Attitudeswe
Jag snickrade ihop en priskopplad styrning för min LLVP där man beroende på pris automatiskt kan prioritera komfort eller kostnad (timmdebitering förutsätts)

Kräver en wifi kopplad Sensibo sky för 1200kr och en dator med python3 installerat.

När det blir kallare ute kanske jag bygger ut den för att ta hänsyn till väderprognosen också...

Kod:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sensibo_optimizer.py
 
  • Gilla
Hjalle84 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag snickrade ihop en priskopplad styrning för min LLVP där man beroende på pris automatiskt kan prioritera komfort eller kostnad (timmdebitering förutsätts)

Kräver en wifi kopplad Sensibo sky för 1200kr och en dator med python3 installerat.

När det blir kallare ute kanske jag bygger ut den för att ta hänsyn till väderprognosen också...

Kod:
[länk]

Anledningen att jag gick in på Byggahus idag var att leta mer information om att tillverka en enhet som kan tidsstyra sin värmepump. Och så såg jag detta inlägg direkt, fantastiskt

Från en skala 1-10 för en som aldrig programmerat, hur svårt är detta att genomföra?

Jag tar önskvärt emot mer detaljer kring hur du gjort och vilka grejor som behövdes. Jag sitter idag med LVVP men principen är ju densamma som LLVP. Jag tänkte dessutom installera inomhustempgivare då värmepumpen idag endast jobbar mot en förinställd kurva med utomhustempen som styrning. Anledningen till detta är givetvis att de tidpunkter värmepumpen kommer vara avstängd så behöver den få informationen om den faktiska inomhustemperaturen för att skicka på extra när den väl startas igen. Och allt detta vill jag styra mot elpriset. Grovt förklarat vill jag bränna på mycket under nätterna, och minimalt på dagarna. Min värmepump har ordentligt med tillsatsvärme i form av elpatroner också, så även om den står avstängd några timmar under dagen bör den ganska snabbt klara av att återställa värmeförlusten om jag nyttjar värmepatronen.

Hur går en amatör tillväga? Vilken hårdvara behövs införskaffas?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Attitudeswe
LLVPn styrs av en wifi kopplad Sensibo puck för 1200kr. Den skickar IR signaler på samma sätt som orginalfjärr gör.

Sensibon har en egen funkt och temp mätare.

Du behöver dock en pc/raspberry pi eller server/vps där du kan köra python scriptet...

För din LVVP så är säkert en mer påkostad pryl som lurar din tempgivare bättre?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
LLVPn styrs av en wifi kopplad Sensibo puck för 1200kr. Den skickar IR signaler på samma sätt som orginalfjärr gör.

Sensibon har en egen funkt och temp mätare.

Du behöver dock en pc/raspberry pi eller server/vps där du kan köra python scriptet...

För din LVVP så är säkert en mer påkostad pryl som lurar din tempgivare bättre?
Jag hade tänkt mig något mer påkostat ja. Den behöver vara så påkostad att den kan styra en huvudbrytare till värmepumpen. Alltså, den tänkte enheten skall styra en huvudbrytare. Men styrningen till brytaren skall ju fortfarande vara uppbyggd enligt din princip. Men jag vill även kunna realstyra det via en app i telefonen.

Om vi klurar ut en styrning, så hjälper en elektriker mig att montera en elektroniskt styrd brytare. När allt detta är klart, ringer jag vårat elbolag och tecknar ett timprisavtal.

Stationär PC och nätverk finns.
 
Kan man få en licens på det hela?
 
Såg nu att det var MIT. Nice!
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
Jobbat vidare på att förfina styrningen. Tycker det funkar rätt bra nu. Såhär ser innetemperatur ut idag när huset stått tomt 8-16.

Skall bli intressant att se hur elkostnaden påverkas när priset svänger mer och temperaturen ute faller mer.

Värt att nämna ett jag inte har nån annan värmeproduntion igång. Den behöver dock starta när temp faller under -5, så till dess behöver den kunna tidsstyras också så att man inte skapar värme med COP 1 för att LLVP dag/nattsänker...

Idag var det 8-13 grader ute och ingen solinstrålning

Graf över innetemperatur och luftfuktighet i ett hus, med tidsstämplingar för reglering av värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Temperaturövervakningsskärm med graf som visar dagsvariationer i Göteborg/Partille, med statistik för medel, min och max temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det inte en färdig Tibber API för sensibo sky…?
 
Attitudeswe
G GustH skrev:
Finns det inte en färdig Tibber API för sensibo sky…?
Inte där du kan berätta vilka tider ditt hus står tomt eller där du kan säga att luftriktningen när man sitter vid middagsbordet skall vara åt ett håll och vid max uppvärmning så skall fläkten gå på max osv.

Tibber kan inte heller plocka upp om man startar en brasa och man vill att LLVP då automatiskt skall fläkta runt den värmen.
 
Attitudeswe
LLVP har använt ca 160kWh av hushållets totala 776 hittils( första 18 dagar i okt)

nattladdning av elbil som var 206kWh samma period i sept och 244kWh nu i okt).

Förutom LLVP flytt så har jag även flyttat VVB till natten.

Lyckas undvika förbrukning på dyr förmiddag ganska bra:

https://offpeak.se/homes/SE3/PTE/76dabd8e-017f-4b61-a5a0-3d6731c0f3b3/graphs

Histogram som visar genomsnittlig elkonsumtion under ett dygn med snitt för arbetsdagar och helger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnuss
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
LLVP har använt ca 160kWh av hushållets totala 776 hittils( första 18 dagar i okt)

nattladdning av elbil som var 206kWh samma period i sept och 244kWh nu i okt).

Förutom LLVP flytt så har jag även flyttat VVB till natten.

Lyckas undvika förbrukning på dyr förmiddag ganska bra:

[länk]

[bild]
snyggt!
 
Attitudeswe
Har sedan igår adderat stöd för att ta hänsyn till väderprognosen från SMHI.

Just nu används den primärt för att avgöra hur lång tid det behövs för att återställa inomhus temperaturen på morgonen/när man kommer tillbaka hem från arbetet.

Används också som en ytterligare källa till nuvarande utetemperatur (förutom observationer från temperatur.nu)

Nästa steg blir väl att ta hänsyn till frammåtblickande COP mha informationen om frammtida utomhustemp
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Attitudeswe
Implementerat utvärdering av nuvarande COP och framtida COP vid förändrad temperatur inför dom automatiska besluten om man skall värma extra nu eller vänta

Hur inverkar luftfuktighenten på COP ved höglast? Skulle man ju också kunna ta med i beräkningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.