Jag har flyttat in i ett hus som har en kakelugn som inte använts på de senaste 15 -20 åren.
2 problem finns. Kajor har byggt bo i skorstenen. det är tvärtätt och går inte att elda.
går det att få ut det genom de rensningsluckor som finns på sidorna av kakelugnen, om man stöter ner boet uppifrån.
problem 2
kan man använda lerbruk om man vill täta den glipa om finns mellan murstock och själva ugnen på baksidan? Var får man i så fall fatt i lerbruk?
Jag har jobbat 20 år i byggsvängen med bl.a mur/putsningsarbeten, men aldrig gjort nåt med en kakelugn. Sagt för att undvika basicråd som hur man använder en murslev osv., ha ha
mvh
Mats
 
Hur lång pipa har du, hur sitter boet i höjd?

Rensningen beror väl lite på hur skorstenspipan går, slutar den i nivå med rökröret i kakelugnen eller går den förbi och slutar lägre?

Om det bara är smul från boet så borde det gå att få ut med en industridammsugare och en "räfsa" via rensluckan
Värre om det är ris och grenar med spänst i..

Går det inte går att fiska upp eländet uppifrån med en lång stör med krok på??

Annars så du kanske stöta upp en kanal så du får lite drag i pipan sedan tända på i rensluckan och elda upp boet? Minst jobb om det funkar med draget...lite vanskligt om det är ett JÄTTE bo..värmeutvecklingen kan ev. knäcka skorstenen så ha koll på vad du gör innan du testar det!

Personligen så skulle jag ta det uppifrån med någon lämplig uppfinning.

Springan ska ju vara där för ventilation mellan vägg-ugn.
Ska du prompt ha igen den bör du nog fixa till en ventilation på något sätt.

Lera fixar man själv ur åkern, eller köper torkad i säck på en riktig bygghandel.

Blandas sedan 1:3 med mursand.
 
Jag måste erkänna att jag inte har en aning om hur en kakelugn är uppbyggd, så det här med ventilationen var nåt nytt. Pipan är väl kanske 3 m från toppen av kakelugnen till toppen av skorstenen. Det är ett enplanshus. Det är också mitt föräldrarhem så den här ugnen användes när jag var barn. En suverän värmekälla med hög sk mysfaktor också. Jag får försöka rensa upp. Har en industridammsugare så jag skall testa. Sedan får sotaren komma och säga sitt.
Tack för svaret
mvh
Mats
 
Hej igen
En bra sida om kakelugnar som du tipsade om, tack och bock.
En rolig grej hände idag.
Jag gick igenom minnet och kom ihåg en man som jag träffade på ett bygge för länge sedan. Han hade jobbat hela sitt liv som plattsättare och kakelugnsmakare. Jag åkte ut till stugan där han bodde då och till min förvåning var han vid liv, 86 år gammal. Han såg dessutom betydligt fräschare ut än mig och jag är 54, ha ha.
OCH han håller fortfarande på med lite jobb då o då.
Är det inte underbart!!
Han lovade mig att komma och inspektera min ugn och det är ju lysande. Bättre hjälp kan man ju inte få.
mvh
Mats
 
Hur går det med kajboet? jag fruktar att det inte blir så himla lätt att få bort det! De är osedvanligt skickliga boskapare kajorna. Minns när ett bo blåste ner från ett av våra träd och hamnade mitt på trädgårdsgången. På min väg till trädgårdsskjulet tänkte jag fösa undan kvisthögen med en välriktad spark. Boet visade sig vara tillverkad av betydligt hårdare material än jag föreställt mig och jag fick rejält ont i foten. Kajorna verkar "mura" samman kvistarna med någon slags kitt! Så du kan nog inte räkna med att det ligger löst i skorstenen!
 
Nu är boet borta. Men det var ett h....te att göra jobbet. Tog en hel dag i anspråk.
Jag tog ett järnspett, band på en lina och släppte ner uppifrån.
Efter många svordomar fick jag upp ett hål och kunde peta ner boet.
25 liter skräp och lera som jag kunde krafsa ut ur rensluckorna. Sedan sög jag det sista med dammsugare.
Ugnen fungerar fint och verkar vara hel. Har dock beställt besiktning av sotaren.
Jag hade glömt vilken suverän värmekälla en kakelugn är.
2 brasor på kvällen och den är varm när jag kommer från jobbet nästa dag.
Blir fint till vintern med tanke på att det är direktverkande elvärme i kåken.
mvh
 
Glömde berätta att jag har en kakelugn till i kåken. Jodå, samma sak där, ett massivt kajbo i skorsten. Men stärkt av mina nya erfarenheter som skorstensfejare skall jag rensa den också. Måste ladda för uppgiften några dar bara, ha ha.
Tyvärr saknas de inre luckorna till eldstaden, så är det nån läsare som har nåt sånt liggande, hör gärna av er. Det är en enkel rund, slät variant av ugn. Förmodligen från början av förra seklet.
mvh
Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.