Hej,

jag har fått prisindikationer på att bygga stödmurar. Det är två stycken, sammanlagt ca 70 m långa och i snitt 1,5 m höga. Vet inte hur brett man bygger, men om jag antar att det är 0,75 cm blir det ca 80 kubikmeter betong. Bara betongen för detta ska enligt prisindikationen kosta ca 200.000 kr, dvs 2500 kr per kubikmeter (2000 utan moms). Sedan tillkommer förstås arbetet.

Någon som har synpunkt på om detta är rimligt? Singling av ytorna som ska muras är redan klart och det har jag redan betalt för.
 
Om du menar 75cm tjocka, så låter det mer som en kraftverksdamm, modell större. Vad som är rätt tjocklek vet jag inte, men gissar på 15-20cm, kanske går med 10 också.
 
Jag hr ingen koll på tjockleken, men om det är 20 cm blir kubikkostnaden 10.000 kr
 
Det låter lite dyrt, men muren ska väl antagligen ha någon form av sula också antar jag.
Kan du inte ta in lite fler offerter eller ringa runt och kolla vad betong egentligen kostar.
Det blir dyrare om du måste ha pumpbil än om det räcker med en bil med bara ränna.
 
Formen och snickrandet kommer nog att bli en del pengar också. Byggde själv med Leca på gjuten sula. Har byggt ca 120-140 cm högt ca 45 meter långt. Tror att materialkostnaden landat på runt 40-50tkr. (har ej räknat klart ännu)
 
Sula tillkommer naturligtvis...
 
JK skrev:
Sula tillkommer naturligtvis...
Tror att ligger med i summan. Ett lass sand och två pallar cement liksom.
 
10-15 cm i tjocklek räcker för den höjden. Sök runt ilte på nätet så hittar du måtten på färdiga L och T-element. Jag skulle tippa på att det hamnar på i grova slängar 250 liter betong per meter mur i snitt och det ger ju då 70X250=17500 L betong
 
Hej
fick ett pris på 1200 kr kubiken vid full bil ...med ränna
 
Lazze, var hittar du betong med det priset? I närheten av Stockholm?

Jag har kollat runt lite och ingenstans kostar det mindre än 1700 kr/kbm.
 
Nettobetong brukar vara billiga, i stockholm
 
Markstöd på den höjden 120mm tjocka men en fot på 600mm och 150mm tjock. Om det är T stöd blir den andra foten 200-300mm lång 150mm tjock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.