Iceman255 Iceman255 skrev:
Dom flesta installationer får man dock räkna med 15-20000 i "rörkopplingar" . Sedan runt 40h för ett företag att göra jobbet innan det är avstädat och klart.
Ja nu blev det ju ganska billigt med rören eftersom jag kunde återanvända en hel del.

Men några 40 timmar för en rörfirma att fixa en sådan sak tar det inte. Snarare 16-20 + mina timmar med elen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J
Det är ett ok pris i dagens marknad. Hör med firman om det är dom själva som står för eventuella garantireparationer eller inte.
 
  • Gilla
Anders765jH
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja nu blev det ju ganska billigt med rören eftersom jag kunde återanvända en hel del.

Men några 40 timmar för en rörfirma att fixa en sådan sak tar det inte. Snarare 16-20 + mina timmar med elen.
40 timmar för en ny installation om det inte är ett byte av befintlig värmepump är inte alls orimligt.
Besök på plats/ beräkning/offert 2-4h.
Bära ut gammal panna in nya 2×2-4h
Ställa iordning markstativ ev marksten mm 2-4h
Håltagning yttervägg 1h
Rörinstalltion inkl isolering/luftning 16-20h
Elektriker 2-6h
Resa till soptipp med gammla pannan 2h
Återbesök för rengöring av filter/luftning/justering 2h

Ett ganska grovt exempel men vill bara visa att arbetskostnad drar ivög vid totalentrepnad.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad jag har sett har priserna på värmepumpar stigit med typ 30% senaste året. Enormt stor efterfrågan, komponentbrist, dollarkursen, övrig inflation etc. Har man tid på sig kan det ändå löna sig att ta in några offerter från olika firmor/tillverkare. Har du koll på vilken prestanda som krävs av värmepumpen? Dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT är ca -18 °C i Mälardalen och frågan är då vilken framledningstemperatur som behövs i husets värmesystem för att hålla 21 °C inne?
i många länder får man nu 50-100.000 i bidrag för att konvertera till värmepump.
Här lägger vi det på elbidrag och att ”sänka” bränslepriserna istället

men vi ska konkurrera om samma utbud
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
i många länder får man nu 50-100.000 i bidrag för att konvertera till värmepump.
Här lägger vi det på elbidrag och att ”sänka” bränslepriserna istället

men vi ska konkurrera om samma utbud
Jo så är det. Är så himla glad att jag gjorde ett planerat utbyte redan 2021 i egen regi. Alternativet var att köra tills det tog stopp och då leja in arbetskraft. Det hade kunnat blivit jobbigt och dyrt nu.
 
Jag slutet av sommaren accepterade jag en offert på Air x 413 för 160k innan rot. Så det känns väl rimligt pris tyvärr.
 
U
Jag kan för övrigt säga att vi är jättenöjda med vår IVT. Utomhusdelen hörs knappt (vi har S-modell) fast att vi har gamla 2-glas fönster från 1910-talet med tunt glas.
Både december och januari har vi förbrukat ungefär lika mycket för hela hushållet som IVTs energikalkyl angav för bara värme och varmvatten och har sänkt förbrukningen ca 70% mot tidigare med el-panna.

Det enda vi är missnöjda med är att vi hade 7 timmar i december då temperaturen sjönk under -20 och då stänger den av kompressorn och kör 100% elpatron. Men vid -19 grader så producerade den 55 gradigt vatten utan stöd av patron. Nu bor vi på ett ställe som senast hade under -20 var 2009 så kanske inget jätteproblem, men det var inget beteende jag förväntade mig. Så bor man på ett ställe där det ofta händer skulle jag inte rekommendera IVT.

Men för de första 2 månaderna är vi nöjda!
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
A Anders765jH skrev:
Står i valet och kvalet, har idag en elpanna (NIBE EVC240) som är 9 år gammal som värmer upp mitt 170m hus i en mindre stad i Mälardalen, huset är byggt 1980. Som alla andra har jag förskräckts av de höga elpriserna och börjat kolla efter alternativ. Fastnat för luft/vatten system och fick snabb återkoppling från IVT som föreslog IVT AirX 409 Luft/vatten värmepump 9kW. Systemet klarar av mitt hus, har bra recentiorer mm

MEN

Offerten ligger på 169 tkr (154 efter ROT) för komplett installation ink demontering och bortforsling av gammalt system.

Det är brist på värmepumpar det vet jag MEN tar de inte i lite mycket här? Det är inte några specialdragningar eller annat som motiverar extra högt pris.

Någon som fått installerat ett liknande system senaste halvåret som kan ge en hint?
Vi kollade på Nibe och IVT.
IVT hade leverans på 1-2 år och kunde inte garantera priset på pumpen, då den kunde höjas även efter godkänd offert. I somras var den på 124 000 efter rot. 7kw. Han som lämnade offerten sa att vi bör räkna med en höjning på minst 7% innan leverans.

Nibe kunde inte heller leverera på ca 1,5-2 år. Rörmokaren vi pratade med då sa dock att han matchar priset från tidigare offert från IVT (utan några eventuella prisökningar) då jag redan hade avtalat med en firma han samarbetar med att gjuta ny betongplatta och isolera förrådet som pannrummet ligger i.
Nibe var dock generellt sett dyrare och höjde priset i efterhand även dem, så rörmokaren hade gått back på att installera den hos oss om det fortsatte stiga. Om jag inte minns fel var ökningen på över 20 000.

Då fick jag ett samtal som var som en skänk från ovan. Baxi 9kw, 250l vattentank. Leverans 2 månader senare. Längre garanti än både Nibe och IVT och rörmokaren slipper vara ledsen i ögat.

Den har varit på plats en månad, so far so good. EXTREMT nöjd.

Jag tror att ökningen framförallt handlar om att efterfrågan är så stor. Men kolla på Baxi!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Anders765jH skrev:
Står i valet och kvalet, har idag en elpanna (NIBE EVC240) som är 9 år gammal som värmer upp mitt 170m hus i en mindre stad i Mälardalen, huset är byggt 1980. Som alla andra har jag förskräckts av de höga elpriserna och börjat kolla efter alternativ. Fastnat för luft/vatten system och fick snabb återkoppling från IVT som föreslog IVT AirX 409 Luft/vatten värmepump 9kW. Systemet klarar av mitt hus, har bra recentiorer mm

MEN

Offerten ligger på 169 tkr (154 efter ROT) för komplett installation ink demontering och bortforsling av gammalt system.

Det är brist på värmepumpar det vet jag MEN tar de inte i lite mycket här? Det är inte några specialdragningar eller annat som motiverar extra högt pris.

Någon som fått installerat ett liknande system senaste halvåret som kan ge en hint?
Du har i stort sett fått samma pris på samma panna som jag installerade i dec 22. Hitintills nöjd med resultatet. Det som jag kan störas lite av kalla dagar att utedelen hörs lite genom väggen. Hade jag vetat detta hade utedelen placerats längre från huset än de 30-40 cm reglerna säger. Kan ju vara betydligt längre bort om man har chans. Mitt hus från 81.
Ser på syrrans förbrukning som har samma panna, att hennes effektivitet blir bättre med golvvärme än mitt värde med radiatorer. Hennes verkningsgrad är ca 4.2 mot mina 3.1. Använd energi mot given energi. Detta stör mig lite att golvvärme är så mycket effektivare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
A Anders765jH skrev:
Står i valet och kvalet, har idag en elpanna (NIBE EVC240) som är 9 år gammal som värmer upp mitt 170m hus i en mindre stad i Mälardalen, huset är byggt 1980. Som alla andra har jag förskräckts av de höga elpriserna och börjat kolla efter alternativ. Fastnat för luft/vatten system och fick snabb återkoppling från IVT som föreslog IVT AirX 409 Luft/vatten värmepump 9kW. Systemet klarar av mitt hus, har bra recentiorer mm

MEN

Offerten ligger på 169 tkr (154 efter ROT) för komplett installation ink demontering och bortforsling av gammalt system.

Det är brist på värmepumpar det vet jag MEN tar de inte i lite mycket här? Det är inte några specialdragningar eller annat som motiverar extra högt pris.

Någon som fått installerat ett liknande system senaste halvåret som kan ge en hint?
A Anders765jH skrev:
Står i valet och kvalet, har idag en elpanna (NIBE EVC240) som är 9 år gammal som värmer upp mitt 170m hus i en mindre stad i Mälardalen, huset är byggt 1980. Som alla andra har jag förskräckts av de höga elpriserna och börjat kolla efter alternativ. Fastnat för luft/vatten system och fick snabb återkoppling från IVT som föreslog IVT AirX 409 Luft/vatten värmepump 9kW. Systemet klarar av mitt hus, har bra recentiorer mm

MEN

Offerten ligger på 169 tkr (154 efter ROT) för komplett installation ink demontering och bortforsling av gammalt system.

Det är brist på värmepumpar det vet jag MEN tar de inte i lite mycket här? Det är inte några specialdragningar eller annat som motiverar extra högt pris.

Någon som fått installerat ett liknande system senaste halvåret som kan ge en hint?
Fick en likadant offert för några dagar sen.

I offerten ingår:

  • 1 st. Luft/Vatten värmepump fabrikat Daikin modell Altherma Top Grade 140 EAH-180, med:

    • Utedel EPRA 014DW1 3 fas komplett med värmeeffekt 11 kW vid utetemp.
-7/framledningstemp 55 grader. Värmepumpsbaserad värme produceras ned till -28 C. Max. framledningstemperatur är 70 grader.

  • Golvstående innedel fabrikat Daikin modell ETVH16S18D9W, komplett med magnetitfilter, cirkulationspump, expansionskärl, filter, säkerhetsventil, manometer och rostfri varmvattenberedare med volym 180 liter. Innedelen ansluts till värmepumpsystemet samt till kall- och varmvatten
  • Demontering, uttransport och skrotning av bef.panna, varmvattenberedare och ev. värmepump

  • Intransport och uppställning av innedel till värmepumpen

  • Uppställning av ny värmepump på av kund förberedd uppställningsplats

  • Håltagning i yttervägg för rörgenomföring om erforderligt (ej betong)

  • Dragning av rör mellan värmepump och innedel upp till 5 m

  • Inkoppling av kall-, och varmvattenledningar till innedelen upp till 2 m

  • Inkoppling av fram och returledning för värmesystemet till innedelen upp till 2 m

  • Elektrisk standardinstallation

  • Testkörning och genomgång med kund

  • Bortforsling av emballage ingår ej


Förutsättningar:

  • Befintliga ventiler i fastighetens system skall vara hela och tätande

  • Att fastighetens kraftmatning är dimensionerad att klara värmeinstallationen

  • Att fastighetens värmesystem är väl fungerande

  • Att kunden har förberett solitt underlag t.ex. betongplattor i plan för uppställning av värmepumpen ute

  • Att kall-, varmvatten, värme och el finns framdraget till den plats där innedelen skall installeras


Reglerpriser:

Eftersom offerten av kostnadsskäl avgivits utan besök på plats, så kan vissa kostnader kanske inte förutses. Därför gäller följande reglerpriser inkl. moms, efter ROT avdrag:

  • Håltagning i betongvägg om meddelat i förväg 2 600:-/hål

  • Rör mellan värmepump och innedel utöver 5 meter 900:-/lpm

  • Rör mellan innedel och kall/varmvattenanslutningar, utöver 2 m 800:-/lpm

  • Iordningställande av uppställningsplats för utedelen 2 500:-

  • Övriga tillkommande kostnader enligt överenskommelse

Pris netto tillsammans efter ROTavdrag: 153 600:- inkl. moms


Om större varmvattenberedare 230 liter önskas så tillkommer kr 5 700:-


Garanti: 5 år med möjlighet till upp till 16 års trygghetsförsäkring, allt enligt tillverkarens villkor
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag accepterade en offert på en Mitsubishi förra månaden. Låg på 124k om jag inte minns fel.
 
Var på ett byggvaruhus i Litauen i somras.
Dom hade bra priser på en del saker.
Kunde inte låta bli att ta foto på denna.
1500 euro är nog rätt ok:) Reklamskylt för energibesparing, Mitsubishi, rabatterat pris, kontaktinformation, QR-kod i en butiksmiljö, fotograferat på en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Xerxez81 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade inte köpt en 9kw utan en 12kw oavsett märke
 
U
Utveckla gärna
 
F
Forzza Forzza skrev:
Jag hade inte köpt en 9kw utan en 12kw oavsett märke

Något överdimensionerad är bra men man behöver ju inte överdriva. Vi behöver drygt 6kw de kallaste dagarna(som är förförhållandevis få i skåne) nya ligger på 8.5kw. Roligt nog så har den bättre SCOP än den större. 3.45 istället för 3.33. Jag tänker att om pumpen klarar värma 95% av tiden utan elpatron så är det ju fine, de få gångerna får man sätta en brasa och stödelda.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.