Jag bor i en hyresrätt och kan inte riktigt göra vad som helst men det är väldigt fuktigt underifrån. Huset är ifrån 1920 Fastighetsvärden har mätt med en hygrometer i köket där jag känner mögellukt. De vill egentligen inte göra något men vad bör fuktkvoten i ett golv ligga på? De säger till mig att om jag tar bort min trasmatta som inte ens täcker hela golvet så försvinner mina fuktproblem. Det uppbrutna golvet är hur det ser ut innan de renoverade lägenheten. Köket är bakom fönstret och där är nog ingen dränering men sluttar svagt så det alltid står vatten utanför min dörr när det regnar. Alla tips och råd vad och hur jag kan prata med dem är välkomna, men är 45% fukt normalt i ett golv med eller utan matta?
 
  • Digital ljudnivåmätare visar 72,4 decibel, används för mäta ljudnivå, röd och svart, bakgrund är otydlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller digitalt mätverktyg visar 45.7 på display mot grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, kök utan golv, blottlagda tegelväggar, skåpinredning delvis installerad, avskalad och rörigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad, vitmålat fönster, röd dörr öppen, växt, säkerhetskamera, adressnummer 20C, lutande inträdesväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad heter mätinstrumentet? Brukar finnas en tabell i manualen som visar hur man ska tolka värdena man får.
 
Med den mätaren får du inte ut fuktkvoten utan den ger en indikering om vilken fuktnivå materialet kan tänkas ha. Prova mät i andra rum där du har lika förutsättningar som i köket (om det finns några rum med liknande golvmatta) och se vad det visar.

Det är lite svårt att se på bilderna men enligt manualen ska du mäta vinkelrätt mot materialet för att mätningen ska bli korrekt. Du ska heller inte mäta för nära golv-väggvinkeln. Tror det är minst 8-10 cm ifrån.

Trasmattan i sig ska inte påverka fuktnivån i golvet. Var någonstans gjorde dom mätningen i köket? Låter som att du bara mätt luftfuktigheten i luften, eller har dom mätt i bjälklaget?
 
De la den bara på plastmattan med kulan. Och mätte bara i köket . Problemet för mig är att de anser jag inte har fuktproblem alls och de tänker inte åtgärda något. Där lukten kommer ifrån är under underskåpen mot väggen. Kan inte ha livsmedel där då förpackningar blir fuktiga. Deras lösning är att jag tar bort min trasmatta och luftar. Har inga stängda dörrar alls i min lägenhet och luftar redan 1-4 timmar per dag även på vintern. Luftfuktigheten i lägenheten enligt min billiga luftmätare pendlar mellan 42-68 % och sjunker 2-6 % vid öppet fönster. Och stiger igen när jag stänger dem. Det är höjs alltid vid kraftigt regn. Har renoverat en del hus och lägenheter tidigare och tänker att golvet nästan ligger an mot marken utan luftspaltsytrymme inte är så bra. Ser heller inte ut att ha någon isolering eller fuktspärr i golvet. De är iskalla även på sommaren. Letar ny lägenhet men inte så lätt då jag bor i storköpenhamn. Tack för svar
 
Har du ventilation i Lgh, väggventiler och fläkt ? Jag tror inte golvet / grunden är orsaken….
 
En badrumsfläkt och en köksfläkt ingen annan ventilation. Väldigt dåliga englasfönster med ett extra innerfönster som kan tas bort. Och kalla golv oisolerade utan mycket utrymme mellan marken / innerfilen och inga ventiler i husväggen för det utrymmet.
 
Du måste ha ventiler i väggar eller fönster i sovrum och v-rum, annars får du ingen luftomsättning och det kan skapa problem.
 
Om problemet förefaller värst i/under/bakom underskåpen så kan det vara för att de hindrar luftventilation av golv och vägg så fukten blir högre där, men kan det inte också vara tänkbart att det är ngt läckage från rör som går där?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.