Hej, funderar på en ny ganska stor braskamin, gjutjärn.

Fråga 1: Om golvet lutar, är det något man måste åtgärda? eller såhär, måste golvet vara spikrakt?


Fråga 2: när kaminen är på plats, hur lätt är det att byta (parkettgolvet) under? Finns det några tricks?
Skorstensröret kommer gå rakt uppåt ut från kaminen, om det spelar någon roll.
 
Intressant frågeställning. Jag har funderat en hel del på det, men som många säger är det väldigt svårt att räkna. Min villa värmer jag huvudsakligen med luftvärmepump, men jag har ett lass med ved tillgängligt under vintertid. Och jag resonerar så här;
Luftvärmepumpen är som effektivast (mest värme i förhållande till förbrukad el) vid omkring +5 grader vill jag minnas, och sedan sjunker effektiviteten ju kallare det blir. Närmar man sig -10 så har den närmare ett 1:1 förhållande, d.v.s. som direktverkande el. Rätta mig om jag har fel, men vill minnas att jag läst detta.

Samtidigt är det så att elen har en tendens att vara som dyrast när det är som kallast.
Kaminen har väl ungefär samma effektivitet oavsett utomhus temperatur.

Jag sätter igång att elda vid strax under 0 grader.. Är det kallare än -5 och jag har möjlighet (jobbar hemifrån) eller är ledig, så eldar jag så mycket jag kan.

Jag tror detta är en ganska bra modell.. Det svarar inte på den ursprungliga frågan men tar upp en viktig faktor som jag inte sett nämnas tidigare i tråden, just luftvärmepumpens effektivitet vid olika utomhustermperaturer.
 
F fuentes skrev:
Hej, funderar på en ny ganska stor braskamin, gjutjärn.

Fråga 1: Om golvet lutar, är det något man måste åtgärda? eller såhär, måste golvet vara spikrakt?

Fråga 2: när kaminen är på plats, hur lätt är det att byta (parkettgolvet) under? Finns det några tricks?
Skorstensröret kommer gå rakt uppåt ut från kaminen, om det spelar någon roll.
Beroende på hur kaminen ser ut nertill, är det ben med en platta under kan köpa ställbara ben och borra hål för bulten. Finns lite kraftigare på varuhusen. Är det bara en plan yta blir det svårare. Lika med att då få in nytt golv under. Det ska vara en obrändbart skydd under och gå ut en bit framför och på sidorna.
Är det ben på kaminen så går det att lyfta med ett par reglar som går ut ca 30 cm eller längre på var sida. under. Sen sätts 4 domkrafter och lyftes någon cm för att knuffa in ett golv under. Det gäller då att tänka till när golvet läggs så det passar med golvbitarna. Behöver man skarva med småbitar så läggs skarvarna under plåten eller vad det nu blir..
 
J jonaserik skrev:
Beroende på hur kaminen ser ut nertill, är det ben med en platta under kan köpa ställbara ben och borra hål för bulten. Finns lite kraftigare på varuhusen. Är det bara en plan yta blir det svårare. Lika med att då få in nytt golv under. Det ska vara en obrändbart skydd under och gå ut en bit framför och på sidorna.
Är det ben på kaminen så går det att lyfta med ett par reglar som går ut ca 30 cm eller längre på var sida. under. Sen sätts 4 domkrafter och lyftes någon cm för att knuffa in ett golv under. Det gäller då att tänka till när golvet läggs så det passar med golvbitarna. Behöver man skarva med småbitar så läggs skarvarna under plåten eller vad det nu blir..
okej, förstår inte riktigt men nästan ;) produkten har fyra ben, således ej platt. Jag funderar dock på att sätta klinker där den ska stå, och jämna ut golvet just där. Sen får parkettgolvet ”leva sitt eget liv”, och det kan jag byta när och om och hur jag vill, tänker jag.
 
F fuentes skrev:
okej, förstår inte riktigt men nästan ;) produkten har fyra ben, således ej platt. Jag funderar dock på att sätta klinker där den ska stå, och jämna ut golvet just där. Sen får parkettgolvet ”leva sitt eget liv”, och det kan jag byta när och om och hur jag vill, tänker jag.
Jag flytspacklade där vi ställde vår murspis, det hade dock stått en gammal kamin där förut så det var gjutet ett fundament men det var lägre än den nya fiskbensparketten i vardagsrummet och inte särskilt rakt, men med flytspackling och klinker blev det rakt och fint.
 
K KJE skrev:
Jag flytspacklade där vi ställde vår murspis, det hade dock stått en gammal kamin där förut så det var gjutet ett fundament men det var lägre än den nya fiskbensparketten i vardagsrummet och inte särskilt rakt, men med flytspackling och klinker blev det rakt och fint.
okej! Fråga: mötte du upp parketten med flytspackel eller gjorde du en lite högre platå?
 
F fuentes skrev:
okej! Fråga: mötte du upp parketten med flytspackel eller gjorde du en lite högre platå?
Jag blev tvungen att flytspackla ändå upp mot kanten på parketten eftersom det var så ojämt, tyvärr så hamnade då klinkret lite ovanför parketten så jag fick lösa det med nivålister mot golvet.
 
F fuentes skrev:
okej, förstår inte riktigt men nästan ;) produkten har fyra ben, således ej platt. Jag funderar dock på att sätta klinker där den ska stå, och jämna ut golvet just där. Sen får parkettgolvet ”leva sitt eget liv”, och det kan jag byta när och om och hur jag vill, tänker jag.
Du kan ju hacka ur golvet som är där nu och lägga klinker innan kaminen kommer på plats, det besparar en massa jobb,
 
Lär väl använda golvgips först för annars lär klinker fogarna spricka då virket under lever eget liv när det blir varmt,kallt,varmt kallt osv medans skivan är plan hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.