tommib
Jag får ta och gräva lite i lådorna ikväll. Det ska finnas både små labklämmor (de där som har en liten krok längst fram) och en FTDI-breakout. Får väl modda koden till att innehålla en extra serieport via SoftwareSerial så jag ser vad som händer. Eller kanske lyssna på RS485-sidan, men då måste jag lyssna på Hex... :(

Varför kan inte sånt här bara fungera....
 
tommib
Nej, det är inte samma. Har kollat på det också men vill undvika både RaspberryPi och WiFi. Tack ändå.
 
tommib
Jahapp....

Hittade åtminstone ett fel i koden (när jag började skriva testkod från scratch för att se att jag fick med alla steg). Ingenstans initierades objektet udp som är det som skickar data ut, bara de två andra som tar emot data. När jag fixade det så startade den så fint så och spottade ur sig den väntade debugdatan.

Däremot fungerar det fortfarande inte mot BVPn, som går in i larmläge ca 15 sek efter att man aktiverat MODBUS. När jag tittar på dioderna på arduinon så blinkar Rx till så fint och regelbundet men det blinkar aldrig något på Tx. Således väntat att pumpen larmar i avsaknad av ACKar men varför skickas de inte ut?
 
tommib
HA! Äntligen fungerar det.

Efter att ha slitit mitt hår i förtvivlan och gått igenom koden utan att hitta något uppenbart (och testat typ femtielva ouppenbara saker) så fick jag plötsligt en insikt igår. Tänk om det är så enkelt att det behövs ett termineringsmotstånd på bussen? Tänk, det var så enkelt. ARGH!!!!

Inkoppling, modell "ghetto fulhack"
Grovkopplad elektronikmodul med trådar och motstånd i hemmamiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Initialt fick jag inte in någon data i OpenHab så jag svor lite till men då tänkte jag att det säkert är relaterat till att jag måste konfigurera vilka register jag vill ha. Efter lite mickel med Nibes oväntat usla Modbus Manager så matar pumpen nu snällt ut data till mig och går inte in i larmläge.
Skärmbild av dataoutput från värmepumpsinterface med temperaturvärden för utomhus, tillförsel och retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



SEGER!!!
 
  • Gilla
anis16 och 3 till
  • Laddar…
tommib
M Millox skrev:
Hur långa kablar har du, använder du 120 Ohms motstånd för terminering?
Och bästa svaret går till Millox, som redan i andra inlägget frågade om termineringsmotståndet. Suck, varför lyssnade jag inte då? Trodde aldrig att det kunde spela någon roll på ett så kort segment.
 
Och här sitter jag själv efter en massa krångel med H60-gateway och andra hembyggda lösningar med en ny modbus40 och får inte den att funka... Och så tänker jag ungefär i den här stilen: "Men med 9600 baud kan ju inte termineringsmotstånd vara ett problem..."

Dags att skaffa lite motstånd tror jag... ;-)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jag använde mitt sista 120 Ω själv till detta, annars hade jag postat ett som tack.
 
Hei.
Har en Arduino Nano med ATmega 168 liggende og ville prøve NibeGw på denne. Bruker du din oppkobling fortsatt og kjører den stabilt? Kobler du nettverkskabel til router eller varmepumpen? Har slanket litt på koden som er publisert i tråden pga lite minne. Har du en oppdatert kode? Oppdatert kode på github er for stor til å kjøre på Arduino Nano som jeg har. Alternativet er da å kjøpe en Arduino Uno.
 
tommib
Hej och välkommen till forumet!

Jag fick lite strul med hårdvaran så pumpen började larma. Därefter har jag inte haft tid att titta på det så jag kopplade bort allt. Efter det så har dessutom servern som kör OpenHab kräkts lite och inte heller den har jag haft tid att fixa. Jag har inte någon uppdaterad kod utan kör den "as is" från GitHub. Jag körde på en arduinoklon med en Atmega328 och då var det inga problem med minnet.
 
Takk for svar. Har kjørt openhab på en raspberrypi med UPS HAT og SSD disk i snart 2 år nå. Den har kjørt stabilt uten noen problemer så langt.Tenkte at NibeGw på en Arduino kunne være en løsning på alarmproblematikken ved oppdateringer og omstart av raspberrypi`en. Tror jeg vil vente litt med løsningen med NibeGw på Arduino da jeg kun har tilgang til ett nettverkspunkt der Innemodulen (VVM320) står. Må i såfall ha en trådløs forbindelse til Arduino`en før jeg går videre med prosjektet.
 
tommib
Om du har ett nätverksuttag och inte behöver köra med än 100 Mbps så kan du använda en passiv splitter för att få två uttag. För 100 Mbps behövs bara två av fyra par i kabeln.

Du kan ju också överväga en switch.

Lösningen med NibeGW på Arduino var bra tills den inte var det. Jag vet faktiskt inte varför det slutade fungera och jag har inte haft tid att felsöka.
 
Bra tips. Har også en Arduino Uno liggende. Er litt i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre. Det er jo egentlig bare å stoppe modbus på pumpen ved behov for oppdateringer på pi`en.:rolleyes:. Openhab sin nibe binding virker utmerket og er stabil.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.