C
C cbrolin skrev:
Bättre att telefonen går lite långsammare än att den helt plötsligt dör.
Ha ha, ser framför mig hur man lämnat in bilen på service och när man hämtar den går den helt plötsligt bara i 80. - "Ja, men det är ju för att skona den gamla motorn!"

Nä, har personligen sett effekterna av att installera uppdateringar på äldre iPhones massor av gånger, och det handlar knappast om batterisparande funktioner. Om man skall vara snäll kan man sträcka sig till att det handlar om dålig testning. Ironiskt nog noterar jag samtidigt att de flesta icke-tekniska personer inte klarar av att se sambandet mellan att de installerat uppdateringar på telefonen och att den börjat bete sig konstigt.

Verkar dock blivit bättre på senare tid(?)
 
  • Gilla
  • Haha
tergo och 2 till
  • Laddar…
B Benkbrodrost skrev:
Fortsatte du att använda maskinen då den sköt säkringar (Plural)?
Bra fråga. Ja tyvärr triggade vi inte tillräckligt på det varningsmeddelandet. Jag hade bytt en och sambon en, med några veckors mellanrum. När jag böt så hade den stannat under gång, tänkte inte så mycket mer på det. Men mycket troligt betyder ju det att felet smugit sig på. Det "lustiga" är att när den drog sista sucken med en smäll så gick inte säkringen (diazed). Vi lät en elektriker titta på installationen innan vi kopplade in den nya tvättmaskinen; ok.
 
J jaronsso skrev:
Vi har en IQ500 men annat modellnr (var tvungen att dubbelkolla nu).
Den fyller strax 3 år, och har fungerat felfritt, faktiskt. Är till och med nöjd med den. Har aldrig varit varken nöjd eller missnöjd med en tvättmaskin förut, men denna funkar bra och är tyst. Har fem års garanti.
Hoppas den håller några år till..

Att maskiner börjar brinna händer ju. Undrar hur många olika bara av IQ500 man sålt säg sista 3 åren, i Sverige.
Men synd att de inte godkänner din recension. Den borde inte vara märkligare än någon annan som spyr ut sitt missnöje över någon produkt. Sådana finns ju faktiskt.
Ja ett recensionssystem skall ju rimligtvis ta upp både positiva och negativa recensioner. Sen får man ju som läsare bedöma värdet av varje positiv eller negativ recension. Tyckte inte det var något konstigt med den. Har varit nöjd med maskinen men jag kan ju inte rimligtvis lämna en 3:a eller högre på en maskin som sviker mig på det sättet även om jag fattar att inte alla av det märket/modellen levererar under mina förväntningar. Nåja.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rebin Amin Rebin Amin skrev:
Det måste ha varit rejält med rök för att skicka in rökdykare, vi rökdyker endast om det är mycket rök och det tar tid att vädra ut..
Nja, det var nog säkra före det osäkra i larmkedjan där. De kom med maskerna på eftersom de fått larm om rökutveckling. De gick tydligen ut sen på befälets anmodan och tog av sig aggregaten för att gå in igen och bära ut maskinen eftersom inget mer hade hänt. Sambon hade brutit strömmen, stängt dörrarna till utrymmet och klivit ut och ringt 112. (Jag var 90 mil hemifrån och fick MMS med brandbilen på...) Skulle gissa att de knappt hann upprätta baspunkt då angreppsvägen är "en meter innanför tvättstugeytterdörren" och med fönster att se in igenom. Men som recension av tvättmaskinen tycker jag det är relevant att den beter sig så att det blir räddningstjänstens rökdykare som ger sista smörjelsen.
 
C cdx873v skrev:
Du kan ju lägga upp recensionen på prisjakt istället. De där recensionerna som är på försäljarnas hemsidor är väl säkert skrivna av dom själva.
Äsch, jag har fullt upp att svara på alla som reagerade här ;-) Jag tänkte på det här forumet verkade ha rätt rubrik. Jag vill inte driva någon kampanj, tyckte bara det var rimligt att ge dem dem recension de efterfrågade. Och när jag fick svaret att det inte blev godkänt blev jag lite förvånad, då klippte jag och klistrade in den här istället. Jag lämnar det gärna så.
 
M Matte Bygg skrev:
Säkert att du inte pillat på den för att spara kilowatt-timmar? Typ monterat timer eller annan tidsstyrning?
Hemmapulare med timpris brukar mixtra med el-maskiner och då är det självförvållat.

Har själv Siemens i hela köket sedan 25 år och funkar prickfritt. Tvättmaskin vet jag inte men där ska du köra Bosch.

ALLTSÅ:
kök=Siemens
Tvätt=Bosch

Sen är det jäkla dåligt med Elgigantens Diktaturfasoner. Skriv ett Mail till högste chef på Elgiganten och skriv att du ämnar kontakta Siemens Sverige och även Siemens Tyskland.
Hehe nej, men den kanske blivit sur på att vi sänkt temperaturen i tvättstugan till 10-15 grader... Ingen automatik men väl 10 cm oisolerad platta på mark med elgolvvärme som enda värmekälla i tvättstugan...(Vi kostar på oss några grader till i de inre regionerna där det är magiska 10 cm isolering under... :cry:#byggefromanotherera)

Något mail till någon chef blir det inte, men jag har själv ett företag som producerar varor. Jag ser gratis recensioner på våra produkter som något bra, gratis (well, vi brukar kompensera duktigt) produkttestning som leder till att vi utvecklar våra produkter. Nu kanske iofs Elgiganten sitter som ett filter och Siemens hade önskat den, men... :sleep:
 
T Tsdoesds skrev:
absolut, men är det dålig miljö så sitter samma saker på ändå. Så från utomstående så ser det nog ut som rökdykning även om det inte uppfyller villkoren i AFS.

fråga till TS, satt maskinen med stickkontakt?
Japp, den satt med stickkontakt. Inga synliga glapp eller varmgångar, jag och elektriker kollade senare. Bottenplattan i passdelen hade spår av överström men inte så mycket att elektrikern tyckte han skulle tjäna ett par tior på att rekommendera att byta... Jag var inte hemma men utifrån att jag är rökdykarutbildad själv och pratat med sambon (surprise?) så tror jag att hon kanske tagit fasta på filmer som jag säkert visat henne om hur snabbt det kan gå så ringde hon direkt och väntade inte på öppna lågor. (Bröt strömmen och stängde dörrar). Det var tydligen ingen liten rökpuff utan rejält när luckan flög upp, men det tog sig tack och lov inte. Fortsatt-spekulationsmode-on: Den röken tog nog larmoperatören fasta på och de som åkte på larmet som att rökdykare var rätt utgångsläge. Tyckte det var bra agerat av alla, utom kanske Elgigantens recensionsgodkännarteam.
 
AAT AAT skrev:
Bra fråga. Ja tyvärr triggade vi inte tillräckligt på det varningsmeddelandet. Jag hade bytt en och sambon en, med några veckors mellanrum. När jag böt så hade den stannat under gång, tänkte inte så mycket mer på det. Men mycket troligt betyder ju det att felet smugit sig på. Det "lustiga" är att när den drog sista sucken med en smäll så gick inte säkringen (diazed). Vi lät en elektriker titta på installationen innan vi kopplade in den nya tvättmaskinen; ok.
Känns sjukt korkat att fortsätta köra maskinen om det skjuter säkringar... Suck ‍
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
M Midnite skrev:
Lämnar man en recension när man bytt ut grejen i det fallet efter ca3,5år ?
Och vad har Elgiganten med felet att göra ?
Man får vända sig direkt till tillverkaren det är standard , lämna till Elgiganten är små saker inom ett par månader efter köp.
Tråkigt när sådant händer (köpte tv , mycket problem fick kontakta Philips dom godkände rep skicka till skit verkstad, fick tillbaks en böjd tv med nya fel , säljare Elgiganten)
Jag hade köpt maskinen på Elgiganten och tyckte att den "var ju ny". Gick in på Mina Sidor eller vad det heter för att se kvitto/garanti och därifrån klickade vidare på min produkt till en sida där de ber om recensioner. Jag var inte ute efter ersättning.
 
Det är bara att inse att Elgigantens hemsida har som syfte att generera försäljning. Då passar det inte med för allvarliga nedslag. De har med lite negativa omdömen så det ser trovärdigt ut, men allvarliga omdömen som att tvättmaskinen hotar bränna ner kundernas hus anser de nog kan skrämma kunderna att köpa deras produkter.

Så man ska nog inte lita alltför mycket på s.k. kundrecensioner, en del är säkert skrivna av deras egen marknadsavdelning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Sånt här blir alltid anekdotiskt. Man hör bara från dem som - oftast av en ren slump - råkar ut för att något pajar just när garantin gått ut. Man hör aldrig om de prylar som pajar under garantitiden och ersätts på garantin. Man hör heller aldrig om de prylar som håller under lååång tid efter garantitiden (för de flesta produkter den stora majoriteten). Så tagga ner lite och acceptera att shit happens. Det finns förstås enstaka fall då en produkt verkligen är bristfälligt konstruerad eller byggs med undermåliga komponenter, och sådant ska naturligtvis uppmärksammas och åtgärdas så snart som möjligt.

Att lämna en recension baserad på ett sånt här undantagsfall är inte särskilt meningsfullt. Det hade varit bättre om TS i stället hade börjat med lite research för att få reda på om detta var vanligt förekommande med hans tvättmaskinsmodell. Om detta hade visat sig vara fallet, kan man börja röra upp himmel och jord.
Hehe himlen och jorden är upprörd av byggahus.se medlemmar som tyckte detta var intressant. Jag hävdar nog att en recension är en (1) recension. Undantagsfallen sorterar man ut som läsare av samtliga recensioner, om man skall göra research på en maskin. Jag har inga ambitioner att göra research eller att få ersättning eller tycka att allt är helvete. Finns det sedan fler undantagsfall så kan man kanske ana en trend. Men jag övergav märket eftersom det finns andra säkert lika bra (dåliga?). Peace.
 
  • Gilla
hhallen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast jag är lite nyfiken om TS har undersökt maskinen? Kan man konstatera vad som brunnit? Det kanske inte måste bero på maskinen i sig? En dålig elinkoppling kan ju på tid och längd även den sätta eld på en maskin.
Jag har tyvärr inte hunnit undersökt den. Är nyfiken så lär göra det. Men som du säger så var jag ju inget sugen på att koppla in den nya maskinen för att se den gå samma väg till mötes. (Vi har stekt möss i det där proppskåpet för några år sedan...) Elektrikern var hit och kollade och hittade inga fel, han trodde på maskinen.
 
N Nikorasu skrev:
Du skulle ha skickat utkast till recensionen till Siemens innan du postade den här. Hade de erbjudit en ursäkt och en ny maskin hade du haft en annan historia att dela.
Nah, historian jag ville dela var att maskinen (just detta exemplar, inte alla) skapade kaos. Som recension, som folk får blanda upp med 5-stjärniga betyg och skapa sig sin egen uppfattning. Samt kanske att visa att/hur Elgiganten drar linjen för godkännande av recensioner på deras site.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
AAT AAT skrev:
Jag har tyvärr inte hunnit undersökt den. Är nyfiken så lär göra det. Men som du säger så var jag ju inget sugen på att koppla in den nya maskinen för att se den gå samma väg till mötes. (Vi har stekt möss i det där proppskåpet för några år sedan...) Elektrikern var hit och kollade och hittade inga fel, han trodde på maskinen.
Har garantitiden - eller ansvarstiden (som det egentligen heter då man inte tar ansvar mot tredje man) - gått ut, då är det inget att be för - då är det bara att skruva. Jag är lite störd över att har en maskin gått sönder - så köper man bara en ny - utan att fundera på varför den gamla gick sönder. Jag hitta ofta konstruktionsfel när jag gör det - och det är en viktig feedback till tillverkaren - och det har ofta lett till kompensation med nya delar etc. Så förutom att det är ganska kul (om man är tekniskt lagd) - så kan det vara lönande.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Värdelöst av elgiganten, tyvärr säkert inte ovanligt.
Webhallen publicerar inte negativa recenscioner heller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.