Hej
Vi har byggt en carport med förråd med fullt färdigt utvändigt.
Vi tänkte sätta igång med allt invändigt nu i veckan. Men när vi gick upp på blivande vind. såg vi att vi hade något form av mögel (se bilder.)
Min fråga lyder hus får jag bort det?
Möglet är på ytterstatakfoten över carporten.


Tack på förhand.
Jonte
 
  • Trätakstol med metallförstärkning, isolering, ventileringsöppning, konstruktion i process eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träyta med mögel, skruvar. Missfärgningar tyder på fuktproblem eller dålig ventilation. Behöver rengöras eller utbytas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion i snedtak med mögel eller svartmögel, metallbeslag, synliga skruvar, behov av sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Ser verkligen ut som att den där regeln/takstolen hade början till mögel redan innan taket byggdes. Allt övrigt trävirke runtomkring ser ju fräscht och fint ut. Om det där möglet har skapats efter att taket har byggts så hade det varit betydligt mer utspritt på det övriga trävirket. Vänster halva av takstolen ser ju jättefin ut. Nej, den missfärgade träregeln den hade problem redan innan taket byggdes.

Om det bara är lokalt på just den träbiten så kan ett alternativ vara att behandla angripna ytor med klorin eller nåt mögeldödande Jag tror inte att ni har en generell mögeltillväxt. Men innan ni rör någonting överhuvudtaget så bör man ju kontakta den som har byggt detta och diskutera vad som bör göras.
 
Okej. Det är det vi tror också att det var mögel innan taket var lagt.

Kan man behandla takstolen nu när det är minus grader ute? Med tex klorin eller jape mögeltvätt?
 
K
Så länge det är plusgrader där du ska behandla så räcker det. Men eftersom det är en carport följer väl vinden yttertempraturen antar jag. Men det dröjer väl inte så länge innan det kommer lite plusgrader. Annars kan du ju ställa in en kupefläkt på vinden typ dagen innan. Vet inte hur vinden ser ut, men det kan vara tillräckligt för att lyfta temperaturen inne på vinden ovan nollan. Låt den stå och köra ett dygn.

Jag skulle gjort en behandling nu, och sedan minst en till behandling till under våren. Man får nog hålla lite koll på det där. Kolla även andra sidan av takstolen, alltså den som vetter mot yttergaveln. Högst troligen så är den fräsch, men man bör ju kolla.
 
Finns det inte förutsättningar för påväxten att fortsätta växa så där det helt naturligt och det fula blir bara fult. Dvs kosmetiskt. Det döda påverkar sen ingenting eller främjar annan påväxt så länge förutsättningarna inte finns där. Skulle det vara klimatet som orsakar det framledes så kommer det att mögla ändå på andra ställen hur mycket man än gnor på det där. Mögelsporer finns i luften konstant ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.