Alexander Wahlström Alexander Wahlström skrev:
Jag skulle också gärna vilja ha tillgång till den sparade sidan.
Jag fick inte tag på sidan men deras kundombudsman@telinet.se svarade på mail att jag hade rätt till pristak utan övre gräns. Värt att skriva dit!
 
  • Gilla
Alexander Wahlström och 1 till
  • Laddar…
K Kongons skrev:
Jag fick inte tag på sidan men deras kundombudsman@telinet.se svarade på mail att jag hade rätt till pristak utan övre gräns. Värt att skriva dit!
Tack för informationen! Har skrivet till vanliga kundtjänsten och inväntar deras svar, men om de är besvärliga så ska jag kontakta kundombudsmannen.
 
Hej! Sitter i samma sits som övriga här, kan någon skicka en kopia på det gamla avtalet till mig där det inte finns någon begränsning på 6000kr? @mexitegel kan du skicka? Vore verkligen snällt!

Deras beräkningsmetod känns ju riktigt ful, men för mig innebär den ett högre belopp, så ska bli intressant om de kör "den rimliga" metoden med mig.
 
Redigerat:
Den vanliga supporten var omöjliga att ha att göra med, den jag hade kontakt med där hävdade till och med att begränsningen på 6000:- ALLTID funnits.

Jag tog därefter kontakt med telinets kundombudsman som svarade efter någon vecka, svaret var att jag självklart inte skulle ha en begränsning på 6000:-, begränsningen gällde bara nya kunder som tecknat avtal efter januari 2022.
Det kan vara bra att veta att ingen hos telinet jag har varit i kontakt med har velat se en kopia på hur avtalet såg ut, det har löst sig ändå!

Istället förr ersättning på 6000:- som dom först erbjöd kommer jag få en ersättning på över 20 000:-
Så helt klart värt att kontakta kundombudsmannen!
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
nn_ nn_ skrev:
Hej! Sitter i samma sits som övriga här, kan någon skicka en kopia på det gamla avtalet till mig där det inte finns någon begränsning på 6000kr? @mexitegel kan du skicka? Vore verkligen snällt!

Deras beräkningsmetod känns ju riktigt ful, men för mig innebär den ett högre belopp, så ska bli intressant om de kör "den rimliga" metoden med mig.
Det finns länkat till avtalsvillkor i inlägg #33 om du vill läsa.
Men du kommer inte behöva dem. Du behöver kontakta deras kundombudsman.
 
Hallåj!
Min tur att slåss med telinet för att få dom att leva upp till avtalet jag tecknade - har mailat kundombudsmannen men inget svar än - pratat med kundservice flera gånger men kommer ingen vart. Jag tecknade mitt avtal oktober 2021 och ska ha 0,69:-/kWh. Någon som lyckades köra med timemachine och har print på hur sidan såg ut innan januari ifall det skulle behövas…?

tänkte också höra hur många som lyckats få det utbetalt istället för tillgodo? Vill gärna byta elleverantör nu i vår så pengarna kan komma väl till pass då en del säkerligen försvinner iväg på straffavgift då mitt avtal självklart är bundet
 
I Idish skrev:
Hallåj!
Min tur att slåss med telinet för att få dom att leva upp till avtalet jag tecknade - har mailat kundombudsmannen men inget svar än - pratat med kundservice flera gånger men kommer ingen vart. Jag tecknade mitt avtal oktober 2021 och ska ha 0,69:-/kWh. Någon som lyckades köra med timemachine och har print på hur sidan såg ut innan januari ifall det skulle behövas…?

tänkte också höra hur många som lyckats få det utbetalt istället för tillgodo? Vill gärna byta elleverantör nu i vår så pengarna kan komma väl till pass då en del säkerligen försvinner iväg på straffavgift då mitt avtal självklart är bundet
Jag tecknade avtal i november och har efter mycket tjat lyckats förhandlat mig till utbetalning till separat konto och inget maxtak om 6000kr eftersom det infördes i december efter att jag tecknade det. För mig innebär det en utbetalning på 10 000kr som de har bekräftat kommer ske inom 5-10 bankdagar. Behövdes ingen screenshot.

Stå på dig och lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 1 till
  • Laddar…
nn_ nn_ skrev:
Jag tecknade avtal i november och har efter mycket tjat lyckats förhandlat mig till utbetalning till separat konto och inget maxtak om 6000kr eftersom det infördes i december efter att jag tecknade det. För mig innebär det en utbetalning på 10 000kr som de har bekräftat kommer ske inom 5-10 bankdagar. Behövdes ingen screenshot.

Stå på dig och lycka till!
Rejält kul att den här tråden håller sig fortfarande och att den förhoppningsvis används som en referens i framtiden för att lösa ut en del utmaningar. Min besvikelse ligger däremot i att media inte plockat upp bollen. Jag gissar att hundratusentals kunder fördelat på flertalet olika elleverantörer har hybridavtal som är både svåra att tolka och svåra att pressa bolagen på. Tycker även det är bra med de kunder som kopplar in KO.

Tyvärr har nog många avtal redan löpt ut och många har förlorat pengarna. Det känns som en juridisk fråga eftersom vi köper en tjänst som innehåller en försäkring. Om vi inte påminner leverantören om deras egen tjänst tappar vi ersättningen. Det känns väldigt fel.

Keep up the good fight!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Dags för återkoppling från min sida efter att i någon månad ha laddat för en diskussion med telinet.

Sammanfattningsvis har jag nu fått besked från telinet kundombudsman att jag kommer få full ersättning, dvs ingen begränsning på 6000 kr. Jag kommer också få ersättningen utbetald istället för tillgodo på kommande fakturor.

Men det har inte varit utan diskussioner. Från kundservices sida menade man först att maxtaket på 6000kr alltid funnits. Så jag fick ta det via kundombudsman. Då konstaterade han ganska omgående att jag var ”en av ett fåtal kunder” som inte fått informationen om maxtaket och att det därför inte gällde mig.

Vidare hade jag en mailkonversation med telinet i april 2022 där jag skriftligt fick en helt annan nivå på pristaket än vad som nu står på hemsidan, till min fördel. Kundservice gav inte mycket för det mailet, men det gjorde telinets kundombudsman.

Att jag ville få det utbetalt istället för tillgodo var det inga diskussioner om.

Mycket bra och trevligt bemötande från kundombudsman, men det har inte varit utan att telinet försökt att räkna på olika sätt för att begränsa hur mycket dom i slutändan ska betala ut i kompensation. Först maxtaket, sedan pristaksnivån och till slut utbetalningen. Så det gäller att ligga på och inte ge sig.

Det var nog tack vare denna tråden som jag vågade tro på att jag skulle få rätt, så tack alla som bidragit här!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vill börja med att tacka alla i tråden - tack vare denna tråd fick jag härom dagen 19648:- utbetalt till mitt konto.

Inga som helst problem efter ett par mail till kundombudsmannen Tack allihop!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Perfekt! Hur länge fick du vänta från att du anmälde att du ville ha det utbetalt?
 
  • Gilla
Idish
  • Laddar…
K Kongons skrev:
Perfekt! Hur länge fick du vänta från att du anmälde att du ville ha det utbetalt?
Ca 3 veckor, helt ok ändå!
 
  • Gilla
Kongons
  • Laddar…
I Idish skrev:
Ca 3 veckor, helt ok ändå!
Ok! Då borde mitt trilla in vilken dag som helst :)
 
Mitt avtal med Telinet har precis gått ut nu i månadsskiftet. Har tillfälligt tecknat nytt rörligt avtal för att hantera takprisfrågan.

ÄR det ngn som har de gamla takpriserna? Jag tecknade avtalet nov 21 men avtalet avtalstiden gäller från 1/2 22 - 31/1 23.

Har redan haft en del diskussion med supporten och de hänvisar, som ni andra skrivit, till ett maxpris på 6000:- och att det ska hanteras som ett tillgodohavande. Kanske bäst att vända sig till kundombudsmannen direkt i stället för att köra huvudet i vägen med supporten....
 
F frhar skrev:
Mitt avtal med Telinet har precis gått ut nu i månadsskiftet. Har tillfälligt tecknat nytt rörligt avtal för att hantera takprisfrågan.

ÄR det ngn som har de gamla takpriserna? Jag tecknade avtalet nov 21 men avtalet avtalstiden gäller från 1/2 22 - 31/1 23.

Har redan haft en del diskussion med supporten och de hänvisar, som ni andra skrivit, till ett maxpris på 6000:- och att det ska hanteras som ett tillgodohavande. Kanske bäst att vända sig till kundombudsmannen direkt i stället för att köra huvudet i vägen med supporten....
För mig var det kundservice som hänvisade mig vidare till kundombudsmannen när jag påpekade att utlovad kompensation enligt mitt avtal inte stämde överens med det dom ville betala ut. Har tyvärr inte historiska pristak. Jag hade turligt nog fått mitt skriftligt via mail.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.