort väggen. Har du sett balken i den rivna delen än?
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
K Kane skrev:
Då lär du ha balk över hela spannet och kan ta bort väggen. Har du sett balken i den rivna delen än?
jag vet inte hur en balk borde se ut :crysmile:
Är detta balken?
 
  • Skadad vägg och tak; synlig konstruktion och isolering; renoveringsbehov; inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det beror på om det trä som syns går ända upp till taket eller inte. Hur set det ut längst upp mot taket i öppningen mellan rummen?
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på om det trä som syns går ända upp till taket eller inte. Hur set det ut längst upp mot taket i öppningen mellan rummen?
kan tyvärr inte se vad som står bakom den vita listen.
 
  • Skadat tak och vägg med synliga träbjälkar och isolering, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det borde väl vara balken som det står om på ritningen.
 
  • Gilla
Arvida och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
Arvida Arvida skrev:
Håller på riva en vägg för att öppna upp mellan hallen och vardagsrummet. Hur vet jag när jag har kommit till den bärande stolpen/väggen? Har jag rivit redan för mycket?
Har du mätt på ritningen hur lång den streckade väggen i hörnet är resp. från hörnet och till andra sidan öppningen?
De två måtten ger ju hur stor del av sträckan som var tänkt att vara hel vägg från början. Sen är det bara att mäta sträckan i verkligheten också.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.