Nu har jag hunnit modellera lite, enligt husets ritningar, börjar få en hum hur det kan te sig. Ser ganska rejält stort ut, större än man trodde då man försökte föreställa sig i huvudet. Måste nog bli en mittbalk (fast med två pelare endast då) eller så blir det för stora påfrestningar där det ska fästas i huset.

3D-modell av trästomme till hus med sparrar, stolpar och veranda. Konstruktionsfas, ingen beklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så blir det å fundera om hela konceptet.
 
Tog en paus från detta, men det börjar se allt mera mörkt ut då jag tittar på det igen.

Även bredden är ett problem här, då jag inte vill he en mittenpelare. Känns som jag sitter fast i en design som inte lämpar sig p.g.a. uteköket som inte kan flyttas, det skulle inte funka att bygga nåt mindre för då skulle uteköket bli placerat konstigt. Det är också svårt att få tag i material i sådana längder.

Kollar på parallellfackverk men är lite skeptisk till att det kan se bra ut.
 
Du bör nog lägga upp takreglarna på husväggen, den befintliga takstolen på huset får nog svårt att hantera lasten av det där skärmtaket.
 
Har oroat mig över det men det är enda stället det kan fästas i huset. Väggen är för långt borta, skulle inte se bra ut om det går in under taket som sticker ut heller.
 
Om du inte funderar på stål och/eller limträ så försök korta spännvidden. Sneda stag, dubbla stolpar där du har stolpar etc. Ett exempel är vid uteköket där du antagligen kan sätta en stolpe vid tre av hörnen av köket och sen sätta snedsträvor för att staga i sidled. Gör du en liknande stolpkombo vid nästa ytterhörn så har du fått bort 3-4 m av spännvidden parallellt med huset och 1-1,5 m vinkelrätt mot huset.

Sätter du sen en stolpe inne vid huset och en 1 m ut så är spännvidden plötsligt mer rimlig.
 
Problemet är att det börjar allt se så.. oplanerat ut? Det märks detta är inte en lösning man kommit fram till originalt utan nåt som kommit till via diverse nödlösningar. Jag fick en annan idé igår men det kommer kräva omtänk och bygglov och bli i en helt annan skala.

Riv uteköket, ta bort plattorna, bygg ett inglasat uterum med riktiga takstolar och plåttak där gaveln vänder mot huset. Bygg ut altanen där det behövs, hela insidan kommer i nivå med nuvarande altan då också. Tar vi bort uteköket behöver vi inte bygga med det i åtanke heller. Det känns som ett misstag att låta uteköket bestämma så mycket av allt annat.

KAxDjdG.jpg
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Jag har börjat förlika mig med att hälsa adjö till uteköket. På ett sätt så är det en lättnad. Då öppnar sig många möjligheter.

Det blir då också möjligt att igen tänka sig ett mindre, enklare lutande tak om jag inte vill göra som i bilden. Men utan utekök blir det plötsligt mycket lättare att planera.

Plattorna tror jag att jag kommer flytta bort till framsidan av huset, har där en grusgång framför huset, den kan plattläggas istället.
 
Magnus E K
Fast 2023 är det väl snarare skyddsrum än uterum man bör bygga?
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fast 2023 är det väl snarare skyddsrum än uterum man bör bygga?
Du märker kanske att det inte finns någon ritning för "grunden"?

:)
 
Jag sitter och läser på hur detta ska byggas och hur jag ska göra ritningarna. Har också diskuterat med kommunen lite och det låter som man kan komma undan med åtgärdstillstånd. Min största oklarhet är takets design och integration mot huset.

Bollar lite funderingar här mot väggen.

Takstolar eller åstak? Jag vill helst ha öppet till nock så det blir luftigt och stort, så det låter som ett åstak, eller kanske saxstolar. Fördelar / nackdelar? Kan tänka mig det är jobbigare att sätta upp en takås. Det har jag dock erfarenhet av att göra då jag byggde förrådet som har åstak.
 
Tänker mig en liknande konstruktion just nu:
Illustration av trästomme till en byggnad med måttangivelser och arkitektoniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att kunna bygga denna del nästan komplett, själva strukturen och taket alltså. sen kan jag börja inpassningen mot husets tak efteråt och den sista biten kan jag nyttja en takstolskonstruktion istället.
Teknisk ritning av trähusstomme med etiketter på takstol, väggar, balkar. Transparent, konstruktionsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gissar det blir att plocka ner takplåtarna och skära till dom, eller går det att skära plåten rakt på taket på nåt vis? Rädd man skär sönder konstruktionen under ganska lätt då.

Rita upp var man ska skära antar jag innan man plockar ner plåtarna? Eller hur gör proffsen när det ska byggas till?
 
Klart du måste plocka ner befintligt yttertak och göra ordentliga vinkelrännor.

Plåten skär du lämpligen med en nibbler.

Din tänkta åskonstruktion har dåligt stöd under kroppåsen, ställ minst 3 spiklimmade plankor som en pelare under åsen ner till grunden.
 
Den här principen körde jag på tidigare då jag byggde förrådet och tycker den funkade helt bra, inga pelare som går raka vägen där utan allt vilar på hammarbanden med kortare pelare.

Åtminstone måste den metoden användas närmare huset, det ska inte vara nån mittpelare där som går hela vägen ner till grunden.
 
I Sverige har åstaket fördelen att man kan slippa CE märkta takstolar, men jag betvivlar att åstaket är bättre eller billigare än prefab takstol om du beställer färdiga inlyfta på plats.
 
Ja det stället jag mig skeptisk till att det går att få billigare åtminstone om det ska lyftas på plats.

Limbalk är förvisso dyrt. Tvärsgående kan också kosta beroende på dimensioner som krävs.

Öppet till nock är det som gäller dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.