Är på jakt efter lösningar då jag har värmegolv och vill undvika att värmen går upp i 5x5 Kallaxhylla lastad med vinyl.

Om hyllan står direkt på golvet så går värmen upp i hyllan och når konvoluten och även skivorna (böjda, förstörda över tid).

Att ha hyllan på hjul eller vanliga ben fungerar inte då vikten är för stor. Innehållet i sig väger minst 250kg, och kan nog komma upp mot 350-400kg. Hyllan i sig väger ca 90 kg...

Jag kan nada om bygg så kasta tråden om den inte passar här.

Skulle någon form av isoleringsduk fungera?
Andra lösningar mottages med största intresse.

Har haft mindre Ikea hyllar på både hjul och ben och då når värmen inte upp såklart.
 
Är det denna, https://www.ikea.com/se/sv/p/kallax-hylla-vit-70301537/
Då är det sex punkter som belastningen kommer på, det räcker med att lägga sex stycken 39 cm långa bitar av lister/reglar under varje lodrät "vägg", teoretiskt behöver de inte vara bredare än respektive "vägg" är.


Lite retoriska frågor,
Hur mycket väger en spis? En kyl? En fry? Alla står på fyra små punkter (hjul/skruv).
 
Håller verkligen hyllan och hyllplan för belastningen ? ikea är ju inte heavy duty direkt.

ett alternativ är att palla upp den så den kommer upp en bit från golvet, inte ha skivor i de 1-2 första facken och se till att ha lite ventilation runt om.

så jövla varmt kan det väl inte bli. De har ju vinyl i varmare länder än Sverige liksom
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Jag hade byggt en sockel, alltså en liggande ram, och ställt hyllan på. Kallax är inte massiv spånskiva numera har jag för mig utan någon sorts bikakematerial med faner. Det håller nog för vinyl, men det är svårt att skruva i det materialet och få det att hålla.
 
D Decontrol skrev:
Är på jakt efter lösningar då jag har värmegolv och vill undvika att värmen går upp i 5x5 Kallaxhylla lastad med vinyl.

Om hyllan står direkt på golvet så går värmen upp i hyllan och når konvoluten och även skivorna (böjda, förstörda över tid).

Att ha hyllan på hjul eller vanliga ben fungerar inte då vikten är för stor. Innehållet i sig väger minst 250kg, och kan nog komma upp mot 350-400kg. Hyllan i sig väger ca 90 kg...

Jag kan nada om bygg så kasta tråden om den inte passar här.

Skulle någon form av isoleringsduk fungera?
Andra lösningar mottages med största intresse.

Har haft mindre Ikea hyllar på både hjul och ben och då når värmen inte upp såklart.
Gissar du nu eller har du mätt temperaturen på hyllans nedre kant? Din golvvärme måste vara närmare 100 grader om du ska få en så stor värmespridning!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gissar du nu eller har du mätt temperaturen på hyllans nedre kant? Din golvvärme måste vara närmare 100 grader om du ska få en så stor värmespridning!

Det går att känna värmen med handen. Det går även att känna att nedre delen av konvoluten och skivorna är varmare än den övre delen. Över tid riskerar det att göra skivorna skeva. Det är ingen risk jag vill ta. Jag har själv känt det med 2x2 och stående 2x4 hyllor. Finns ingen anledning att tro att det skulle bli mildare med 5x5 med betydligt mer vikt.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade byggt en sockel, alltså en liggande ram, och ställt hyllan på. Kallax är inte massiv spånskiva numera har jag för mig utan någon sorts bikakematerial med faner. Det håller nog för vinyl, men det är svårt att skruva i det materialet och få det att hålla.
Ja jag har tänkt att det skulle kunna vara en bra lösning. Men har ingen erfarenhet av att snickra och välja material för sockel.

Det stämmer bra med materialet. Spånskivan var när den gick under namnet Granit.

Ja jag har ben och hjul på mindre hyllor och precis som du säger så skruvarna i kombination med vikten gör att det inte håller bra. Ännu värre om den är rörlig på hjul så klart.

Tack för svaret!
 
En skiva markisolering?
Måla kanten vit. (om hyllan är vit, eller kanske sockeln ska vara grå.

Protte
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Ja, någon typ av cellplast/frigolit som döljs under hyllan hjälper nog rätt bra. Annars får du lägga något på understa hyllplanet som inte leder upp värmen.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Håller verkligen hyllan och hyllplan för belastningen ? ikea är ju inte heavy duty direkt.

ett alternativ är att palla upp den så den kommer upp en bit från golvet, inte ha skivor i de 1-2 första facken och se till att ha lite ventilation runt om.

så jövla varmt kan det väl inte bli. De har ju vinyl i varmare länder än Sverige liksom
Bra fråga. Ja hyllorna är väldigt vanliga bland folk med vinyl. Monteras den korrekt och står bra så finns rikligt med exempel på att den klarar belastningen. Men hyllan har förändrats och blivit svagare för några år sedan. Så din tanke är rimlig.

Har också tänkt på att inte ha skivor i de första facket. För tänker att värmen inte borde gå upp i sidorna och nå andra hyllplanet så att det är något problem. Men pga utrymmesskäl osv så vore det bra att kunna lasta den så mycket som det går :)

Har fått skeptiska reaktioner ifrån andra angående värmen. Jag förstår att det kan låta osannolikt. Det är ju inte som att skivorna tar eld. Men det är en påtaglig skillnad när du känner med handen. Värmen känns mer i hyllan och konvoluten. Men du kan även känna en skillnad på nedre delen av själva skivan och den över delen av den.

Värmen från golvet ökar där något täcker golvet. Med konstant tryck och den vikten så finns det en risk att skivorna skulle kunna bli lite skeva (vinyl & värme) över tid. Och på så vis förstörda.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det denna, [länk]
Då är det sex punkter som belastningen kommer på, det räcker med att lägga sex stycken 39 cm långa bitar av lister/reglar under varje lodrät "vägg", teoretiskt behöver de inte vara bredare än respektive "vägg" är.


Lite retoriska frågor,
Hur mycket väger en spis? En kyl? En fry? Alla står på fyra små punkter (hjul/skruv).
Ja det är den hyllan. Ja jag har reflekterat över jämförelsen med spis etc.

Pga materialet i Kallaxhyllan så har jag funderat om det inte vore lämpligare med en hel 'ram' under än reglar?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, någon typ av cellplast/frigolit som döljs under hyllan hjälper nog rätt bra. Annars får du lägga något på understa hyllplanet som inte leder upp värmen.
Om jag skulle lägga ngt på understa hyllplanet så måste det vara väldigt tunt om innehållet ska få plats. Jag vet inte vad det skulle kunna vara för något?

Utseendet är inte så viktigt. Hyllan är svart. Så om jag fixar en sockel, så kan jag måla den som någon nämnde ovan.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
En skiva markisolering?
Måla kanten vit. (om hyllan är vit, eller kanske sockeln ska vara grå.

Protte
Intressant förslag! Jag får läsa på om det.
 
  • Gilla
Nellys_husse
  • Laddar…
Går de inte att sätta typ 15-20st möbeltassar av tjockare model under hyllan för att dels sprida ut vikten och sen få en luftspalt på några mm mellan golv och hylla? Borde väl vara både billigast och enklast att göra utan att ändra estetiken nå nämnvärt
 
D Decontrol skrev:
Ja det är den hyllan. Ja jag har reflekterat över jämförelsen med spis etc.

Pga materialet i Kallaxhyllan så har jag funderat om det inte vore lämpligare med en hel 'ram' under än reglar?
Med en hel ram så stänger du in värmen, med reglar under varje sidovägg så ventilerar du ut värmen.
Min ide med markisolering stänger in värmen så golvet blir liiite varmare under isoleringen.

Protte
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.