Ska ta bort en bit vägg i anslutning till murstocken inför att muraren ska komma och installera braskamin. Väggsnutten är de ca 3 dm vägg som är mellan murstocken och "öppningen". Öppningen är ca 2,5-3m och tanken är att även väggen ovanför öppningen ska bort. Kvar blir ca 1,5m innervägg i anslutning till ytterväggen mellan "Rum" och "Vardagsrum". Ritningen vi har är många år gammal från när man breddade dörröppningen samt flyttade en annan innervägg.

Takstolarna löper i samma riktning som aktuell vägg, så utifrån det torde väggen inte vara bärande men det sägs ju vara lurigt i äldre hus. Dessutom har man tidigare flyttat väggen mellan trapphallen och vardagsrum, en vägg som ju går längsmed taknocken och således borde varit bärande. Frågan är vilka väggar som är bärande alls?

I vart fall har jag snickare här som slängde ett snabbt öga på situationen innan jag började göra hål i tapeten, han trodde att det skulle gå bra men "proceed with caution" var väl rekommendationen.

Nu har jag borrat upp några hål och som förväntat är det ju en plankvägg. Någon som törs uttala sig?
 
  • En inomhusmiljö med blommigt tapetserade väggar, en vit skärmvägg, och syn av två rum med möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blommig tapet med skada, mögel eller smuts längs kanten och i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vardagsrum sett från en dörröppning, med blommigt tapetserade väggar och en lampa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörn med skadad tapet, fläckar och hål - tecken på fuktskador eller insektsangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handspritad sektionsritning av en byggnad med dimensioner på brunt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en våningsplansritning med rumsetiketter på svenska och måttskala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en våningsplanslösning, innehåller sovrum och vindförvaring, enkel och översiktlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en bottenplansritning med markerade rum som "kök" och "vardagsrum".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När det gäller så gamla hus är det snarast riktningen på bjälkarna i taket ovanför väggen som måste undersökas som jag har förstått det, dvs. behövs väggen för att bjälkarna stödjer sig på den.

Snickare har inte tillräcklig kunskap utan du behöver en byggkonstruktör med kunskap om 20-talshus.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller så gamla hus är det snarast riktningen på bjälkarna i taket ovanför väggen som måste undersökas som jag har förstått det, dvs. behövs väggen för att bjälkarna stödjer sig på den.

Snickare har inte tillräcklig kunskap utan du behöver en byggkonstruktör med kunskap om 20-talshus.
Byggkonstruktörer med kunskap om 20-talshus verkar tyvärr vara hopplöst att få tag på, i vart fall vet inte jag hur jag ska få kontakt med en, så det alternativet har jag lite gett upp. Får försöka göra så gott det går ändå.

Snickare har kanske inte kunskapen formellt sett men samtidigt renoverar de bostäder dagarna i ända utan att det verkar leda till några frekventa bekymmer med sättningar eller hus som rasar (?).
 
S
I så gamla hus så kan väggar även vara stabiliserande, så även om den inte är bärande så kan väggen vara viktig ändå för huset. Det kan man säkert klura ut om man vet hur ytterväggar etc är uppbyggda
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller så gamla hus är det snarast riktningen på bjälkarna i taket ovanför väggen som måste undersökas som jag har förstått det, dvs. behövs väggen för att bjälkarna stödjer sig på den.
Men om jag inte tänker fel så är väl bjälkarna mellan bottenplan och övervåning en del av takstolarna? Så de bör ju rimligen gå i samma riktning som takstolarna.
 
Murstocken måste var tjockare och gå in i det andra rummet på foto 1. Det är ett stort hål på höger sida, så då kan den vinge som du avser vara bärande av bjälklaget. I gamla tider så gjordes ett hack i murstocken och bjälklaget avlastades så. Det går nog inte att riva, bara så där.. Klart du kan klä av väggen och se hur det ser ut.
 
BirgitS
B Basutbud skrev:
Men om jag inte tänker fel så är väl bjälkarna mellan bottenplan och övervåning en del av takstolarna? Så de bör ju rimligen gå i samma riktning som takstolarna.
Nej, bjälkarnas riktning kan variera mellan rummen. Särskilt kring trappan kan det vara specialare för att fungera trots trappans öppning i bjälklagret.
B Basutbud skrev:
Byggkonstruktörer med kunskap om 20-talshus verkar tyvärr vara hopplöst att få tag på, i vart fall vet inte jag hur jag ska få kontakt med en, så det alternativet har jag lite gett upp
Har du prövat sökfunktionen på www.sbr.se?
Om du gör ett ingrepp i en bärande konstruktion behöver du få en bygganmälan godkänd innan du börjar och i den ska det normalt finnas dimensioneringsberäkningar.
B Basutbud skrev:
Snickare har kanske inte kunskapen formellt sett men samtidigt renoverar de bostäder dagarna i ända utan att det verkar leda till några frekventa bekymmer med sättningar eller hus som rasar (?).
Kan ju bero på att folk kollar upp i förväg vad som är bärande och inte samt om det är bärande ser till att få balken och pelarna rätt dimensionerade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du prövat sökfunktionen på www.sbr.se?.
Vet inte exakt vad jag ska söka efter men ”konstruktion/trä” ger 0 träffar i hela Sverige.
 
  • Haha
  • Ledsen
Appendix och 1 till
  • Laddar…
hsd
Hur har det gått
 
hsd hsd skrev:
Hur har det gått
Jag, som utbildad byggnadsingenjör, hoppas att han inte rivit den väggsnutten utan närmre kontroll. Troligtvis är det den som bär "balken" ovanför dörröppningen. Balken, ihop med väggen på var sida om dörröppningen bär övre bjälklaget/taket.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
@Basutbud har varit aktiv senaste dagarna så han kan nog svara hur det gick :D
 
Murarfirman sköt från höften och sa att ”det är inte bärande, bara att ta bort”. Tog sen dit en oberoende snickare som bedömde det som osannolikt att väggen skulle vara bärande.

Slutade med att taket stämpades upp, väggen togs bort och för säkerhets skull sattes bärande reglar längs med taket, med fäste inuti murstocken samt på andra sidan öppningen.

Så det blev en lösning där man höftade lite men huset står kvar och golvet sviktar inte så verkar fungera fint. 🤷🏻‍♂️
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.