Hej alla husägare!
Vi hade ett rum i källaren som var inrett med träreglar+cellplast och träpanel på väggarna. Platonmatta, cellplast och spånskivor på golvet.
Innan vi köpte vårat hus så tog vi in Anticimex som gjorde en besiktning av huset. Han hade något instrument för att kolla fuktigheten i källarväggen och meddelade att det såg bra ut vid hans provhål. Dock genom hans näsa så konstaterade han att det fanns en doft av mögel i luften, så han rekommenderade oss att vi skulle dränera källaren utifrån samt riva ut allt organiskt som fanns i rummet. På frågan om vi kunde bygga upp en isolerad vägg igen så svarade han att det inte skulle vara några problem bara vi använde oss av "dött material" tex. plåtreglar, cellplast/stenull/glasfiber och gips. Till golvet rekommenderade han ett mekaniskt ventilerat golv.

Vi följde hans rekommendationer och har idag har vi kommit så långt att vi gjort en dränering efter konstens alla regler runt hela huset samt reglat upp ett ventilerat Nivell-golv.
Nästa projekt är nu att regla upp och isolera väggarna igen och tanken var att köra på vad besiktningsmannen rekommenderade, 45mm plåtreglar och någon sorts isolering.
Men här kommer vi till problemet... Ju mer man googlar desto fler frågetecken kommer upp. Det verkar som att det finns alldeles för många sätt att bygga en vägg i källare.
Det första vi insåg ganska snart var att man ska undvika gips då det har kartong på baksidan som kan mögla och istället använda sig av typ fibergips. Vilken typ av isolering har vi inte bestämt än heller.
Sen så finns det även delade meningar på internet om luftspalt bakom eller inte och ifall det ska ventileras. Tror ni det går utan att behöva ventilera eller kan man lösa det på något smart/enkelt sätt?
Jag har även hittat trådar där personer har rekommenderat andra typer av lösningar bland annat:
limma upp EPS-skivor samt putsa/spackla.
Limma upp siporex / ytong och putsa/spackla (blir det känsla av isolerad vägg??)

Tanken är att vi ska ha ett vardagsrum där. Jag vet om allt det där med att man ska låta "källare vara källare" osv. Men jag har en frusen sambo så putsade väggar är inget alternativ.
Nu undrar jag vad ni skulle rekommendera att vi gör med väggarna?
Ni som har inrett er källare, hur har ni gjort?
 
Redigerat:
När jag byggde om källargaraget till biorum använde jag 45mm plåtregelväggar & isolering med 15mm luftspalt samt Osb+gips+tapet.

Hur såg källargolvet och väggarna ut när ni rev bort det gamla? Såg det fuktigt ut eller gick ni enbart på besiktningsmannens näsa & rekommendationer?
 
Hade du någon sorts mekanisk ventilation bakom reglarna? Tänkte på OSB-skivorna.

Reglarna som vi rev ner var schyssta, vi kollade väl inte direkt så supernoga. Vi hade nog förväntat oss att det skulle finnas något ställe som var angripet och svampigt men inget sådant.

Roga1337 Roga1337 skrev:
När jag byggde om källargaraget till biorum använde jag 45mm plåtregelväggar & isolering med 15mm luftspalt samt Osb+gips+tapet.

Hur såg källargolvet och väggarna ut när ni rev bort det gamla? Såg det fuktigt ut eller gick ni enbart på besiktningsmannens näsa & rekommendationer?
 
Nix inget annat i/på/bakom väggen.
Golvet flytspacklades sedan Platon multimatta stegdämpsskivor samt 22mm vaxad Golvspån och en olimmad nålfiltsmatta ovanpå.
…som ventilerade golvsocklar har jag monterat vita 60x30mm höga kabelkanaler som jag borrat hål i botten samt i täcklocket. (Både pga golvventilation & bild/ljudkanaler samt estetiskt..då från början hade ledslang i dem)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.