Skulle behöva gå genom en murad vägg med tryckluft rör/slang.
Enklast vore ju att göra ett hål stort nog för att dra slangen genom men då vet jag att den kommer försvinna efter ett tag då jag kommer behöva den på nåt annat ställe, så fast montering genom vägg.

Funkar det med vanlig 12-15mm kopparrör för vatten?
Funkar klämringskopplingarna och "ballofixer" från biltema/jula?
Är mest för lite renblåsning så inget högt tryck eller stora flöden behövs.
Kan man använda väggbrickor för att hålla röret på plats där genom murade väggen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
När jag byggde mitt snickeri, hade jag ngn konstig idé om att dra rör överallt. Gjorde 2 meter innan jag insåg det orimliga och tröttnade. Är det bara själva genomföringen du ska dra eller vad? Varför kan du inte klamra slang likväl som rör?

Men ja, klämringskopplingar fungerar bra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bara genom väggen, blir som ett upp och ner vänt u koppla på luft på ena sidan väggen och ta luft på andra sidan.
Jo slang går väl det med men sen ska den slangen ligga och skava mot nån kant sen är det hål...
 
Är det inga stora mängder luft så går det med 15 mm rör och klämringskoppling som dras lite extra håller
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T
Använd gärna de vanliga kulventilerna typ https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventiler/kulventil-2000034402 och inte "ballofix"-typen, de den senare sällan håller så bra för frekventare användning. Sen om du väljer just den typen med gängor som jag länkade till, eller de som man klämmer direkt på rör spelar mindre roll.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.