Vi har funderingar på att lyfta innertaket och exponera takstolarna.
Problemet är att de sitter ganska tätt, och taket har inte mycket lutning.
Det kanske bara kommer se brötit ut snarare en luftigt?!

Är det någon som tagit fram takstolarna där de sitter tätt? och med låg lutning på taket?

Tstolarna sitter på ca 1200cc. Vinkeln på taket kan jag inte men det är papptak med
låg lutning, har för mig jag hört 15grader , kan det stämma?

Gärna bilder om ni har :)
 
Ingen som har erfarenheter?

Jag har mätt från befintlig undersida innertak, upp till nock. (på vindsutrymmet)
Idag är 2,45 och vi skulle få ca 1m extra vid knock om vi klipper upp innertaket, mindre ner mot väggarna.

Är det värt besväret för 1m extra, kommer det upplevas som "luftigare" eller bara marginell skillnad?
 
Jag har sett det på bild och det ser lite rörigt ut men häftigt. Det blir lite svårt om du har "fula" taktsolar, men spikförband o grejer. Har du fackverkstakstolar?
 
Vi är inte färdiga än men håller på. Våra takstolar eller vad man ska kalla dem sitter på cc 60. Det är mest en liggande balk som kommer att synas när det är klart. Här är en bild innan vi sänkte innertaket:
2007-06-02_Tak.JPG

Här med sänkt innertak. Fast 90 mm isolering fattas fortfarande. Vi ska dra elrör nu...
2007-07-27_Tak.JPG
 
kul med bilder! mer sånt !

Pinebar - hur mycket får ni extra till nock efter denna operationen?

Jag räknar med att innertaket kommer hamna ca 250mm från befintliga råsponten (som yttertakspappen ligger på).
Är det tillräckligt med isolering? Vad brukar man bygga?
 
Vi hade 250 cm i takhöjd innan. Vid fönstren får vi nu knappt 230 cm, för vi sänker där. Vid nock får vi ca 350 cm. Det känns faktiskt högre än vad jag trodde innan att det skulle göra.

Vi tror att om det är någonstans man ska ha isolering, så är det i taket, så vi har 400 mm isolering vid väggarna och typ 550 vid nock. Jag tror att de rekommenderar minst 400 cm på nybyggen nu för tiden. Vi har också en luftspalt på 50 mm.

Vi har reglat upp ett helt nytt innertak och satt fast det på de liggande bjälkarna som fanns i vårt tak. Vårt gamla tak är nämligen ganska klent och vi vågade inte riktigt hänga upp allt det nya i de gamla takstolarna. Vårt nya innertak är inte helt parallellt med det gamla taket. Yttertaket lutar 22,5 grader och det inre taket lutar 21 grader.
 
hur blev det?
 
Det är inte färdigt än.
Det går inte så fort för oss....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.