Vi har börjat fundera på att sätta upp solceller på huset. Jag kontaktade 7-8 bolag eftersom jag trodde det skulle bli svårt att få tag på någon, men nästan alla svarade, så nu har jag fått ihop 6 offerter.

Huset ligger i Skåne och har tak i alla fyra riktningar, så det är aktuellt med en lösning med paneler i söder, väster och öster. Det värms med el och har en årsförbrukning på ca 24000 kWh. Jag lägger in en skiss som ett av företagen gjorde (det gulaktiga taket vetter mot söder):
Flygbildillustration av byggnader med solpaneler på taken, grönt område, delvis suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många av företagen kommer med liknande lösningar, där panelerna åt öst/väst är lika många och ligger i en slinga medan panelerna åt söder ligger i en annan (utan optimerare). Erbjudandena skiljer sig främst åt med avseende på garantin. Vissa ger 12 års produktgaranti på panelerna och 5 år på växelriktaren medan andra ger 15 år på panelerna och 10 på växelriktaren.

De fyra billigaste offerterna ligger mellan 14 732 kr/kWp och 15 650 kr/kWp (sedan två på 16858 och 19 732 kr/kWp, men de har vi redan valt bort).

Är det på denna nivå priserna ligger just nu, eller bör vi kunna hitta något billigare om vi letar runt? Och vilken mer information bör jag lägga in för att de som är intresserade ska kunna bedöma offerterna?
 
E Etnavs skrev:
Vi har börjat fundera på att sätta upp solceller på huset. Jag kontaktade 7-8 bolag eftersom jag trodde det skulle bli svårt att få tag på någon, men nästan alla svarade, så nu har jag fått ihop 6 offerter.

Huset ligger i Skåne och har tak i alla fyra riktningar, så det är aktuellt med en lösning med paneler i söder, väster och öster. Det värms med el och har en årsförbrukning på ca 24000 kWh. Jag lägger in en skiss som ett av företagen gjorde (det gulaktiga taket vetter mot söder):
[bild]
Många av företagen kommer med liknande lösningar, där panelerna åt öst/väst är lika många och ligger i en slinga medan panelerna åt söder ligger i en annan (utan optimerare). Erbjudandena skiljer sig främst åt med avseende på garantin. Vissa ger 12 års produktgaranti på panelerna och 5 år på växelriktaren medan andra ger 15 år på panelerna och 10 på växelriktaren.

De fyra billigaste offerterna ligger mellan 14 732 kr/kWp och 15 650 kr/kWp (sedan två på 16858 och 19 732 kr/kWp, men de har vi redan valt bort).

Är det på denna nivå priserna ligger just nu, eller bör vi kunna hitta något billigare om vi letar runt? Och vilken mer information bör jag lägga in för att de som är intresserade ska kunna bedöma offerterna?
Vad är det för paneler, växelriktare ich montagesystem ?
Med den förbrukningen hade jag försökt få in lite fler paneler, kanske liggande.
Öst och väst i två strängar som parallellkopplas vid växelriktaren ombara två oberoende de MPPT ingångar.
När kan de installera ?
 
Om långa garantier är viktiga så bör du välja bolag som du tror finns kvar när garantitiden går ut. Finns väl massor med nystartade bolag som startats just för att hänga på solpanelstrenden. Stor risk att många av dessa bolag inte finns kvar när marknaden mognat. Tryggast är antagligen ett större elnätsbolag.
 
Ligger verkligen öst-väst på en slinga?
 
Med tanke på vad solceller kostar numera så hade jag siktat på byta värmesystem istället.

Så kanske marknaden återgår inom ett par år, vem vet.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Med tanke på vad solceller kostar numera så hade jag siktat på byta värmesystem istället.

Så kanske marknaden återgår inom ett par år, vem vet.
Inte nog med det så är de förmånliga elpriserna (för de med solceller dvs) vi såg förra sommaren ett minne blott som högst sannolikt inte kommer igen.
 
Om trådstartaren inte ännu har luft-luft-värmepump, vore det kanske lämpligt för att reducera elförbrukningen för värme, kostar inte alltför mycket kanske 25000 kr.

Trådstartaren kanske har direktverkande elvärme och då kostar det en stor slant att installera vattenburen värme med värmepump och ny-installation av vattenradiatorer. ?
 
D Danne213 skrev:
Med tanke på vad solceller kostar numera så hade jag siktat på byta värmesystem istället.

Så kanske marknaden återgår inom ett par år, vem vet.
Jag kan meddela att det inte är gratis att byta till värmesystem som förbrukar mindre el. Priserna där har skjutit i höjden med, om man ens får tag på något.
 
Om öst och väst utförs som 2 slingor som parallellkopplas kommer det att fungera. Alternativt om man använder en växelriktare med 3 st MPPT. Att lägga öst och väst i en enda slinga är dåligt.
 
Logad Logad skrev:
Om öst och väst utförs som 2 slingor som parallellkopplas kommer det att fungera. Alternativt om man använder en växelriktare med 3 st MPPT. Att lägga öst och väst i en enda slinga är dåligt.
Instämmer. Finns mig veterligen bara två tillverkare som erbjuder växelriktare med tre oberoende MPPT ingångar; Kostal resp. SMA
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag kan meddela att det inte är gratis att byta till värmesystem som förbrukar mindre el. Priserna där har skjutit i höjden med, om man ens får tag på något.
Jo tack jag vet, har precis konverterat själv.
Men jag skulle aldrig se solceller som en lösning för ett dåligt uppvärmningssystem.

Att gå från direktverkande till vattenburet tex. Kommer löna sig så länge man har planer på att bo tag ett kvar, eller sälja för den delen.
Tror tiden när blänkande kranar och kaklet som är inne just nu är förbi.

Nu vill man ha låga driftkostnader 3-glas fönster och maxade pantbrev från säljaren
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Jo tack jag vet, har precis konverterat själv.
Men jag skulle aldrig se solceller som en lösning för ett dåligt uppvärmningssystem.

Att gå från direktverkande till vattenburet tex. Kommer löna sig så länge man har planer på att bo tag ett kvar, eller sälja för den delen.
Tror tiden när blänkande kranar och kaklet som är inne just nu är förbi.

Nu vill man ha låga driftkostnader 3-glas fönster och maxade pantbrev från säljaren
enig på samtliga punkter
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Lite mer info om huset och offerterna:

Att vi skulle kunna byta värmesystem är naturligtvis en relevant kommentar. Huset är från 1968 med direktverkande el. Att byta till vattenburet ger en investeringskostnad som är marginellt lägre än installationen av solpanelerna. Det man kan göra til lägre kostnad är ju att installera en luft-luftvärmepump, men det är något vi räknar på parallellt med solpanelerna.

Jag kan dock inte se att en luft-luftvärmepump förändrar huruvida solpaneler är rimligt eller ej. På sommaren när man säljer el använder man ju inte luft-luftvärmepumpen, så den borde inte påverka intäkterna från solpanelerna. Och på vintern, när man har nytta av luft-luftvärmepumpen så producerar ju solpanelerna så pass lite att det mesta ändå blir egenanvändning. Därför har jag inte låtit eventuella beslut om en luft-luftvärmepump påverka resonemangen om solpaneler så mycket. Men jag kanske tänker fel, vad är motargumenten?

Offerten där jag har hämtat skissen har följande detaljer:

Företag: Solkraft Sverige (Solkraft EMK AB)
Pris: 189289
Paneler: 26 x 490W DMEGC Mono All Black monokristallina paneler. Total effekt 12,7 kWp, vilket ger 14 905 kr per kWp.
Monteringssystem: Ej specifierat vad jag kan se. Vad borde jag fråga om?
Växelriktare: Huawei 3-fas växelriktare. Troligen SUN2000-12KTL-M2, men jag inser nu när jag skriver att detta är otydligt skrivet i offerten, det är bifogat ett produktblad med olika alternativ från Huawei, men inte specificerat vilken. (Dessutom med förbehåll att den kan ersättas av likande produkt från Growatt eller SAJ.)

Angående detta med slingor skriver företaget följande: "Alla fabrikat av växelriktare (VR) som vi har tillgängliga i vårt utbud och som arbetar med en maxeffekt över 10kW (12K eller större) är begåvade med polysträngteknik. Den ger en möjlighet att ansluta två strängar till samma ingång. Det kan då vara strängar i två olika väderstreck men det måste alltid vara lika många paneler i de två strängarna." Som jag förstår det handlar det alltså om lösningen där två strängar parallellkopplas till en MPPT och en tredje till en annan MPPT.

En annan offert som är intressant har följande detaljer:

Företag: Alstra
Pris: 219723
Paneler: 36 x 390W Trina Vertex DE09. Total effekt 14,04 kWp, vilket ger 15 650 kr per kWp.
Monteringssystem: K2 Systems
Växelriktare: Sungrow SG12.0RT

Båda företagen säger att de "borde" kunna installera i juni om vi beställer nu (men lovar ingenting bestämt). Jag berättar gärna mer detaljer men är nyfiken på vad folk i forumet tycker om detta!
 
Bra med infon som du kompletterade med. Par frågor till att beakta...
Hur länge har ni bott i huset ?
Hur har ni det med elbil ?
Du skriver om optimerare i frågeställningen, varför ska ni ha optimerare och ingår det i offerterna ?
Alstras kontor i skåne ligger i Arlöv resp. Kristianstad. "Avknoppning" av Kopernicus. Säljaren som var hos mig för en tid sedan var ny och hade dålig koll på mycket, även om han ville ge sken av annat. De hade just då full betalning efter slutförd installation. Upplevde de som bland de dyraste offerterna jag fick.

Solkraft sverige fick jag bra intryck av, men de blev dyra när om jag skulle ha en anläggning som stämde med mina önskningar och förutsättningar.
 
Ingen elbil, men kommer att skaffa inom ca 3 år. Har bott 19 år i huset, bor realistiskt sett kvar minst 15 år till, troligen mer.
Vi har bestämt oss för att inte använda optimerare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.