Ska sätta upp en skylt om privat väg på vår tillfartsväg till huset. Har hittat en firma som säljer men vill veta om någon känner till flera, och om ni vet något om den firman, om deras skyltar är bra. Firman är Cupola, www.cupola.se.
 
Bara se upp med lagstiftningen runt allemansrätten och skyltning...

http://www.allemansratten.se - enskild väg - skyltning och skyltning och stängsel - skyltning.

Det är inte uppenbart att det är olagligt - men inte uppenbart heller att det inte är det !!!

Mvh
/Angelven
 
Lagligt eller inte. Det gäller en vägdel som bara går till vårt hus, hundratalet meter. Har haft några som åkt in och vänt på vår vändplan och det vill jag ha bort, de har verkligen inget där att göra.
 
Vi hade också en privat väg och satte upp skylten  Art nr: 1,2,3 eller 1,2,3-U
FÖRBUD MOT TRAFIK MED MOTORDRIVET FORDON + tilläggstavla gäller ej behörig trafik. Det är tillåtet enl länken om allemansrätten. Jag har för mig att vi köpte den av en firma i Kållered... Japp, där fanns den http://www.ppv.se/ jag hittar inga priser på deras sida, men den har hållit bra i minst 15 år nu  ;)

Vill du ha namn på flera tillverkare kan du ju Googla på vägskyltar, jag fick 40 000 träffar :surprised:
 
Jag slängde iväg en prisförfrågan på "privat väg" från ppv. Oavsett om det blir den skylten eller nån liknande får jag ju ett hum om priset åtminstone.
 
spikers_corner skrev:
Meag Genevad [länk]  sök på 120411F
265:- + moms
Vill inte ha en sån, utan en skylt med "privat väg", helst på en och samma rad.
 
Privata skyltar behöver man inte bry sig om. :)
Däremot förstår jag att vi vill ha bort de som kör upp på vägen osv.
 
A. Nygren skrev:
Privata skyltar behöver man inte bry sig om. :)
Däremot förstår jag att vi vill ha bort de som kör upp på vägen osv.
De här gäller!

FÖRBUD MOT TRAFIK MED MOTORDRIVET FORDON + tilläggstavla gäller ej behörig trafik

Cyklar och gångtrafikanter får man stå ut med ;)
 
A. Nygren skrev:
De här gäller!

FÖRBUD MOT TRAFIK MED MOTORDRIVET FORDON + tilläggstavla gäller ej behörig trafik

Cyklar och gångtrafikanter får man stå ut med ;)
Gäller de trots att vem som helst sätter upp dem?
 
Följde en av länkarna ovan... de säljer du vägbomar med... ;D

Vems är vägen?
Borde det inte vara skillnad om det är en allmänväg eller en lång "uppfart"?

Texten nedan hör inte till ämnet, den är från Riksförbundet Enskilda Vägar www.revriks.se, kolla där eller någon instans som nämns i texten så borde det ju gå att ta reda på giltigheten för förbudsskyltar.

Det finns en mängd lagar som reglerar parkering på gator och andra
allmänna plaser. Några motsvarande bestämmelser som gäller privat
mark, t ex enskilda vägar, finns inte. Parkeringsförbud inom tättbebyggt
område beslutas av kommunens trafiknämnd och utanför tättbebyggt
område beslutar länsstyrelsen. Om trafiknämnden eller länsstyrelsen
ej beslutat om något parkeringsförbud får markägaren eller
den enskilde väghållaren bestämma parkeringsvillkoren själv. Man har
möjlighet att ta ut en kontrollavgift av dem som inte följer villkoren.
Bestämmelserna om detta finns i lagen (1984:318) och förordningen
(1984:321) om kontrollavgifter vid olovlig parkering.



 
ThomasLindgren skrev:
[quote author=A. Nygren link=1147357663/0#7 date=1147442948]De här gäller!

FÖRBUD MOT TRAFIK MED MOTORDRIVET FORDON + tilläggstavla gäller ej behörig trafik

Cyklar och gångtrafikanter får man stå ut med ;)
Gäller de trots att vem som helst sätter upp dem?
[/quote]


Om du kollar länken  http://www.allemansratten.se , enskild väg så står det

"Enskild väg  
 
I Sverige finns mer än 28 000 mil enskild väg. Enskilda vägar har stor betydelse för friluftslivet och möjligheterna att nyttja allemansrätten.

Allmän motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg.
Därför får vägens ägare bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas på vägen. Ett sådant förbud ska skyltas på tydligt sätt. Men ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Vägar med statsbidrag till vägunderhållet ska hållas öppna för motortrafik.

Motortrafik - vägens ägare avgör
På en enskild väg utan statsbidrag avgör vägens ägare om trafik med motordrivna fordon, eller visst slag av motordrivna fordon, ska vara tillåten. "Motordrivna fordon" är en samlande beteckning för alla slags fordon som drivs med motor, t ex bil, MC, moped, traktor och motorredskap, terrängskoter (snöskoter) och "terränghjuling".

Förbud ska skyltas med vägmärke "eller på annat tydligt sätt" enligt Trafikförordningen. Det kan vara en bom över vägen, men den bör kompletteras med vägmärke för tydlighetens skull. Även en hem-magjord skylt måste respekteras. Den som bryter mot förbudet kan dömas till böter.

Skälet till att vägens ägare har rätt att stänga vägen för motortrafik är att denne inte ska behöva bekosta underhåll av vägen på grund av slitage från utomstående trafik.    

Annan trafik  
Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att t ex gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrif-ter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Sådana förbud är dock ovanliga. Att gå, cykla eller rida på en enskild väg anses ingå i allemansrätten under förutsättning att vägen inte tar skada. Lokal trafikföreskrift meddelas av länsstyrelsen för vägar utanför tättbebyggt område, och i övriga fall av kommunen."
 
Om du sätter upp en skylt där det bara står "Privat Väg" så behöver man inte tolka det mer än som en upplysning. Den innebär ju inget förbud att köra där.
Men vill du verkligen inte att folk skall köra på vägen så är det förbudsskylten du skall ha, med lämplig tilläggstavla. Anser jag.

Följer man den standar för vägskyltar som används av vägverket och kommuner så är det nog troligare att folk respekterar skyltarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.