Jag har inga problem att se att golvvärme kan få vinylskivor att bli förstörda. De är rätt värmekänsliga och de behöver ju inte bli mycket skeva för att det ska bli svårt att spela dem.

En kombination av sockel och frigolit/cellplast kanske? Köp regel 45x70 och bygg en ram för hyllan att stå på. Regeln ställer du på högkant. Med tanke på att sidorna på Kallax inte är massiva kanske du även bör ha tvärgående reglar under hyllan. Mellanrummen som blir fylls med 50 mm frigolitskiva. För det bygget behöver du i princip bara en fogsvans för att kapa träet och frigoliten, en skruvdragare och skruvar. En vinkelhake rekommenderas också för att få raka streck att kapa efter.
 
prototypen prototypen skrev:
Med en hel ram så stänger du in värmen, med reglar under varje sidovägg så ventilerar du ut värmen.
Min ide med markisolering stänger in värmen så golvet blir liiite varmare under isoleringen.

Protte
Eller det här förslaget. Det är ju ännu enklare. Regel 45x70 som kapas i fem 39 cm längder och läggs under väggarna.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Tack för alla ideer och svar! Uppskattas verkligen.

Kombinationen vet jag inte om den är nödvändig? Dom mindre hyllor jag idag har på små ben och hjul kommer upp ifrån golvet så att värmen inte blir något problem. Men bra förslag ändå.

Bra förklarat om hur en ram stänger in värmen och reglar inte. Förstår att det blir så. Är ganska säker på att den instängda värmen inte blir ett problem för hyllan/skivorna. Utan är isf ett 'värmeproblem' utöver det.

Möbeltassarna var intressant. Tveksam och det är tillräckligt? Tänker möbeltassar utan spik/skruv då? Får kolla upp det. Okunnig om utbudet av möbeltassar. Vanlig möbeltassar utan spik pressas lätt ihop av den vikten över tid och då tror jag inte att det räcker.

Om reglar är tillräckligt hållbart så verkar det intressant. Isoleringsskiva lika så.
 
ullet
Ställ hyllan på en skiva markisolering? Kanske inte det snyggaste men borde väl hålla värmen borta?
 
D Decontrol skrev:
Ja det är den hyllan. Ja jag har reflekterat över jämförelsen med spis etc.

Pga materialet i Kallaxhyllan så har jag funderat om det inte vore lämpligare med en hel 'ram' under än reglar?
Från andra hyllplanet så är det bara sex "ben"/"väggar" som bär upp all vikt, så det räcker med att ha reglar under dessa sex punkter.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Från andra hyllplanet så är det bara sex "ben"/"väggar" som bär upp all vikt, så det räcker med att ha reglar under dessa sex punkter.
Jag ska fråga runt och försöka lära mig om reglar :) Ev kan jag få tag i material genom kontakter men är osäker. Tips på var man billigast kan hitta material/reglar mottages gärna. Lika så om det är något speciellt att tänka på om jag lägger reglar under. Men ska söka kunskap på egen hand såklart.

Som novis så känns det lite oroväckande med sex reglar under en sådan stor vek hylla lastad till max. Just för att det endast en tunn skiva och sen papper i botten på hyllan. Men jag antar att det inte finns någon risk att dom här reglarna skulle äta sig in i bottenskivan på hyllan och på så vis försvaga den?
 
Vikten är svår att beräkna exakt. Men 200-300g per skiva.

Räknar man på 200g, och man belastar varje kub med ca 70st.

200x70=14kg

Hyllan 5x5 kuber: 14x25=350kg
Hyllan väger närmare 100kg i sig själv.
Total vikt: 450kg +
Räknar man på 275g per skiva, lite i överkant, så landar man på 481kg+100 för hyllan.

Jag äger inte bostaden utan hyr. När jag pratade med ägaren för länge sen så berättade han att golvet var uppbyggt på reglar och skiva. Golvytan är hård. Jag ska självklart dubbelkolla med ägaren så att golvet klarar belastningen. Tror ni att den ska vara några problem?

I tidigare samtal med ägaren så var han tveksam till 5x5 men godkände 4x4. Ett alternativ är att lasta 5x5 med annat på en rad och på så vis ta ner vikten markant.
 
Jag tror att du kan vara lugn vad gäller totalvikten. Vad väger en full Billybokhylla? Säkert också sina modiga hundratalet kilo. Jag tror heller inte att hyllan kommer att deformeras undertill av att man lägger reglar under den, särskilt inte om du är noggrann och ser till att de hamnar under väggarna.
En regel är t.ex. en sådan här (https://www.byggmax.se/regel-45x70-p08145070). Finns på alla byggvaruhus. Har du rätt mått kan du ju såga till dem själv på byggvaruhuset efter köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.