Senn
Hej

Fick en träsvarv av en farbror, men den saknar chuck och denna 4 kant "piggen" för att holde fast trästycket.

Var hittar jag rett utstyr till den? Och hur mätar jag på svarven hvilken utstyr som passar?

Alla råd som leder till resultat, mottas som tack
 
  • Specifikationsetikett för en fyrhastighets trä svarv, inkluderar avstånd mellan centra, svarvdiameter, och motor RPM.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön 4-hastighets trä svarv maskin med varningslappar och spänningsintervall, Meec Tools.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallkonstruktion med bultar och muttrar, grön färg, verktyg i bakgrunden, mekanisk detalj närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Senn Senn skrev:
Hej

Fick en träsvarv av en farbror, men den saknar chuck och denna 4 kant "piggen" för att holde fast trästycket.

Var hittar jag rett utstyr till den? Och hur mätar jag på svarven hvilken utstyr som passar?

Alla råd som leder till resultat, mottas som tack
En ny chuck borde väl gå att hitta. Antingen är gängmåttet standrad eller så får du mäta det och kolla med levearntören.
Tex här hittade jag vid snabb googling:
https://smaskin.se/maskintillbehor/uppspanning/svarvchuckar
 
Du behöver en drivdubb och en planskiva. Chuck klarar man sig utan men den kan vara bra att ha ibland. Om du mäter diametern på spindelgängan och tar fram stigningen med gängtolk så får du fram vilken gänga det är. Då ser du vilka tillbehör som passar.

Om du inte hittar en drivdubb med rätt gänga kan du köpa en skarvmutter med rätt gänga och svetsa dit en bit rundjärn på ändan av skarvmuttern och forma det till en drivdubb.

Jag ser på stavningen att du verkar vara dansk. Det går bra att skriva på dansk här på forumet. Svensk och dansk och norsk är ju bara olika dialekter av samma språk.
 
  • Gilla
Senn och 1 till
  • Laddar…
T
Märket är Meec, som är Julas importerade kinesiska produkter så ett tips är väl att kontakta dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.