X
B benke_berguv skrev:
Nån som har hört om det kommer komma nåt kort att stoppa in i ett befintligt Heruaggregat så man får likvärdig funktion som de nya? Skulle vilja styra det på ett enkelt sätt (helst med telefon men en touchpanel är med "fru-vänligt") men känns lite drastiskt att kasta ut ett 2 år gammalt Heru 100 bara för detta.. :)

//Benke
Om du t.ex.har telldus live så kan du göra som jag gjorde, funkar klockrent
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=98773&p=1533351#p1533351
 
Klart intressant, jag har en telldus som ligger i skåpet så det dör ska jag kolla upp!

//Benke
 
C
X Xious skrev:
Om du t.ex.har telldus live så kan du göra som jag gjorde, funkar klockrent
[länk]
Men det där gäller väl en icke-EC? Ser inte på kopplingsschemat jag har att det går på något vettigt sätt.

För EC S2-varianterna finns det separata ingångar på styrkortet för att t.ex aktivera boostläge eller övertryck (tyvärr inte bortaläge). Men man kan också koppla en 0-10 V styrning till CO2-ingången, och på så sätt lura aggregatet den vägen att styra ventilationen.

Men alla dessa lösningar blir ju snabbt bristfälliga för att faktiskt få till någon slags riktig intelligens, och det går nog rätt fort innan man är uppe i kostnaden för Modbus ändå med tanke på tid m.m.
Den interna programvaran är som sagt inte superintelligent, och jag skulle gärna koppla ihop den med mitt OpenHAB-system för att göra den lite smartare. Några exempel:
- Automatiskt gå ned något i flöde när ingen är hemma under "kontorstid".
- Anpassa sig till prognos för utetemp - om det blir en varm dag t.ex. ska den inte återvinna värme på morgonen utan fortsätta hålla huset så svalt som möjligt.
- Synka börläge med värmepumpen, så inte den ena värmer och den andra kyler
- osv.
 
X
C cffol skrev:
Men det där gäller väl en icke-EC? Ser inte på kopplingsschemat jag har att det går på något vettigt sätt.

För EC S2-varianterna finns det separata ingångar på styrkortet för att t.ex aktivera boostläge eller övertryck (tyvärr inte bortaläge). Men man kan också koppla en 0-10 V styrning till CO2-ingången, och på så sätt lura aggregatet den vägen att styra ventilationen.

Men alla dessa lösningar blir ju snabbt bristfälliga för att faktiskt få till någon slags riktig intelligens, och det går nog rätt fort innan man är uppe i kostnaden för Modbus ändå med tanke på tid m.m.
Den interna programvaran är som sagt inte superintelligent, och jag skulle gärna koppla ihop den med mitt OpenHAB-system för att göra den lite smartare. Några exempel:
- Automatiskt gå ned något i flöde när ingen är hemma under "kontorstid".
- Anpassa sig till prognos för utetemp - om det blir en varm dag t.ex. ska den inte återvinna värme på morgonen utan fortsätta hålla huset så svalt som möjligt.
- Synka börläge med värmepumpen, så inte den ena värmer och den andra kyler
- osv.
Jo min är ju icke-EC med transformator. Kopplat enligt nedan kopplingsschema:
Färgkodat elektriskt kopplingsschema för värmeåtervinningssystem med transformator och styrenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan kan jag ju lägga på mycket intelligens i och med kopplingen mot telldus live och t.ex. IFTTT m.m. Är väl mer eller mindre fantasin som sätter gränser. Än så länge så styr jag automatiskt värmeåtervinningen av/på beroende på värme i huset och utomhusvärmen. Går automatiskt ner i ett lägre läge under natten. För mig vart kostnaden ca 1000kr för transformatorkitet och sedan runt 500kr för reläer och kopplingsbox. Om jag ens kan få till modbus med min (vilket jag inte är säkert på) så hade det nog landat på ca 5000kr (styrkort, fjärr m.m.) eller något i stil med det.
 
  • Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
Styrningen i min heru 160ec är ju katasteofdålig så kommer de med en bättre, gärna med modbus utan fjantig fjärrkontroll får de gärna släppa de annars är jag inne på att lägga eftervärmare och efterkylare på nibestyren istället
 
hordak
K KjellTimell skrev:
Snyggt, saknas bara rotortempen, har du någon integration mot KNX i övrigt? Använder du WebDUC som visulisering för övriga huset också?

Vore intressant o veta om du fått "reset" av filtertimern att fungera.. Jag lyckades aldrig få Herun att reagera på det registret. :(

Så här ser det ut i min App
Hej, har just anslutit en RPi till min Heru 130 och kikar lite på vilka värden jag vill ta ut. Vad säger egentligen rotortemp? Försökte med några beräkningar för att få ut verkningsgraden (tilltemp/fråntemp, rotortemp/fråntemp), men får inte resultatet att riktigt stämma mot siffran på fjärrkontrollen. Kan ju vara avrundning också..
 
hordak hordak skrev:
Hej, har just anslutit en RPi till min Heru 130 och kikar lite på vilka värden jag vill ta ut. Vad säger egentligen rotortemp? Försökte med några beräkningar för att få ut verkningsgraden (tilltemp/fråntemp, rotortemp/fråntemp), men får inte resultatet att riktigt stämma mot siffran på fjärrkontrollen. Kan ju vara avrundning också..
Hur kopplade du, beskriv gärna i detalj.
Jag köpte in en 130ec ganska tidigt i vårt byggprojekt, som inte blivit driftad förrän nu, den har hopplöst dålig kommunikation med en tråkig gammal fjärrkontroll.
Jag är väldigt intresserad av att åtminstonde få till övervakning av delarna, styr är inte så nödvändigt även om det hade varit trevligt.
 
hordak
För den fysiska anslutningen mellan ftx-aggregatet och rpi:n använde jag en modbus-usb-adapter, fuskade lite och tog ett par trådar från tp-kabel. För att aktivera Modbus i aggregatet behövs en speciell version av fjärrkontroll, hittade en för ca 1200 på nätet, aktiveringen står väl beskrivet i manualen.
 
Tar en liten bump på den här tråden. Har äntligen fått tummarna ur och kopplat upp Homeassistant mot mitt Heru 130.
Fråga, hur har ni löst beräkningen av verkningsgraden. Hittade ett exempel på en annan sida att skalan skulle vara 0.39215686 men det stämmer inte alls. Sen kan det ju återvinnas både värme och kyla, var ser man det?
Hittade den här burken för en mycket billig peng. Gateway för Modbus TCP till Modbus RTU
https://www.waveshare.com/product/iot-communication/wired-comm-converter/rs485-to-eth-b.htm
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
V viggen_l skrev:
Tar en liten bump på den här tråden. Har äntligen fått tummarna ur och kopplat upp Homeassistant mot mitt Heru 130.
Fråga, hur har ni löst beräkningen av verkningsgraden. Hittade ett exempel på en annan sida att skalan skulle vara 0.39215686 men det stämmer inte alls. Sen kan det ju återvinnas både värme och kyla, var ser man det?
Hittade den här burken för en mycket billig peng. Gateway för Modbus TCP till Modbus RTU
[länk]
Varför är det intressant att veta verkningsgraden?
Synd den inte kan matas med POE, det hade varit guld.
 
X xLnT skrev:
Varför är det intressant att veta verkningsgraden?
Synd den inte kan matas med POE, det hade varit guld.
Värdet finns att hämta så varför inte visa det med de andra. Man ser ju att systemet fungera.

För 350kr kan man inte få allt. Men det finns ju billiga poe systemet att köpa.
 
V viggen_l skrev:
Tar en liten bump på den här tråden. Har äntligen fått tummarna ur och kopplat upp Homeassistant mot mitt Heru 130.
Fråga, hur har ni löst beräkningen av verkningsgraden. Hittade ett exempel på en annan sida att skalan skulle vara 0.39215686 men det stämmer inte alls. Sen kan det ju återvinnas både värme och kyla, var ser man det?
Hittade den här burken för en mycket billig peng. Gateway för Modbus TCP till Modbus RTU
[länk]
Hej!
Jag har lyckats aktivera Modbus RTU i min Heru 100 S. Gatewayen du hittade verkar ju väldigt smidig och bra. Ser att den också finns med POE, smidigt.
Är du nöjd. Var det lurigt att konfigurera kommunikationen.

Jag kör själv Openhab men ser att det finns Modbus-stöd på olika sätt så det borde gå att få igång.
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Jag är nöjd. Den fungerar helt perfekt. Det var egentligen inte svårt att konfigurera. Men jag hade otur att min heru var annorlunda inställd än manualen sa. Därför fick jag inte i gång det först.

Jag vald modbus tcp. Borde stödjas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Frasier
  • Laddar…
Kul att det fungerar!
Är spänd på att få igång min kommunikation också.
Tyvärr hade jag inte förberett med flexrör till FTX-aggregatet så jag ska testa med en wifi-variant. Hittade en billig kina-version.

SEK 220.70 24%OFF | DIN-Rail Serial Port RS485 To WiFi Converter IOT Device Protoss-PW11 AC110V~220V or DC Support Modbus TCP to RTU MQTT
https://a.aliexpress.com/_EyS0eZ3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.