Hej,

Vi planerar bygga ett dubbelgarage bredvid vårt nybyggda hus. Tanken är placera garaget parallellt med husets långsida, 5 m från huset. Mellan huset och garaget vill vi bygga en gång, så att jag, som sitter i rullstol, skall kunna rulla snöfritt till bilen i garaget (jag är totalförlamad från bröstet och nedåt efter en allvarlig krasch på endurohoj)

Är det några speciella regler vi måste uppfylla när man kopplar samman boningshuset med garaget bredvid?
Tänker på brandspridning mm. Försökt få svar från kommunen, men har liksom inte fått något annat svar än "inför startbeskedet behöver vi redovisa hur man skall avskilja garaget från bostadshuset utifrån brandkapitlet i boverkets byggregler". Har försökt lösa reglerna, men blir inte riktigt klok vad de egentligen säger...

Gången kommer troligtvis vara kallställd, men får riktiga 3-glasfönster, ytterdörr osv, för att i framtiden isoleras och ha värme i (jag tänker att kondens mm kan bli ett ev. problem, så man får tänka om med kallställd gång).
Garaget har såklart en riktig isolerad ytterdörr (precis som huset) i anslutning till gången.

Översiktritning över tomt och byggnader
Schematisk ritning, två rektangulära objekt, dimensioner angivna, minimalt avstånd markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något i denna stil är gången tänkt att ha:
Modern byggnad med träpanel och mörka fönsterkarmar, spotlightbelyst, kvällstid, entretrappa, gruset och gräs, liten stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för input från er som kan :)

Mvh,
Erik
 
Det mest uppenbara problemet är bygglovsmässigt. Om garaget byggs ihop med huvudbyggnaden så är det en del av huvudbyggnaden. Byggytan räknas in i huvudbyggnadens byggyta. I många detaljplaner så har man en begräsning på ex. 165 kvm huvudbyggnad och 40 kvm komplementbyggnader (exempel). Om då garaget är ihopbyggt med huvudbyggnaden, så är det inte en komplementbyggnad utan en del av huvudbyggnaden.

Brandskydd löser sig oftast med dubbelgips i väggen. Men det kan ev. krävas en extra dyr dörr till garaget. Och undvik att ha fönster på garaget (eller huvudbyggnaden, mot garaget), fönster med rätt brandklass är dyra.
 
H hempularen skrev:
Det mest uppenbara problemet är bygglovsmässigt. Om garaget byggs ihop med huvudbyggnaden så är det en del av huvudbyggnaden. Byggytan räknas in i huvudbyggnadens byggyta. I många detaljplaner så har man en begräsning på ex. 165 kvm huvudbyggnad och 40 kvm komplementbyggnader (exempel). Om då garaget är ihopbyggt med huvudbyggnaden, så är det inte en komplementbyggnad utan en del av huvudbyggnaden.

Brandskydd löser sig oftast med dubbelgips i väggen. Men det kan ev. krävas en extra dyr dörr till garaget. Och undvik att ha fönster på garaget (eller huvudbyggnaden, mot garaget), fönster med rätt brandklass är dyra.
Tack för svar!

Ja, men det tror jag inte skall vara något problem. Byggytan är satt till 250kvm utan att specificera huvudbyggnad/komplement utan totalt 250kvm. Huset är på 160, så vi har 90 kvm "kvar".

Om det nu räknas som utbyggnad av huvudbyggnaden, så torde väl brandskydd vara några problem gissar jag. Många har ju garaget inbyggt i huset utan några speciella branddörrar mm. Möjligen dubbelgips....

Nyfiken på fler personers input.
 
BirgitS
När garaget är inbyggt i huset så är det oftast två dörrar som branden behöver passera innan den kommer till riktiga bostadsrum, t.ex. genom att man måste gå genom tvättstugan för att komma till garaget. Dessutom då särskild uppbyggnad av väggarna kring garaget.

Har du frågat om räddningstjänsten kan hjälpa dig med brandskyddsreglerna?

Välkommen till forumet också!
 
BirgitS BirgitS skrev:
När garaget är inbyggt i huset så är det oftast två dörrar som branden behöver passera innan den kommer till riktiga bostadsrum, t.ex. genom att man måste gå genom tvättstugan för att komma till garaget. Dessutom då särskild uppbyggnad av väggarna kring garaget.

Har du frågat om räddningstjänsten kan hjälpa dig med brandskyddsreglerna?

Välkommen till forumet också!
Tack för välkomnandet :)

Ja, men två riktiga ytterdörrar och en tom gång på 5m med plåttak och mycket fönster, måste ju vara ännu säkrare än en tvättstuga tänker jag som lekman...Inget gemensamt tak/vind med bostadshuset etc.

Inte kollat med räddningstjänsten. Det var nog ingen dum idé (y)

//Erik
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej, jag har en liknande lösning på mitt hus. Vi fick söka bygglov för tillbyggnad, det räknades inte som komplementbyggnad. Jag minns också att jag hade strul med att tolka brandskyddsreglerna men fick hjälp av arkitekten och vår byggare att tolka reglerna. Nu när jag tittar på våra ritningar i efterhand så har arkitekten i detalj beskrivit väggkonstruktionen och markerat att väggen uppfyller EI30. Vår sluss mellan hus och garage är dock isolerad och har samma väggkonstruktion som resten av tillbyggnaden.
 
  • Gilla
knoxville
  • Laddar…
Du har väl ett trumfkort iom regler för tillgänglighet.
 
  • Gilla
knoxville
  • Laddar…
Inget direkt svar på din fråga.
Jag byggde nytt hus för 2.5 år sen med dubbel garage i källaren och trappa upp i huset.
För min del så blev det osb och enkel gips på bägge sidorna av väggarna och dubbel gips i taket.
Skulle också vara en brand klassad innerdörr.
Så inga konstigheter egentligen för min del.
 
prototypen prototypen skrev:
Du har väl ett trumfkort iom regler för tillgänglighet.
Ja, ibland hjälper det, men brandskyddsreglerna verkar vara samma för alla :)

Det verkar räknas som tillbyggnad när man bygger samman det hela. Pratade med en bekant som är byggingenjör. Han tolkade Boverkets regler som att väggen på garaget som vätter mot huset skall uppfylla EL30. Det innebär brandklassade fönster, bandklassad dörr samt vägg (den tilltänkta väggkonstruktionen uppfyller EL30) när det sitter ihop.

Skall dubbelkolla med kommunen om de är av samma uppfattning.

F Fefferino skrev:
ag minns också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.