Hej,
Jag har stött på ett problem när jag tvättade senast. Kläderna kom ut med massa ludd på och när jag kollade in i tvättmaskinen såg jag att gummilisten var full med ludd. Jag tog ut de jag kunde och har försökt pilla ut de mesta med en pincett. Har även kört ett rengöringsprogram på tvättmaskinen. Men jag kommer inte åt längt in i bälgen mellan själva gummit och trumman.
Någon som har tips på vad jag kan göra? Måste jag ta loss hela bälgen för att göra rent?
Närbild, suddig fingertopp, slitna ytor, strukturerad svart yta, oklart föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand med en ring pekar på en trasig tätning på en tvättmaskins lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand öppnar tvättmaskin, visar smutsig packning, behöver rengöring, närbild, vardagligt underhåll, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
I Ida Backsell skrev:
Hej,
Jag har stött på ett problem när jag tvättade senast. Kläderna kom ut med massa ludd på och när jag kollade in i tvättmaskinen såg jag att gummilisten var full med ludd. Jag tog ut de jag kunde och har försökt pilla ut de mesta med en pincett. Har även kört ett rengöringsprogram på tvättmaskinen. Men jag kommer inte åt längt in i bälgen mellan själva gummit och trumman.
Någon som har tips på vad jag kan göra? Måste jag ta loss hela bälgen för att göra rent?
[bild] [bild] [bild]
diskborste kan gå
ta bort bälgen är ett mastodontjobb
 
  • Gilla
Nils Fermentation
  • Laddar…
U
Mastodontjobb skulle jag inte säga, tog 15min på vår whilrpool. Däremot tog det kanske 1 timme att sätta tillbaka den efter att vi tvättat den och det krävde 4 händer.
Man får oftast plocka bort locket och fronten på maskinen.
 
A
U Utsliten och utdömd skrev:
Mastodontjobb skulle jag inte säga, tog 15min på vår whilrpool. Däremot tog det kanske 1 timme att sätta tillbaka den efter att vi tvättat den och det krävde 4 händer.
Man får oftast plocka bort locket och fronten på maskinen.
Det tar max 30sekunder att ta bort den
och mellan tio minuter och en halvtimma att återmontera.
man tar inte bort något annat och använder max 2 händer (sina egna)
 
Unikt namn
Jag brukar använda en microfiberduk och varmvatten.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
U
electroluxaren skrev:
Det tar max 30sekunder att ta bort den
och mellan tio minuter och en halvtimma att återmontera.
man tar inte bort något annat och använder max 2 händer (sina egna)
Varför kallar du det då mastodontjobb?
det skulle vara fysiskt omöjligt att ta bort vår utan att ta bort fronten, som krävde att man tog bort toppen. Själva ringen som klämmer fast bälgen går inte komma åt även från hålet på trumman.
Kollade även service instruktionen på vår maskin som sa att fronten va tvungen att tas bort…
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Hej och välkommen till forumet @Ida Backsell!

Jag skulle torka noggrant med en trasa varje gång jag använt maskinen, mirakeltrasa tror jag nån skrev och det är absolut värt att prova.
 
Tack för alla och förslag. Ska absolut torka efter varje tvätt hädanefter men just nu vill jag bara få bort den smuts som byggts upp… att ta bort hela bälgen verkar som ett större projekt men kanske nödvändigt…? Har även en fundering då jag tänkte att det kunde vara fullt med ludd i filtret men min tvättmaskin verkar inte ha något filter. Och jag hittar inget när jag googlar eller letar i manualen. Någon som har koll på filtret i en elektrolux ew2f3068r7?
 
I Ida Backsell skrev:
Tack för alla och förslag. Ska absolut torka efter varje tvätt hädanefter men just nu vill jag bara få bort den smuts som byggts upp… att ta bort hela bälgen verkar som ett större projekt men kanske nödvändigt…? Har även en fundering då jag tänkte att det kunde vara fullt med ludd i filtret men min tvättmaskin verkar inte ha något filter. Och jag hittar inget när jag googlar eller letar i manualen. Någon som har koll på filtret i en elektrolux ew2f3068r7?
Läser jag manualen rätt har du en självrengörande (nåja) tvättmaskin.
 
A
I Ida Backsell skrev:
Tack för alla och förslag. Ska absolut torka efter varje tvätt hädanefter men just nu vill jag bara få bort den smuts som byggts upp… att ta bort hela bälgen verkar som ett större projekt men kanske nödvändigt…? Har även en fundering då jag tänkte att det kunde vara fullt med ludd i filtret men min tvättmaskin verkar inte ha något filter. Och jag hittar inget när jag googlar eller letar i manualen. Någon som har koll på filtret i en elektrolux ew2f3068r7?
inget filter
 
tensiden tensiden skrev:
Läser jag manualen rätt har du en självrengörande (nåja) tvättmaskin.
De förklarar varför jag inte hittar något filter… tyvärr hjälper inte de mig alls haha
 
A
U Utsliten och utdömd skrev:
Varför kallar du det då mastodontjobb?
det skulle vara fysiskt omöjligt att ta bort vår utan att ta bort fronten, som krävde att man tog bort toppen. Själva ringen som klämmer fast bälgen går inte komma åt även från hålet på trumman.
Kollade även service instruktionen på vår maskin som sa att fronten va tvungen att tas bort…
har ju inte en aning om vad för specialmaskin från whirlpool du har men....
 
MultiMan
Aldrig lyckats få sådan kvarvarande ludd i någon maskin, men har bara köpt Siemens. Är detta en mindre lyckad bälgkonstruktion eller beror det på intensivt tvättande av luddkläder? Vad säger expert @electroluxaren?

Jag kör även alltid program som sköljer med extra mycket vatten, kanske hjälper?
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
Aldrig lyckats få sådan kvarvarande ludd i någon maskin, men har bara köpt Siemens. Är detta en mindre lyckad bälgkonstruktion eller beror det på intensivt tvättande av luddkläder? Vad säger expert @electroluxaren ?

Jag kör även alltid program som sköljer med extra mycket vatten, kanske hjälper?
problemet är precis som du skriver dåliga plagg och för lite vatten samt idiotkonstruktionen till tömning denna maskin har
 
  • Gilla
Ida Backsell och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta om jag lånar tråden, nen SNÄLLA; Kan någon förklara hur jag monterar tillbaka den innersta cirkelformade fjädern?! Jag tog loss hela bälgen för att göra ren den, men mu är det helt omöjligt att få tillbaka den.

HUR ska jag få den innersta fjädern att stanna kvar i sitt spår i bälgen när jag samtidigt behöver spänna ut den och dra för att den ska nå runt?
Denna fjäder går ju inte att öppna, som den yttre gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.