Jag och frugan funderar på en lite äldre kåk, byggd 1968. Inget är bestämt ännu men tankarna har börjat flöda och det är ett roligt och utifrån dagens marknad ett billigt hus, som kan utgöra mycket av en blank canvas och lämna kronor över till renovering och att göra canvasen till vår egen tavla. Dock är man lekman och inte värst befaren i vare sig terminologi eller praktiska kunskaper vad gäller hus och olika tiders byggtekniker.

Frågan är därav vilka överhängande risker som kan sägas vara med följande (se besiktningsprotokoll): https://media.fastighetsbyran.se/Fil/5465304, samt troliga åtgärder? Bland annat lär man se till att dränera ett sådant hus inom inte allt för sen framtid. Dock tycks det mig som att det uppreglade källargolvet är långt ifrån lovande. Dylikt lär väl dels kräva en närmare undersökning men också högst sannolikt en ny konstruktion för att inte snart ådra sig fuktskador (om det inte redan gjort det)?

Tacksam för svar och råd från kunniga!
Mvh,
 
Denna tråd är ej längre aktuell. Vi har köpt ett annat hus.
 
solvebring solvebring skrev:
Denna tråd är ej längre aktuell. Vi har köpt ett annat hus.
Gratulerar!
Vad blev det istället då?
 
nimhed nimhed skrev:
Gratulerar!
Vad blev det istället då?
Man tackar!
Det blev en 1957 års sten- och tegelhus med två våningar, källare och två garage. I nuläget uppvärmd pelletspanna – något jag eventuellt ändrar på framöver beroende på vad den framtida svenska energimarknaden utlovar.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.