Har en yta på ca 100m2 där markarbetet är riktigt utfört runt huset som jag tänkt lägga marksten.

Bärlager av 0-32 vibbad med 500kg padda där bärlager är minst 30 cm tjock. Lutningen på bärlager är utförd och justerad. Det har nu stått 2 vintrar.

Till min fråga, kan man lägga marksten direkt på detta bärlager?
Vilka nackdelar finns det att lägga marksten direkt på 0-32?

Marksten som jag tänkte lägga har dimension av 210x140x50mm
 
Det är som att måla, man kan måla direkt på en skrovlig yta eller så spacklar man och får en slät yta.

Protte
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det är som att måla, man kan måla direkt på en skrovlig yta eller så spacklar man och får en slät yta.

Protte
Det var en av de klokaste svaret jag läst på sistone i forumet
 
  • Gilla
Allixon 56
  • Laddar…
Kan ju bli bra yta om man kör över med padda igen inte den största paddan kanske, har ju legat 2 vintrar. Sedan kan man "spackla" lite med stenmjöl om det är någon liten grop.

Protte
 
A Allixon 56 skrev:
Har en yta på ca 100m2 där markarbetet är riktigt utfört runt huset som jag tänkt lägga marksten.

Bärlager av 0-32 vibbad med 500kg padda där bärlager är minst 30 cm tjock. Lutningen på bärlager är utförd och justerad. Det har nu stått 2 vintrar.

Till min fråga, kan man lägga marksten direkt på detta bärlager?
Vilka nackdelar finns det att lägga marksten direkt på 0-32?

Marksten som jag tänkte lägga har dimension av 210x140x50mm
lägg på 2.5 cm stenmjöl, det drar du lätt jämt genom att lägga 2 reglar på ditt bärlager och sedan dra av med en tredje.
 
Tacksam för bra svar!

Jag funderar isåfall på använda stenflis 2-5. Behövs det paddas innan man lägger
marksten?

Är billigaste varianten att beställa en lastbil med stenflis?
Hur många ton behövs det för 100m2? om man lägger nu 3 cm?
 
Blir ca 30 m3 om jag inte räknat helt fel och vad det väger per m3 har jag inte en aning om. Sen bör det plattas till
 
Inte 3m3? Och 1.5 ton per m3 vilket betyder 4.5 ton

alltså 1,5 flak stenflis ?
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
A Allixon 56 skrev:
Tacksam för bra svar!

Jag funderar isåfall på använda stenflis 2-5. Behövs det paddas innan man lägger
marksten?

Är billigaste varianten att beställa en lastbil med stenflis?
Hur många ton behövs det för 100m2? om man lägger nu 3 cm?
100kvm a 3 cm blir väl 3kbm ? Med en densitet på 2,3 ton/m3 för våt volym eller 1,5 ton/m3 för fast volym (enligt google) så blir det mellan 4,5 och 7 ton
 
Matematikens under inte slut än:mad::mad:ber om ursäkt. lite annat i huvudet. Bra med lärare i matte som rättar:)
 
  • Gilla
Jackie2times
  • Laddar…
A Allixon 56 skrev:
Är billigaste varianten att beställa en lastbil med stenflis?
Hur många ton behövs det för 100m2? om man lägger nu 3 cm?
Beställ fullt billass, att ha förlitet mtrl riskerar ju att både försena arbetet och orsaka ytterligare en lastbilstransport.
 
  • Gilla
Jackie2times
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.