Jag har monterat upp en central i garage som är avsäkrad med 3x16A (2,5mm2) från huvud centralen. Jag har även förberett med en 10mm2 kabel om jag i framtiden vi belasta mer som tex bil laddare.

Jag har en normkapsling med 2x13 som skall fördelas. I garage kommer jag koppla även koppla trädgårdsbelysning. Har även rör ut för om jag tex skulle vilja koppla in ett spa, utekök mm. Skulle gärna ta tips på hur jag skall fördela dessa på olika skärningar och hur jag skall tänka med JFB eller personskyddsbrytare.

EL INNE
  • Belysning tak
  • Belysning smörjgrop
  • Kombiuttag CCE 16A
  • Eluttag vägg x2 (arbetskraft elverktyg)
  • Eluttag garagemotor
  • Eluttag teknik (nätverksswitch mm)
  • Elbilsladdare (förberett)
EL UTE
  • Eluttag dräningsbrunn
  • Eluttag trädgårdsbelynings 3 faser för tre olika styrningar. (5 ledare dras runt)
  • Fasadbelysning garage
 
E
M Mr L skrev:
Jag har monterat upp en central i garage som är avsäkrad med 3x16A (2,5mm2) från huvud centralen. Jag har även förberett med en 10mm2 kabel om jag i framtiden vi belasta mer som tex bil laddare.

Jag har en normkapsling med 2x13 som skall fördelas. I garage kommer jag koppla även koppla trädgårdsbelysning. Har även rör ut för om jag tex skulle vilja koppla in ett spa, utekök mm. Skulle gärna ta tips på hur jag skall fördela dessa på olika skärningar och hur jag skall tänka med JFB eller personskyddsbrytare.

EL INNE
  • Belysning tak
  • Belysning smörjgrop
  • Kombiuttag CCE 16A
  • Eluttag vägg x2 (arbetskraft elverktyg)
  • Eluttag garagemotor
  • Eluttag teknik (nätverksswitch mm)
  • Elbilsladdare (förberett)
EL UTE
  • Eluttag dräningsbrunn
  • Eluttag trädgårdsbelynings 3 faser för tre olika styrningar. (5 ledare dras runt)
  • Fasadbelysning garage
Hej.
Jordfelsbrytare är inte så dyrt så du kan gödsla med dessa. Förstår inte vad du menar, att du har både 2,5 och 10 kvadrat draget.
En till ute, två till inne. Vad gäller laddbox kan du kolla lösning då det är dags så du får det fulla skyddet.

Beroende på hur omfattande elanläggningar du har för övrigt går ju att komplettera med någon personskyddsautomat 10 eller 30 mA, barn och djur är känsligaste här, likadant blöt naken kropp, har du en utomhusdusch med genomströmningsvärmare där du har fotsulorna direkt i marken exempelvis, klinkerförsett badrum, kan vara i kombination med skyddsutjämning för att få samma potential på allt.

Då laddaren kommer blir det ju även aktuellt med solceller så planera in detta direkt.
 
E El-Löken66 skrev:
Hej.
Jordfelsbrytare är inte så dyrt så du kan gödsla med dessa. Förstår inte vad du menar, att du har både 2,5 och 10 kvadrat draget.
En till ute, två till inne. Vad gäller laddbox kan du kolla lösning då det är dags så du får det fulla skyddet.

Beroende på hur omfattande elanläggningar du har för övrigt går ju att komplettera med någon personskyddsautomat 10 eller 30 mA, barn och djur är känsligaste här, likadant blöt naken kropp, har du en utomhusdusch med genomströmningsvärmare där du har fotsulorna direkt i marken exempelvis, klinkerförsett badrum, kan vara i kombination med skyddsutjämning för att få samma potential på allt.

Då laddaren kommer blir det ju även aktuellt med solceller så planera in detta direkt.
E El-Löken66 skrev:
Hej.
Jordfelsbrytare är inte så dyrt så du kan gödsla med dessa. Förstår inte vad du menar, att du har både 2,5 och 10 kvadrat draget.
En till ute, två till inne. Vad gäller laddbox kan du kolla lösning då det är dags så du får det fulla skyddet.

Beroende på hur omfattande elanläggningar du har för övrigt går ju att komplettera med någon personskyddsautomat 10 eller 30 mA, barn och djur är känsligaste här, likadant blöt naken kropp, har du en utomhusdusch med genomströmningsvärmare där du har fotsulorna direkt i marken exempelvis, klinkerförsett badrum, kan vara i kombination med skyddsutjämning för att få samma potential på allt.

Då laddaren kommer blir det ju även aktuellt med solceller så planera in detta direkt.
Blev kanske lite otydligt där. Jag har en 5G2,5 till elcentrallen i källaren så den tänker jag använda nu. Den blir avsäkrad i huvudcentralen. Kablen skall bara kopplas i i undercentralen. När jag dränerade hiuset så la jag ett extra rör till källartrappan. Så jag har dragit in en 10mm2 kabel till garaget. Men den är inte indragen i källaren och får göras i framtiden. Så nu är det nu är det 5G2,5 som gäller tills vidare.

Denna central kommer bara besörja garage och trädgård. Huvudcentralen i huset är en 4x13 raders och här finns JFB, personskydd mm.

Elektrisk säkringslåda och strömbrytare på en rå betongvägg i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär är den planerad nu. Men som sagt, något jag skall tänka på?

Elcentral med säkringar, etiketter för olika kretsar, brytare och säkringsstorlekar från Schneider Electric.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.