Är det tillåtet och eller lämpligt att dra el i slang/rör i luftspalten mellan ytterpanel och vindskyddet? Exempelvis om man vill ha flera uttag längs en vägg, så går man bara genom den på ett ställe och sedan drar horisontellt under panelen, fäst mot liggande spikläkt?

Funkar kabel lika bra/dåligt?

Luftspalten är 28mm, så ja är inte orolig för ventilationen i alla fall.
 
Elinstallationer för insidan av huset bör dras på den varma sidan av väggen för att eliminera kondens och hål i isolering och tätskikt. Kabel till utomhusbelysning och dito uttag etc kan dras på väggens kalla sida av samma anledningar.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Låter bra, går det lika bra under ytterpanel med FK i rör, kabel EKK utan rör och kabel EKK i rör?
 
  • Gilla
zep
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Låter bra, går det lika bra under ytterpanel med FK i rör, kabel EKK utan rör och kabel EKK i rör?
Lättare att byta eller ändra om en installation om det ligger i rör (y) Slang är inte dyrt, kör med slang :D
 
Dock är inte kabel ELL/EQQ i rör så lätt att byta efter nått år och en del av mjukgörarna i plasten har försvunnit, så det är en metod som jag inte vill rekommendera. Möjligen någon enstaka meter. Jag skulle nog välja FK/FQ och slang med tätade vägg genomgångar och tätade rörändar. Men jag skulle i det längsta försöka undvika den typen av elinstallation.
 
E elmont skrev:
Men jag skulle i det längsta försöka undvika den typen av elinstallation.
Jaså? Du drar det hellre på insidan och en genomgång för varje uttag och belysnings utomhus? :thinking:

Jag kom på tanken igår att göra på det här sättet under ytterpanelen, men kan inte erinra mig jag har sett det någonstans. Är det mycket ovanligt?
 
Ja det är mycket ovanligt, jag har genom åren sett det vid nått enstaka tillfälle och själv har jag gjort det en gång.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Det blir nog ett hål vid varje punkt. Kändes lite knepigt, men tänkte att det var bäst att fråga. Försöker undvika udda lösningar med elen.
 
Nu tror jag att jag kom på varför idén kom upp.

Om man har två eller flera uttag utomhus, kan man ju nöja sig med en genomgång, och sedna skava vidare utomhus mellan uttagen. Eller så får man ha en kopplingsdosa inomhus och gå separat ut. Eller gå ut, skarva och gå in igen och sedan ut vid näst uttag. Blir ju jättedumt.

MIssar jag något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.