Vi har en luft/vatten värmepump där kompressorn lagt av mindre ett halvår efter 5 års servicen gjorts. Gratin gäller fortfarande så jag förväntar att hela bytet går på den. Problemet är att vi har fått ett preliminärt reperationsdatum ca 3 veckor efter vi almände felet och driver nu all värme helt på elpatronen. Som ni säkert förstår så är detta mindre kul då vi bor i elområde 4 och patronen verkar dra ca 5kwh i timmen. Enligt beräkning så kommer vi göra av med 3 gånger så mycket el pga av detta.

Vi ställde frågan till bolaget som installerat och sålt värmesystemet och de hävdar att IVTs (som är märket på systemet) garantier inte täcker merkostnader och hänvisar till vårt försäkringsbolag som i sin tur säger samma sak dvs att de inte täcker något så länge det finns en giltig garanti.

Finns det någon som vet om det är så att vi bör ta hela smällen själv? eller finns det någon som faktiskt har ansvaret för den merkostnad vi står inför?

Vad det gäller de tre veckor det ska ta att beställa en ny kompressor ställer jag mig också frågande till? Förstår att går man genom sina etablerade sälj och köpkanaler så kan det ju ta lite tid. Men tycks mig kunna hitta samma kompressor som finns tillgänglig för omgående leverans online.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
R
I en garanti kan precis vad som helst avtalas så du får läsa vad som står i avtalet för att kunna avgöra vad du har rätt till. Gissningsvis inte någon ersättning för ökade el-kostnader, precis som ni blivit informerade om.

Du kan nog inte heller kräva en snabbare reparation än 3 veckor. För en garantireparation krävs nog att reservdelarna kommer via rätt kanaler.

Sorry, men antagligen har du inte mycket val annat än att vänta tre veckor och betala den extra elförbrukningen under tiden.
 
  • Gilla
Patrik V. och 7 till
  • Laddar…
3 veckor tycker jag låter otroligt snabbt just nu. Alla firmor som servar värmepunpar har extremt mycket att göra så dubbla tiden är mer normalt.
 
  • Gilla
RolfH och 5 till
  • Laddar…
Som nämnts gäller garantiavtalet som kan avtalas tillskillnad från reklamation som har tvingande krav. Vid en giltig reklamation har du rätt att få ersättning för direkta merkostnader. Högre förbrukning hade räknats hit. Men inte mer långsökta kostnader som hotell för att det är störigt med hantverkare hemma.

Garanti ska dock normalt täcka samma sak som en reklamation, om inte annat avtalats. Så kolla att de verkligen har med det i villkoren.

/G
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
R
G g.kraft skrev:
Garanti ska dock normalt täcka samma sak som en reklamation,
Korrekt, en garanti får inte vara sämre än reklamationsrätten, men nu är det fem år sedan produkten köptes så det finns ingen sådan rätt kvar.

Så inga ersättningar måste avtalas bort i garantin.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Kan tillägga att du kan ha rätt till ersättning för en försenad garantireparation. 3v bedöms nog som skäligt men om den tar 2månader kan du nog få ersättning för minst 1mån som anses vara en merkostnad för försenad garanti.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Excel
Som husägare bör man nog inte förvänta sig att garantier täcker merkostnader som du beskriver.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Om delarna finns att beställa omgående får du kanske väga garantikostnaden (dvs elpatronen) vs att betala för reparation ur egen ficka.
5kwh/h blir ju i runda slängar 7000 på 3 veckor. Kanske ringa runt och hör efter ang detta hos andra firmor och spara en slant trots att det egentligen inte är ”rätt”.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Läste igenom garantin och mycket riktigt så avskriver de sig ansvar för merkostnader som kan uppkomma. Läste även i konsumentköplagens följande.

"Skadestånd för utgifter och förluster
Om konsumenten har fått utgifter på grund av felet på varan, kan konsumenten ha rätt till ersättning - så kallat skadestånd. Rätten till skadestånd har konsumenten både om felet blivit reparerat eller om köpet har hävts.

Exempel på kostnader och förluster som du kan bli skyldig att stå för:

  • Utlägg för resor och transporter. Till exempel om konsumenten behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad.
  • Inkomstförluster. Till exempel om konsumenten måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen.
  • Prisskillnad. Det vill säga om konsumenten efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara.
  • Andra förluster. Till exempel om konsumenten inte kunde använda en biljett till en bilfärja för att det blivit fel på bilen.
  • Skador på annan egendom som konsumenten har. Till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet."
Men som Road påpekar så spelar ju ålder roll och lagen är ju en tolknings fråga som i så fall behövs prövas. Billigaste kompressor jag hittade går på runt 17k och sen tillkommer arbetskostnader. Så även om elräkningen blir skyhög så blir det knappast billigare att fixa den på annat håll. Som sagt kan vi få den fixad inom 3 veckor så får vi kanske nöja oss med det och vara glada att den gick sönder inom garantitiden. Tack för all input. Det gav verkligen bättre perspektiv på det hela.
 
  • Gilla
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
Jag hade ett liknande problem med min bergvärme. Efter ett par dygn på elpatronen fick jag lite panik och ringde runt och googlade som en galning, då fick jag tipset att stänga av enheten i 15 minuter eller nåt sånt. Det krävs att enheten är avstängd ett tag för att kompressorn ska återställas. Men det kanske du testat redan?
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
3 veckor skulle jag säga är väldigt snabbt i dagsläget.

Sen är det så att IVT:s (och de flesta andra tillverkare) serviceombud är egna företag som endast jobbar på uppdrag av tillverkaren.
Då behöver de invänta reservdelar från fabrik. Skulle de handla själva på nätet så tar inte tillverkaren kostnaden.
 
  • Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
T tchoney skrev:
Vi har en luft/vatten värmepump där kompressorn lagt av mindre ett halvår efter 5 års servicen gjorts. Gratin gäller fortfarande så jag förväntar att hela bytet går på den. Problemet är att vi har fått ett preliminärt reperationsdatum ca 3 veckor efter vi almände felet och driver nu all värme helt på elpatronen. Som ni säkert förstår så är detta mindre kul då vi bor i elområde 4 och patronen verkar dra ca 5kwh i timmen. Enligt beräkning så kommer vi göra av med 3 gånger så mycket el pga av detta.

Vi ställde frågan till bolaget som installerat och sålt värmesystemet och de hävdar att IVTs (som är märket på systemet) garantier inte täcker merkostnader och hänvisar till vårt försäkringsbolag som i sin tur säger samma sak dvs att de inte täcker något så länge det finns en giltig garanti.

Finns det någon som vet om det är så att vi bör ta hela smällen själv? eller finns det någon som faktiskt har ansvaret för den merkostnad vi står inför?

Vad det gäller de tre veckor det ska ta att beställa en ny kompressor ställer jag mig också frågande till? Förstår att går man genom sina etablerade sälj och köpkanaler så kan det ju ta lite tid. Men tycks mig kunna hitta samma kompressor som finns tillgänglig för omgående leverans online.
Om du nu har hittat en kompressor online, påtala detta för firman som vill beställa en med snigelpost...
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Nu är det ju garanti villkoren som gäller.
Jag tycker du skall sammanställa din merkostnader skriftligen tillsammans med en förklaring om vad som hänt. Precis efter service osv. Och skicka in till IVT och se vad som händer. Med lite tur så kan det komma med ett erbjudande om kompensation. Räkna dock inte med att bli fullt ut kompenserad. Men något är ju bättre än inget
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
T tchoney skrev:
Läste igenom garantin och mycket riktigt så avskriver de sig ansvar för merkostnader som kan uppkomma. Läste även i konsumentköplagens följande.

"Skadestånd för utgifter och förluster
Om konsumenten har fått utgifter på grund av felet på varan, kan konsumenten ha rätt till ersättning - så kallat skadestånd. Rätten till skadestånd har konsumenten både om felet blivit reparerat eller om köpet har hävts.

Exempel på kostnader och förluster som du kan bli skyldig att stå för:

  • Utlägg för resor och transporter. Till exempel om konsumenten behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad.
  • Inkomstförluster. Till exempel om konsumenten måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen.
  • Prisskillnad. Det vill säga om konsumenten efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara.
  • Andra förluster. Till exempel om konsumenten inte kunde använda en biljett till en bilfärja för att det blivit fel på bilen.
  • Skador på annan egendom som konsumenten har. Till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet."
Men som Road påpekar så spelar ju ålder roll och lagen är ju en tolknings fråga som i så fall behövs prövas. Billigaste kompressor jag hittade går på runt 17k och sen tillkommer arbetskostnader. Så även om elräkningen blir skyhög så blir det knappast billigare att fixa den på annat håll. Som sagt kan vi få den fixad inom 3 veckor så får vi kanske nöja oss med det och vara glada att den gick sönder inom garantitiden. Tack för all input. Det gav verkligen bättre perspektiv på det hela.
konsumentköplagens sådana krav försvinner ju efter 3 år
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
I extrema fall om det är brist på en reservdel på marknaden via rätt kanaler så kan man tillåtas att beställa via andra kanaler. Men min teori är att det inte hänger på reservdelarna i detta fallet, det är svårt att få loss personal till jobben. Men tre veckor tror jag tyvärr inte att man kan klaga på, det känns skäligt.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.